COURSE UNIT TITLE

: HISTORY OF SOCIOLOGY

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
ELECTIVE

Offered By

Sociology

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

PROFESSOR DOCTOR YILDIZ AKPOLAT

Offered to

Sociology (Evening)
Sociology

Course Objective

To grasp the historical process that contributed to the birth and development of soicology.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   To learn the social, political philosophies before the birth of sociology
2   To recognize the social problems that forced the birth of sociology
3   To grasp the pozitivist approach
4   To learn the major sociological theories and sociologist
5   To learn theories of Comte, Durkheim, Pareto and Weber
6   To analyze society in terms of major classic sociological theories

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Society and state philosophies during the ancient time
2 Sociological thinking during the middleage
3 Sociological thinking in the Islamic world (Farabi ve Ibni Haldun)
4 Influences of modern times to sociological thinking (Modern astronomy, Renaissance, reform movements)
5 Discussions on Governed, Governance, and Governing types (monarch, liberalism, modern civil state, democracy, socialism, panteism) Montesguieu s approach
6 French revolution, Industrial revolution, S.Simon,A.Comte
7 Tocgueville, Le Play K.Marx
8 H.Spencer, L.Gumlowicz, W.G. Sumner
9 Mid term
10 De Roberty, W.Pareto
11 F.Tönnies, G.Simmel
12 E. Durkheim

Recomended or Required Reading

Ağaoğulları, M. A. (1989). Fransız Devriminde Birey-Devlet Ilişkisi (1789-1794). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 44 (3). 195-228.
Akpolat, Y. (2007). Devrimcilikten Muhafazakarlığa. Muhafazakâr Düşünce Dergisi. 12. 85-115.
Akpolat, Y. (2007). Durkheim dan Giddens a Pozitivist Sosyoloji.
Akpolat, Y. (2014). Ütopyadan Ideolojiye, Türk Sosyolojisinde Devrimcilik, Buhran ve Muhafazakarlık içinde, s.185-230. Istanbul: Doğu Kitabevi.
Akpolat, Y. (2015). Sosyoloji Tarihi 1. Erzurum: Fenomen Yayıncılık.
Aydoğan, E. (2015). Marx ve Öncüllerinde Yabancılaşma Kavramı. Sosyal Bilimler Dergisi. 54, 273-282.
Bierstedt, R. (1990). Onsekizinci Yüzyılda Sosyolojik Düşünüş. Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde (Bottomore, T. Ve Nisbet R.). s.17-50. Ankara: Ayraç Yayınevi.
Coser, L. (2010).Vilfredo Pareto. Sosyolojik Düşüncenin Ustaları içinde. s. 339-372. Ankra: De Ki Yayınları.
Durkheim, E. (1966). Ceza Evriminin Iki Kanunu. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
Durkheim, E. Din Sosyolojisi ve Bilgi Teorisi.
Freyer, H. (2021). Sosyoloji Kuramları Tarihi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Garaudy, R. (1975). Marks Için Anahtar. Istanbul: Bilgi Yayınevi.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2018). Klasik Sosyolojik Teori. Istanbul: Say Yayınları.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2015). Sosyolojinin Kökenleri: Ahlak ve Bilim. Klasik Sosyolojik Teori içinde. s.20-38. Istanbul: Say Yayınları.
Goodwin, G. A. ve Scimecca, J. A. (2015). Harriet Martineau. Klasik Sosyolojik Teori içinde. s.64-94. Istanbul: Say Yayınları.
Nisbet, R. (2016). Sosyolojik Düşünce Geleneği. Istanbul: Paradigma Yayıncılık.
Ritzer, G. Ve Stepnisky, J. (2014). Sosyoloji Kuramları. Ankara: De ki Yayıncılık.
Tiryakian, E. A. (1990). Emile Durkheim. Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi içinde (Bottomore, T. Ve Nisbet R.). 193-241. Ankara: Ayraç Yayınevi.
Topakkaya, A. Tarihsel Materyalizm ve Diyalektik.
Topçuğlu, H. (1960). 19. Yüzyıl Sosyologlarında Hukuk Anlayışı. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
Turner, B. S. (2014). Klasik Sosyoloji. Istanbul: Iletişim Yayınları.
Simmel, G. (2009). Toplumsal Etkileşim Biçimleri. Bireysellik ve Kültür içinde. s.65-146. Istanbul: Metis Yayınları.
Simmel, G. (2009). Toplumsal Tipler. Bireysellik ve Kültür içinde. s.149-208. Istanbul: Metis Yayınları.
Sunar, L. (2011). Klasik Sosyolojinin Şarkiyatçı Kaynakları: Marx ve Weber in Karşılaştırmalı Bir Incelemesi. Insan ve Toplum, 1(2), 29-56.
Swingewood, A. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Istanbul: Agora Kitaplığı.
Weber, M. (2006). Meslek Olarak Siyaset. Istanbul: Chiviyazıları Yayınevi.
Weber, M. (2019). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. Istanbul: Dorlion Yayınevi.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

face to face

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

exams

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

To be announced.

Contact Details for the Lecturer(s)

To be announced.

Office Hours

To be announced.

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 12 4 48
Preparations before/after weekly lectures 12 6 72
Midterm 1 6 6
Final 1 12 12
TOTAL WORKLOAD (hours) 138

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12PO.13PO.14
LO.144
LO.24442
LO.345542
LO.44443
LO.544
LO.654