DERS ADI

: Sosyoloji Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOS 2013 Sosyoloji Tarihi ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sosyoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YILDIZ AKPOLAT

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji (İ.Ö)
Sosyoloji

Dersin Amacı

Bir bilim olarak sosyolojinin doğuş ve gelişim aşamalarına katkı sağlayan tarihsel sürecin ve böylelikle ele alınan konuların ve yaklaşımların kavranması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyolojinin doğuşundan önceki toplumsal, siyasal felsefeleri tanımak
2   Sosyolojinin doğuşundaki temel sorunları tanımak
3   Sosyoloji biliminin doğuşundaki pozitivist yaklaşımı kavramak
4   Sosyolojinin bir bilim dalı haline gelmesinde katkıları bulunan sosyologları ve teorilerini kavramak
5   Saint-Simon, Comte, Durkheim, Marks, Weber gibi klasik sosyologların temel tezlerini ve eserlerini kavramak
6   Modernleşme ve sosyoloji arasındaki ilişkiyi kavramak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyoloji ve Devrimler
2 Klasik Sosyolojinin Temel Kavramları
3 Sosyolojinin Arkaplanında yer alan isimler ve eserler
4 Geleneksel-modern toplumsal dönüşümlerin ele alınış biçimleri
5 Sanayileşme ve Sosyoloji
6 Sekülerleşme ve Sosyoloji
7 Genel Değerlendirme
8 Vize
9 Saint-Simon'nun Sosyolojiye Katkısı
10 Auguste Comte'un Sosyolojiye Katkısı
11 Durkheim'ın Geliştirdiği Pozitivist Sosyoloji Anlayışı
12 Marks'ın Sosyolojiye Katkısı
13 Weber'in Anlamacı Sosyoloji Anlayışı
14 Modernleşmenin Sorunlarına Kurucu Sosyologların Çözümleri Karşılaştırma
15 Genel Değerlendirme
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ağaoğulları, M. A. (1989). Fransız Devriminde Birey-Devlet İlişkisi (1789-1794). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 44 (3). 195-228.
Akpolat, Y. (2007). Devrimcilikten Muhafazakarlığa. Muhafazakâr Düşünce Dergisi. 12. 85-115.
Akpolat, Y. (2007). Durkheim dan Giddens a Pozitivist Sosyoloji.
Akpolat, Y. (2014). Ütopyadan İdeolojiye, Türk Sosyolojisinde Devrimcilik, Buhran ve Muhafazakarlık içinde, s.185-230. İstanbul: Doğu Kitabevi.
Akpolat, Y. (2015). Sosyoloji Tarihi 1. Erzurum: Fenomen Yayıncılık.
Aydoğan, E. (2015). Marx ve Öncüllerinde Yabancılaşma Kavramı. Sosyal Bilimler Dergisi. 54, 273-282.
Bierstedt, R. (1990). Onsekizinci Yüzyılda Sosyolojik Düşünüş. Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde (Bottomore, T. Ve Nisbet R.). s.17-50. Ankara: Ayraç Yayınevi.
Coser, L. (2010).Vilfredo Pareto. Sosyolojik Düşüncenin Ustaları içinde. s. 339-372. Ankra: De Ki Yayınları.
Durkheim, E. (1966). Ceza Evriminin İki Kanunu. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
Durkheim, E. Din Sosyolojisi ve Bilgi Teorisi.
Freyer, H. (2021). Sosyoloji Kuramları Tarihi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Garaudy, R. (1975). Marks İçin Anahtar. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2018). Klasik Sosyolojik Teori. İstanbul: Say Yayınları.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2015). Sosyolojinin Kökenleri: Ahlak ve Bilim. Klasik Sosyolojik Teori içinde. s.20-38. İstanbul: Say Yayınları.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2015). Harriet Martineau. Klasik Sosyolojik Teori içinde. s.64-94. İstanbul: Say Yayınları.
Nisbet, R. (2016). Sosyolojik Düşünce Geleneği. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
Ritzer, G. Ve Stepnisky, J. (2014). Sosyoloji Kuramları. Ankara: De ki Yayıncılık.
Tiryakian, E. A. (1990). Emile Durkheim. Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde (Bottomore, T. Ve Nisbet R.). 193-241. Ankara: Ayraç Yayınevi.
Topakkaya, A. Tarihsel Materyalizm ve Diyalektik.
Topçuğlu, H. (1960). 19. Yüzyıl Sosyologlarında Hukuk Anlayışı. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
Turner, B. S. (2014). Klasik Sosyoloji. İstanbul: İletişim Yayınları.
Simmel, G. (2009). Toplumsal Etkileşim Biçimleri. Bireysellik ve Kültür içinde. s.65-146. İstanbul: Metis Yayınları.
Simmel, G. (2009). Toplumsal Tipler. Bireysellik ve Kültür içinde. s.149-208. İstanbul: Metis Yayınları.
Sunar, L. (2011). Klasik Sosyolojinin Şarkiyatçı Kaynakları: Marx ve Weber in Karşılaştırmalı Bir İncelemesi. İnsan ve Toplum, 1(2), 29-56.
Swingewood, A. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Weber, M. (2006). Meslek Olarak Siyaset. İstanbul: Chiviyazıları Yayınevi.
Weber, M. (2019). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. İstanbul: Dorlion Yayınevi.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yildiz.akpolat@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.144
ÖK.24442
ÖK.345542
ÖK.44443
ÖK.544
ÖK.654