DERS ADI

: In Vitro Kanser Modelleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRO 6020 In Vitro Kanser Modelleri SEÇMELİ 2 2 0 10

Dersi Veren Birim

Translasyonel Onkoloji Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YASEMİN BAŞBINAR

Dersi Alan Birimler

Translasyonel Onkoloji Doktora

Dersin Amacı

In vitro kanser modelleri, kanser araştırmaları için önemli araçlar olarak öne çıkmaktadır, ve özellikle yeni tedavilerle ilgili bilgi birikimlerinin elde edilmesi için düşük maliyetli tarama platformları olarak hizmet etmektedir. In vitro kanser modellerinin en önemli bir bileşeni, bir kanser hücresi kaynağıdır. Kanser hücre hatlarının büyümesi kolaydır, deneysel sonuçların doğrudan karşılaştırılmasına izin verir ve tümör hücresi biyolojisinin moleküler mekanizmalarını incelemek için yaygın olarak kullanılır. Solid tümörlerin in vitro modelleri karmaşıklık bakımından farklılık gösterir ve tümörden türetilmiş hücre dizilerinden 3-boyutlu modellere kadar uzanır. Modeller, tümör büyümesi/çoğalması, migrasyon, invazyon, matris yeniden şekillenmesi, uyku hali, damar içine, damar dışına, anjiyogenez ve ilaç dağıtımına ilişkin mekanik içgörü sağlamak için oluşturulmaktadır. Tümör hücresi biyolojisi, 3D hücre kültürü, doku mühendisliği, biyomalzemeler, mikrofabrikasyon ve mikroakışkanlardaki gelişmeler, in vitro tümör modellerinin hızlı gelişimini sağlamıştır. Yeni modeller, çoklu hücre türlerinin (ko-kültür), ECM malzemelerinin ve çözünür faktörlerin de dahil edilmesi yoluyla artan heterojenite ile karakterize edilerek, kanserin modellenmesini kolaylaştırmaktadır. (Referanslar: Front Bioeng Biotechnol. 2016;4:12. Pharmaceutics. 2011;3(1):107-24. Cancer Res. 2007;67(8):3594-600. Cancer Res. 2011;13(4):215.)

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kanser ilaç taramaları hakkında bilgi sahibi olunur.
2   Metastaz modellei hakkında bilgi sahibi olunur
3   Üç-boyutlu modeller hakkında bilgi sahibi olunur.
4   Hasta kaynaklı modeller (organoidler gibi) hakkında bilgi sahibi olunur.
5   Kanser modellemede yeni yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olunur.
6   Literatür taramaları ile amaca göre kanser modellerinin nasıl oluşturulduğu hakkında bilgi sahibi olunur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 In vitro vs. in vivo vs. ex vivo Kanser araştırmaları için in vitro modellerin zorlukları ve geleceği
2 İki-boyutlu kanser in vitro modelleri: Kanser ilaç taraması Makale ile kanser modellerini tartışma
3 İki-boyutlu kanser in vitro modelleri: Metastaz modelleri Makale ile kanser modellerini tartışma
4 İki-boyutlu modellerden Üç-boyulu modellere geçiş Makale ile kanser modellerini tartışma
5 Üç-boyutlu kanser in vitro modelleri: Sferoidlere dayalı modeller Makale ile kanser modellerini tartışma
6 Üç-boyutlu kanser in vitro modelleri: Kanseri taklit eden yapı iskeleleri ECM
7 Ko-kültür: Kanser dokusunun heterojenliğini modellemek
8 Kanser modellemede mikroakışkan çip teknolojisi
9 In vitro vaskülogenez ve anjiyogenez modelleri
10 Kişiselleştirilmiş in vitro modeller: Hastadan Kaynaklanan Tümör Organoidleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Alexandra Boussommier-Calleja. In vitro models of cancer (Chapter 4.1) In Bioengineering innovative solutions for cancer. Elsevier 2019, Page 273-325.
2. Xiao Wan, Eric O Neill, and Daniel Ebner. In Vitro Cancer Models (Chapter 5.41). Editor: Murray Moo-Young. Comprehensive Biotechnology, Academic Press, 2019, Pages 550-559.
3. Katt ME, Placone AL, Wong AD, Xu ZS, Searson PC. In Vitro Tumor Models: Advantages, Disadvantages, Variables, and Selecting the Right Platform. Front Bioeng Biotechnol. 2016;4:12. Published 2016 Feb 12. doi:10.3389/fbioe.2016.00012
4. Vailhé, B., Vittet, D. & Feige, JJ. In Vitro Models of Vasculogenesis and Angiogenesis. Lab Invest 81, 439 452 (2001).
5. Ma J, Huang L, Hu D, Zeng S, Han Y, Shen H. The role of the tumor microbe microenvironment in the tumor immune microenvironment: bystander, activator, or inhibitor J Exp Clin Cancer Res. 2021 Oct 16;40(1):327.
6. Duval K, Grover H, Han LH, Mou Y, Pegoraro AF, Fredberg J, Chen Z. Modeling Physiological Events in 2D vs. 3D Cell Culture. Physiology (Bethesda). 2017 Jul;32(4):266-277.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımı, konuların ders içi etkinliklerle (sunum ve ödevlerle) pekiştirilmesi ve tartışılması, laboratuvar uygulamaları ve uygulama ödevleri

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödev ve Sunum ile değerlendirme (Öğrenim Çıktısı 3, 4, 5, 6)
Laboratuvar Uygulaması (Öğrenim Çıktısı 1, 2, 3)
Sınavla değerlendirme (Öğrenim Çıktısı 1,2,3,4,5,6)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-mail: yasemin.baskin@deu.edu.tr: 0 232 412 8231

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:00-14:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2 30
Uygulama 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 3 45
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 5 12 60
Sunum Hazırlama 5 12 60
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 251

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155555
ÖK.255555
ÖK.355555
ÖK.455555
ÖK.555555
ÖK.65555555