DERS ADI

: Türk İslam Sanatları Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6105 Türk İslam Sanatları Tarihi I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SEYFULLAH PALALI

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

İslâm Sanatının doğuşu ve gelişimi irdelenerek İslâm Sanatı kavramının tarihsel ve coğrafî sınırlılıkları, İslâm Sanatındaki bölgesel ve kültürel kombinasyon (terkib) ile teknik formulasyonların irdelenmesi yoluyla İslâm Sanatı içinde Türk Sanatının yerini, anlamını üslup özelliklerini kavramak amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslâm Sanatının doğuşu ve gelişimine etki eden temel faktörler analitik bakışla irdelenir.
2   İslâm Sanatı kavramının tarihsel ve bölgesel karşılığının kavrar
3   İslâm Sanatının evrensel terkibini ve bölgesel farklılıklarının analitik yöntemle açıklayabilir
4   İslâm Sanatı içinde Türk Sanatının anlam ve önemini kavrar
5   Türk-İslâm Sanatının gelenek oluşturan sürekliliğini ve ayırt edici özelliklerini tespit edebilme ve yorumlayabilme yetkinliğine sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş: Tarihsel ve Kavramsal Çerçeve
2 İslâm Sanatının Doğuşu
3 İslâm Sanatı Kavramı: Tarihî ve Coğrafî Sınırların Etkisi
4 İslâm Sanatının Ortak Dili: Yazı, Arabesk
5 İslâm Sanatının Ortak Dili: Geometrik Düzenler vd.
6 İslâm Sanatında Terkîb: Vahdette Kesret, Kesrette Vahdet
7 İslâm Sanatında Terkîb: Kayrevan Ulu Camii, Kurtuba Ulu Camii ve Kahire Tolunoğlu Camii
8 Ara Sınav
9 İslâm Sanatında Terkîb: Anadolu Selçuklu Camileri
10 İslâm Sanatında Terkîb: Osmanlı Camileri
11 Sinan ın Mimarî Kuramı: Edirne Selimiye Camii
12 Sinan ın Sanatında Doğu Batı İlişkisi
13 İslâm Sanatında Terkîb: İsfahan Mescid-i Şahı ve Taç Mahal
14 Genel Tekrar ve Kavramsal Analiz

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul, 1989.
- Oktay Aslanapa, Türk Sanatı El Kitabı, İstanbul, 1993
- Doğan Kuban, Sinan ın Sanatı ve Selimiye, İstanbul, 1988.
- Doğan Kuban, Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul, 1982.
- Titus Burckhardt, İslam Sanatı: Dil ve Anlam, ter. Turan Koç, İst. 2005.
- Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, Çev. Nuran Yavuz, İst. 1998.
- Suut Kemal Yetkin, İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul 1984.
- Doğan Kuban, Anadolu-Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları, İstanbul, 1965.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, tartışma, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Kitap Okuma 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 178

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.155
ÖK.24
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.544