DERS ADI

: Savunmasız Grupların Bakım Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSH 6023 Savunmasız Grupların Bakım Yönetimi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜLENDAM KARADAĞ

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin savunmasız grupların kimler olduğu, dünyadaki epidemiyolojisi, yaşadıkları sosyokültürel, psikolojik ve ekomomik sorunlar hakkında bilgi sahibi olması, savunmasız gruplarda sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik politikalar doğrultusunda hemşirelik rollerini kullanarak analiz etmesi ve tüm bu bilgi kazanımları sırasında zihinsel süreçlerini (yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme, karar verme) kullanarak alana özgü hemşirelik yaklaşımlarına ilişkin bilgiyi ve beceriyi güncel literatür ve kanıta dayalı son bilgiler doğrultusunda öğrenmesini amaçlamaktadır. Ayrıca savunmasız grupların yaşadıkları sorunların ve bakımın yönetimini profesyonel hemşirelik yaklaşımları multidisipliner işbirliği ile gerçekleştirmesini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumlarda savunmasız grupların kimler olduğunu bilme
2   Dünyada savunmasız grupların epidemiyolojisini bilme
3   Savunmasız gruplarda sosyal belirleyicileri öğrenme
4   Savunmasız grupların yaşadıkları bireysel, toplumsal, kültürel ve psikolojik sorunları nedenlerini ele alma ve tartışma
5   Savunmasız grupların yaşadıkları sorunların bireysel, ekonomik ve toplumsal etkilerini hemşirelik yaklaşımlarıyla birlikte ele alarak tartışabilme
6   Savunmasız gruplara yönelik dünyadaki ve ülkemizdeki politikaları öğrenme ve tartışma
7   Savunmasız grupların bakım yönetimini multidisipliner profesyonel hemşirelik yaklaşımları ile ele alarak çözüm önerileri üretme
8   Savunmasız gruplara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını geliştirmeye yönelik yenilikçi bakım stratejileri oluşturabilmek için güncel literatürü bilimsel araştırma yöntemleri doğrultusunda inceleyebilme ve uygulamaya aktarabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin Tanıtımı Savunmasız / Kırılgan Grup ve Sağlığı Geliştirme Kavramlarına Genel bir Bakış
2 Savunmasız Gruplarda Sosyal Belirleyiciler Dünyadaki Ülkemizdeki Politikalar ve Sağlığı Geliştirme Programları
3 Fiziksel/Ortopedik, Görme ve İşitme Engellilerin Bakım Yönetimi
4 Sokakta Yaşayanlarda ve Evsizlerin Bakım Yönetimi
5 Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Bakım Vericilerinin Bakım Yönetimi
6 Yalnız Yaşayan Yaşlıların Bakım Yönetimi
7 Alkol ve Uyuşturucu Madde Kullananlarda Bakım Yönetimi
8 Tutuklu ve Hükümlülerin Bakım Yönetimi
9 LGBTI+ Bireylerin Bakım Yönetimi
10 Erken Yaşta ve Zorla Evlenen Çocukların ve Adölesan Annelerin Bakım Yönetimi
11 Yoksullar ve İşsizlerin Bakım Yönetimi
12 Sığınmacı, Mülteci ve Göçmenlerin Bakım Yönetimi
13 Etnik Kimliğe Dayalı Gruplar/Azınlıkların (Romanlar, Farklı Kültür ve Dillere Sahip vb.) Bakım Yönetimi
14 Tek Ebeveynli Ailelerin Bakım Yönetimi Ders değerlendirilmesi ve önerilerin tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
2. Soner G, Avcı İA. Savunmasız gruplar, risk yönetimi ve halk sağlığı hemşiresinin rolü. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;4(1):14-22.
3. Elmas A. 1923-2016 Yılları arası hükümet programlarında dezavantajlı gruplar. Social Sciences Studies Journal. 2018;15(4):945-53.
4. De Chesnay M. Vulnerable Population: Vulnerable People. In: Chesnay M, Anderson B, editors. Caring for Vulnerable Perspective. 2 ed. Washington: Jones and Bartlett Learning; 2019. p. 3-14.
5. Bruguera P, Barrio P, Oliveras C, et al. Effectiveness of a specialized brief intervention for At risk drinkers in an emergency department: Short term results of a randomized controlled trial. Academic Emergency Medicine. 2018; 25: 517-525.
6. Poudel A, Sharma C, Gautam S, et al. Psychosocial problems among individuals with substance use disorders in drug rehabilitation centers, Nepal. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy. 2016; 11: 1-10.
7. Ç Özbay Y, Yılmaz S, Büyüköztürk Ş, et al. Madde bağımlılığı: Temiz bir yaşam için bireyin güçlendirilmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2018; 5: 81-130.
8. UNFPA. Çocuk yaşta erken ve zorla evliliklerin sağlık riskleri ve sonuçlarına çok sektörlü yaklaşım. 2020.
9. Dickinson T, Mullan A, Lippiatt K, Owen JA. Nursing People in Prisons, Forensics and Correctional Facilities. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century, . Cham: Springer; 2018. p. 211-
10. La Cerra C, Sorrentino M, Franconi I, Notarnicola I, Petrucci C, Lancia L. Primary Care Program in Prison: A Review of the Literature. Journal of Correctional Health Care. 2017;23(2):147-56.Kaya Erten Z, Zincir H. Toplumsal Cinsiyet Özellikleri Yönünden Göç. In: Aydın Avci İ, editor. Göç ve Göçmen Sağlığı. 1. Baskı. 2018. p. 6 9.

11. Columna L, Dillon SR, Dolphin M, et al. Physical activity participation among families of children with visual ımpairments and blindness. Disabil. Rehabilitation 2017; 41: 357 365.
12. Katona C, Gutási É, Papp M. et al. Facilitating equal access to primary care for all: work experiences of health mediators in a primary health care model programme in Hungary. BMC Family Practice, 2020; 21(1), 1-12.
13. Sándor J, Kósa Z, Boruzs K. et al. The decade of Roma Inclusion: did it make a difference to health and use of health care services . International Journal of Public Health, 2017; 62(7), 803-815
14. Gonzales G. Differences in 30-Day Marijuana Use by Sexual Orientation Identity: Population-Based Evidence from Seven States. LGBT Health. 2020; 7(1): 60-67.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Seminer, konferans,
Vaka örnekleri üzerinden tartışma,
Ödev sunumları,
Video gösterimi
Beyin Fırtınası
Uygulama alanları (klinik ortam)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Gülendam Karadağ
gkaradag71@gmail.com / gulendam.karadag@deu.edu.tr
Tel: 4124755

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 3 15 45
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.5555
ÖK.655555555
ÖK.75555
ÖK.855555555