DERS ADI

: Kadın ve Çevre

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5059 Kadın ve Çevre SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SEVGİ TOKGÖZ GÜNEŞ

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders kapsamında temel anlamda kadın bağlamında; çevresel bileşenler/sorunlar, doğal kaynaklara erişim, kullanım ve yönetim, çevre perspektifinden toplumsal cinsiyet eşitliği, çevre politikaları, sürdürülebilir kalkınma, ekofeminizm, çevre etiği, hassasiyetlerin güçlendirilmesi, ulusal/uluslararası mevzuat ve anlaşmalar ve Türkiye'de politika, program ve projeler hakkında bilgi kazanımı hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kadın ve çevre konusunda temel kavramları açıklayabilme
2   Kadın ve çevre konusunda edinilen birikimi etkin kullanabilme
3   Kadın ve çevre konusunda yorum ve değerlendirme yapabilme
4   Kadın ve çevre konularında veri değerlendirme, bulgulardan sonuç çıkarabilme, örneklemeden topluma yönelik tahminde bulunabilme ve temel farklılıkları ortaya koyabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Çevresel bileşenler, çevresel sorunlar ve kadın
2 2. Doğal kaynaklara erişim, kulanım ve yönetiminde kadın
3 3. Çevre perspektifinden toplumsal cinsiyet eşitliği
4 4. Çevre politikalarına kadının dahil edilmesi
5 5. Çevresel kalitenin kadın yaşamına etkisi
6 6. Kadın bağlamında iklim değişikliği
7 7. Ekofeminizm
8 8. Dönem içi sınav
9 9. Çevre etiği ve kadın
10 10. Kadının çevresel hassasiyetlerinin güçlendirilmesi
11 11. Ulusal ve uluslararası mevzuat ve anlaşmalar kapsamında kadın ve çevre
12 12. Çevre çalışmalarında öncü kadınlar
13 13. Küresel ölçekte ve Türkiye özelinde kadın ve çevre ile ilgili politika, program ve projeler
14 14. Dönem ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Çevresel Etki Değerlendirmesi", Orhan USLU, Türkiye Çevre Vakfı Yayını, 1996.
Türkiye'de Çevrenin Korunmasında Kadının Rolü (2019): AB Projesi, Kadın ve Çevre Çalıştay Çıktısı,1-77.
Kadının Kalkınmadaki Rolü, Özel İhtisas Komisyonu Raporu, On Birinci Kalkınma Planı 2019-2023, T.C. Kalkınma Bakanlığı, Ankara, 2018.
World Survey on the Role of Women in Development 2014, Gender Equality and Sustainable Development, UN WOMEN, 2014.
Women, Gender Equality and Climate Change, UNWomenWatch, 2014.
Valuing Water, UN WATER Report, 2021.
Güneş, G. (2013): Toplumsal Cinsiyet ve Çevre, 2013, https://www.researchgate.net/publication/281715328.
Medupin, C. (2020): Women in Environmental Sciences (WiES) and The UN SDGs: A Catalyst for Achieving a Sustainable Future for All, Sustainablity, 1-19.
Kemp, S.P. (2010): Toplumsal Cinsiyet Bakış Açısından Çevre: Çevre İçinde Birey'den Çevre İçinde Kadın'a, Çeviri: Merve Tabur, Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar Sayı 10, 1-22, ISSN 1307-0932.
Kalonya, D.H. (2021): Müştereklerin Çitlenmesi Ekseninde Kadınlar: Ekofeminist Perspektiften Türkiye'de Çevre Hareketleri, Planlama 2021;31(3):448 465, doi: 10.14744/planlama.2021.82712.
Alıca, S.S.G. Kadın ve Çevre, TBB Dergisi 2017 (özel sayı), 151-172.




Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders saatlerinde ders içeriklerine ilişkin konu anlatımı
Ödev hazırlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 RAP RAPOR
3 SUN SUNUM
4 YSS YIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU MT * 0.20 + TP * 0.25 + PRS * 0.15 + FN * 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU MT * 0.20 + TP * 0.25 + PRS * 0.15 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin öğrenme çıktıları sınav, ödev ve sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dönem ödevi teslimi ve sunumu final ve bütünleme hakkı için zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Sevgi TOKGÖZ GÜNEŞ
sevgi.tokgoz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders programına göre belirlenecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Ödev Hazırlama 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 51

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.1353
ÖK.24534
ÖK.34
ÖK.4