DERS ADI

: Matematiksel Modelleme ve Öğretimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FMM 6062 Matematiksel Modelleme ve Öğretimi SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Matematik Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ESRA BUKOVA GÜZEL

Dersi Alan Birimler

Matematik Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Matematiksel modellemenin eğitim sistemindeki işlevlerini anlamak, literatürdeki karşılaşılan farklı modelleme perspektiflerini ve bu perspektiflerin farklılıklarını ortaya çıkarmak, matematiksel modelleme problemlerinin yapısal özelliklerini ayrıntılı bir şekilde açıklamak ve yaratıcı modelleme problemleri tasarlanmasını sağlamak, modelleme sürecinin tüm bileşenleriyle kompleks yapısını ayrıntılı olarak yorumlamak, teknolojiyle matematiksel modellemenin nasıl ilişkilendirilebileceği sorusuna nitelikli yanıtlar vermek, son yıllarda matematiksel modelleme çalışmalarının içerdiği temel konuları belirleyerek matematiksel modellemede nitelikli ve orjinal bir araştırma sorusu ortaya atmak, matematiksel modelleme içerikli nitelikli ve yaratıcı bilimsel makale yazmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Literatürdeki matematiksel modelleme perspektiflerinin temel prensiplerini, çıkış noktalarını, etkilendikleri akımları ve bunların matematik eğitimine etkilerini açıklayabilme.
2   Literatürdeki matematiksel modelleme sınıflandırmalarını bilme, sınıflandırmalar arasındaki farklılıkları açıklayabilme ve modelleme türlerinin matematik eğitimine uygunlukları hakkında tartışma yapabilme.
3   Matematiksel modellemede yapılan yurt içi ve yurt yayınların arasındaki farklılıkları ortaya koyma, bu yayınların yöntemini, kapsamını, özgünlüğünü sorgulayabilme, matematiksel modelleme üzerine yapılan çalışmalardan hangi tür çalışmaların ön planda olduğu çıkarımını yapabilme.
4   Matematiksel modellemeyi ortaöğretim matematik dersi öğretim programıyla ilişkilendirebilme, Daha iyi bir matematik eğitimi için matematiksel modelleme nasıl entegre edilebilir sorusuna yaratıcı fikirler üretebilme (teknoloji, proje etkinlik, matematik tarihi vb)
5   Literatürdeki yapılan çalışmaları dikkate alarak matematiksel modellemeye yönelik özgün çalışmalar yapabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Matematiksel modelleme çalışmalarının tarihsel süreci (yurt dışı- matematik veya matematik-dışı eğitim alanındaki çalışmalar), yapılan nitelikli araştırmalar ve araştırmacıların irdelenmesi.
2 Matematiksel modelleme çalışmalarının tarihsel süreci (yurt içi- matematik veya matematik-dışı eğitim alanındaki çalışmalar) çalışmaların irdelenmesi
3 Yurt içi ve yurt dışı yapılan çalışmaların karşılaştırılması,
4 Ülkemizdeki matematik dersi öğretim programında matematiksel modellemenin yeri, farklı ülkelerin (Almanya, İngiltere, Avusturya gibi) öğretim programlarında modellemenin yeri, yurt dışı programlarla ülkemiz öğretim programlarının karşılaştırılması, eksikliklerin vurgulanması ve çözüm stratejilerinin önerilmesi
5 Literatürde yer alan farklı matematiksel modelleme perspektiflerinin incelenmesi, farklılıklarının, temel çıkış noktalarının, etkilendikleri akımların irdelenmesi, perspektiflerden birini diğerinden daha ön plana çıkaran özelliklerinin ortaya konularak, perspektiflerin matematik eğitimine olan katkılarının ayrıntılı olarak irdelenmesi
6 Matematiksel modelleme sürecine yönelik çalışmaların incelenmesi, modellemede başarılı olabilmek için ne gereklidir sorusuna ayrıntılı yanıt aranması
7 Teknoloji ve matematiksel modelleme entegrasyonuna dayalı çalışmaların irdelenmesi, yorumlanması ve öne çıkan temel düşüncelerin vurgulanması
8 Teknoloji ve matematiksel modelleme entegrasyonuna dayalı çalışmaların irdelenmesi, yorumlanması ve öne çıkan temel düşüncelerin vurgulanması
9 Matematiksel modelleme problemlerinin temel özelliklerinin birbirlerinden farklılıklarının vurgulanması, yorumlanması ve sınıflandırılması, literatürdeki farklı yaklaşımların irdelenmesi, sınıflandırmalardaki farklılıklarının nedenlerinin sorgulanması, eksiklerinin tartışılması, çözüm önerileri.
10 Belli matematiksel temel kavramları içeren nitelikli matematiksel modelleme problemlerinin tasarlanması, çözüm süreçlerinin irdelenmesi, modelleme problemlerine uygunluğunun tartışılması ve problemin geliştirilmesine yönelik düşüncelerin sergilenmesi
11 Matematiksel modellemeye yönelik bilimsel bir araştırma planı tasarlamak, (düşüncelerin tartışılması, karara varma)
12 Matematiksel modellemeye yönelik bir bilimsel çalışma hazırlamak (yapılanların tartışılması, düşüncelerin geliştirilmesi)
13 Matematiksel modellemeye yönelik bir bilimsel çalışma hazırlamak (yapılanların tartışılması, düşüncelerin geliştirilmesi)
14 Matematiksel modellemeye yönelik bir bilimsel çalışma hazırlamak (yapılanların tartışılması, düşüncelerin geliştirilmesi)
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Berry, J. ve K. Houston (1995). Mathematical Modelling. Bristol: J. W. Arrowsmith Ltd.
Lesh, R., & Doerr, H. M. (2003). (Eds.). Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. Mahwah, NJ:Lawrence Erlbaum.
Lingefjärd, T. (2000). Mathematical modeling by prospective teachers using technology. Doctoral Thesis, University of Georgia.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım, tartışma, soru-cevap, problem çözme, aktif öğrenme teknikleri, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

esra.bukova@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 7 1 7
Final sınavına hazırlık 7 1 7
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 10 130
Ödev hazırlama 13 2 26
Sunum hazırlama 13 2 26
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 239

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1545553354553
ÖK.2545553354553
ÖK.35455555355555
ÖK.4545553354553
ÖK.554555555545555