DERS ADI

: Retorik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6228 Retorik SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Öğrenciye Retorik tarihini ve retorik araçlarını öğretmek. Aynı zamanda ikna edici konuşma yol ve tekniklerini sunup, bu konuda bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Retorik tarihi, önemli kişiler ve metinler konusunda bilgi sahibi olur.
2   Klasik ve çağdaş retorik karşılaştırması yapabilir.
3   Temel retorik araç ve tekniklerini tanır ve kullanır.
4   Sözlü ve yazılı olarak sağlam tartışmalar yapma becerisi edinir.
5   Tartışmalardaki mantık hatalarını tanır ve bunları kullanmaktan kaçınır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Retorik tanımları
2 Retorik söz sanatları
3 Retorik Tarihi: Klasik Retorik
4 Retorik Tarihi: Çağdaş Retorik
5 Retorik Üçlü: Ethos
6 Retorik Üçlü: Pathos
7 Retorik Üçlü: Logos
8 ARA SINAV
9 Politik Retorik
10 Adli ve Törensel Retorik
11 Hatip
12 Genel İnandırma Tarzları
13 Biçem (Üslûp)
14 Düzenleme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Platon: Sofist, Sokrates'in Savunması , Gorgias, Protagoras Diyalogları, Hürriyet Yay., İstanbul, Ofset;
Aristoteles, Retorik; Çev. M. Doğan, İst.1995;
İbrahim Emiroğlu, Sûfi ve Dil, İst. 2002;
N. Berrin Aksoy, "Siyaset Dili ve Çevirisi", HÜ. Ed.Fak.Derg., C.19, Ankara, 2002;
Emin Özdemir, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, İstanbul, Remzi Kitabevi, 1986;
J. Brun Ros, Hatiplik Sanatı, çev. Nazife Müren, 1.bs. , Remzi Kitabevi, İstanbul, 1964;
Nejat Muallimoğlu, Bütün Yönleri İle Hitabet, İstanbul, 2000.
Gökhan Evliyaoğlu, Konuşma Sanatı: Diksiyon, Fonetik, Retorik, Türk Tarih Kurumu, 1973;
Atakan Altınörs, Dil Felsefesi Sözlüğü, 1. bs., İstanbul, Paradigma Yayınları, 2000;
Ahmet Koç, Etkili İletişim, İstanbul, 2011;
Ahmet Lütfi Kazancı, Peygamber Efendimizin Hitabeti, İstanbul, 2004.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sözlü nlatım, araştırma, soru- cevap, tartışma, sunumlar, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler retorik/belağat/hitabet kavramlarını iyi tahlil edip, çeşitlerini öğrenip, sağlam retorik bilgi ve becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansı (dil, ikna, söylev düzenleme ve icra etme, etkili konuşma, retorik çeşitleri ve düzenlenişi gibi konulardaki bilgi ve becerisi)na göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.emiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15455
ÖK.25455
ÖK.35455
ÖK.45455
ÖK.55455