DERS ADI

: Geleneksel Din Eğitimi Kurumları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6243 Geleneksel Din Eğitimi Kurumları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YUSUF CEYLAN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Geleneksel din öğretiminin genel görünümünü sunmak. Medrese öncesi İslam eğitimi ve kurumları ile medrese dönemi din eğitimi hakkında detaylı bilgi vererek geleneksel din eğitimi kurumlarının çerçevesini çizmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geleneksel din öğretiminin ve din eğitimi kurumlarının genel değişimi ve bu değişime kaynaklık eden siyasi, toplumsal, dini vb. kültürel ve süreçleri açıklar ve birbirleriyle ilişkilendirir.
2   Osmanlı yenileşme ve cumhuriyet dönemi örgün din öğretimini ana hatlarıyla açıklar ve okul programlarıyla ilişkilendirir.
3   Tevhidi tedrisat kanunun din öğretimi açısından önemini ve sonuçlarını değerlendirir.
4   Din öğretiminin cumhuriyet döneminde okullarda yer alış şekilleri hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslamî eğitim, islam eğitim, dini eğitim ve dinî eğitim kavramlarının tanımı
2 İslam eğitiminin temel kaynakları olarak Kur'an ve Sünnet
3 İlk cami örneği olarak mescidi nebevinin din eğitimi fonksiyonları
4 Medrese öncesi eğitimi kurumları
5 İlköğretim kurumu olarak küttaplar ve programları
6 İlk fetih dönemi camilerinde eğitim ve din eğitimi
7 Emeviler döneminde din eğitimi kurumları
8 Arasınav
9 Abbasiler döneminde din eğitimi kurumları ve yeni eğitim kurumları
10 Selçuklu ve diğer Türk İslam devlerlerinde medereselerin kurulması
11 Nizamiye medresesinin kuruluş amacı ve programları
12 Osmanlı kuruluş döneminde medreseler
13 Osmanlı yükselme döneminde medreseler
14 Osmanlı devletinde tekke ve zaviyelerde din eğitimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Yahya Akyüz,. Başlangıçtan 2001'e Kadar Türk Eğitim Tarihi, İstanbul 2001
2. Halis Ayhan, Türkiye'de Din Eğitimi, Ankara 2004
3. Suat Cebeci, Din Eğitimi Bilimi ve Türkiyede Din Eğitimi, Ankara,1996.
4. Beyza Bilgin, Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Ankara 2001.
5. Veli Oztürk, Cumhuriyet Dönemi Milli Eğitim Şuralarında Din ve Ahlak Eğitimi ile ilgili Alınan Kararlar ve Tartışmalar, İzmir 2010.
6. Beyza Bilgin , Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, , Ankara 1978.
7. Türk Eğitim Sistemi, 15. ve 16. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri. İstanbul 2005
8. Salih Zeki Zengin, Medreselerden Darülfünuna Türkiye'de Yüksek Din Eğitimi, İstanbul 2011.
9. Necdet Sakaoğlu, Osmanlıdan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul 2003
10. Cavit Binbaşıoğlu, Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi, Ankara 2009.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre hesaplanır

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

veli.ozturk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 10 130
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 186

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555