DERS ADI

: Mesnevi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 5025 Mesnevi I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SELMA GÜLSEVİN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

13-15. yüzyıllar arası Klasik Türk edebiyatında mesnevi alanında ortaya konulan ve yazılan eserleri, bu eserleri yazan şairleri tanmak, yüzyıllar içinde kültür zenginliğimizi ortaya çıkarmak, dil zevki ve terbiyesi kazanmak.Araştırma tekniklerini kazanımını öğrenmek, Mukayese etmek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mesnevi kelimesinin lügat ve ıstılah manasını kavrayabilme.Mesnevi nazım şeklinin Türk edebiyatı ve dünya edebiyatı içindeki yerini anlayabilme.
2   Mevlana, Ahmed Fakih,Yunus Emre, Gülşehri, Âşık Paşa,Hoca Mesûd, Hamdullah Hamdi,Tacizade Cafer Çelebi, Süleyman Çelebi, Şeyhî gibi Klâsik Türk edebiyatının önde gelen şahsiyetlerin mesnevileri hakkında fikir edinebilme
3   Mesnevilerde şahıs,mekan, zaman ve dil üslup özelliklerini karşılaştırabilme. Osmanlı Türkçesi metinlerde olayın akışını çözümleyebilme. Mesnevi ile diğer nazım şekillerinin arasındaki farkı görebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mesnevi kelimesinin lügat ve ıstılah manası, hamse hakkında bilgi verilmesi
2 Konularına Göre Mesneviler
3 Arap , İran ve Türk Edebiyatında Mesnevi Gelişimi ve Etkileşimi
4 Mevlana'nın Mesnevisi
5 Yunus Emre'nin Risaletü'n-Nushiyye'si
6 Ahmed Fakih'in Kitabu Evsaf-ı Mesacidi'ş-Şerife'si
7 Hoca Mesud'un Süheyl ü Nevbahar Mesnevisi
8 Ara sınav
9 Gülşehri'nin Mantıku't-Tayr Mesnevisi
10 Aşık Paşa'nın Garibname'si
11 Şeyhi'nin Hüsrev ü Şirin'i
12 Şeyhi'nn Harnamesi
13 Hamdullah Hamdi'nin Yusuf u Züleyha'sı
14 Tacizade Cafer Çelebi'nin Hevesname'si
15 Süleyman Çelebi'nin Vesiletü'n-Necat Mesnevisi
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri) T.D.K. Sayı-415-416-417 Temmuz-Ağustos-Eylül 1986. 2. A. Ateş Mesnevi Maddesi, İ. A., İstaanbul 1957, c. VIII, S. 127. 3. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul 1967. 4. İ. H. Ertaylan, Yusuf ile Züleyha, İstanbul 1960. 5. F. K. Timurtaş, Şeyhî nin Husrevi ü Şîrîn I, İstanbul 1963. 6. Abdulbaki Gölpınarlı, Yunus Emre, Risalat-al-Nushiyye ve Divan, İstanbul 1965. 7. Gülşehri, Mantuku t-Tayr, Hzr. A. Sırrı Levend, Tıpkıbasım, Ankara 1957. 8. Amil Çelebioğlu, Türk Edebiyatında Mesnevi, Kitabevi, İstanbul, 1999. 9. H. Ayan, Mustafa Şeyhoğlu, Hurşitnâme, İnceleme-Metin, Erzurum, 1974. 10. N. Pekolcay, Türkçe Mevlid Metinleri, İstanbul, 1950

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Yüzyüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı Sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 4 14 56
Uygulama 6 14 84
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.15
ÖK.23
ÖK.33