DERS ADI

: İşari Tefsir Hareketleri ve Kuşeyri' nin Tefsiri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5008 İşari Tefsir Hareketleri ve Kuşeyri' nin Tefsiri SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tefsir akımlarından biri olarak kabul edilen işari/mistik tefsir hakkında öğrencinin bilgi sahibi olmasını sağlamak ve bu türün ileri gelen temsilcilerinden Kuşeyrî ve tefsiri hakkında örnek metinler sayesinde tasavvuf ve tefsir ilişkisini kavratmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşari tefsirin tanımı ve mahiyeti hakkında bilgi sahibi olur
2   Te'vil ve çeşitleri hakkında fikir yürütebilir
3   Kuşeyri nin hayatı yetiştiği ortam hakkında bilgi sahibi olur
4   Tefsirinde ayetlere verdiği tasavvufi anlamları süzebilir
5   Makbul bir tasavvufi tefsirin ayetlere hangi açıdan yaklaştığını kavrayabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İşari Tefsirin Tanımı ve Çerçevesi
2 İşari Tefsirin Genel Tefsir Perspektifi İçindeki Yeri
3 Tevil kuramı ve Tevilin kabul Şartları
4 Kuşeyri ye Kadar olan dönemdeki İşari Tefsirlere Bakış
5 Kuşeyri, hayatı, eserleri, yaşadığı dönemin ilmi siyasi ve kültürel ortamı
6 Letaifu l- İşârât a genel bir bakış
7 Letaifu l- İşârât ta Fatiha Suresi
8 Letaifu l- İşârât ta İhlas Suresi
9 Letaifu l- İşârât ta Kevser Suresi
10 Letaifu l- İşârât ta Bakara Suresi İlk Ayetler
11 Letaifu l- İşârât ta Namazla İlgili Ayetlere Bakış
12 Letaifu l- İşârât ta Sabırla İlgili Ayetlere Bakış
13 Letaifu l- İşârât ta Şükürle İlgili Ayetlere Bakış
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Kuşeyri, Letaifü l-İşârât

2- Sülemi, Hakâiku t-Tefsir

3- Tüsteri, Tefsiru t-Tüsteri

4- Süleyman Ateş, İşari Tefsir Ekolü

5- İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi

6- Mehmet okuyan, Necmüddin Daye ve Tasavvufi Tefsiri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Burada öğrencinin de katılımıyla bir ders yapılması düşünülmektedir. Bir bakıma aktif eğitim yöntemi uygulanmaktadır. Aslında hem klasik ve hem de aktif eğitim metoduyla dersler yapılmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Burada öğrencilerin yazacakları makalede derste öğretilenlerin uygulanıp uygulanmadığı veya ne kadar uygulandığı hedeflenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Özellikle öğrencilerin yaptığı çalışmalarda içerik ve uygulamalara dikkat edilecektir. Konuyu nasıl temellendirildiği, nasıl gelişme ve sonuçlandırdığına bakılacak.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omer.dumlu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.23
ÖK.34
ÖK.43
ÖK.52