DERS ADI

: Osmanlı Devlet Teşkilatı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 4053 Osmanlı Devlet Teşkilatı ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ NURİ ADIYEKE

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Osmanlı devlet kurumlarının klasik ve post-klasik dönemdeki değişim ve dönüşümlerini açıklamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı kurumlarının menşeini öğrenebilmesi.
2   Osmanlı siyasal sistemini detaylı olarak öğrenebilmesi.
3   Modern dönem öncesi Osmanlı idari kurumlarının işleyişini ve birbirleriyle olan ilişkilerini bilmesi.
4   Osmanlı idari kurumlarının dönüşümlerini öğrenebilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konunun tanımlanması, sınırlandırılması ve dersin kaynakları.
2 Osmanlı kurumlarının menşei-kökenleri tartışmaları. İslam, Türk, Roma ve yerel gelenekler.
3 Saltanat kavramı Şekillenmesi, sultanın yetkileri, alametleri, Saltanat mantığındaki değişimler.
4 Saray organizasyonu Enderun. devşirme sistemi.
5 Saray organizasyonu Birun ve Harem-i hümayun.
6 Divan-ı hümayun. Görevlileri, görevleri, çalışma biçim
7 Askeri teşkilat. Merkez ve Taşra askeri teşkilatı
8 VİZE SINAVI
9 Maliye ve diğer teşkilatlar.
10 İlmiye teşkilatı.
11 Taşra örgütlenmesi. Klasik dönem
12 Taşra örgütlenmesi. Klasik sonrası dönem.
13 Klasik dönem kurumlarında yaşanan değişimler ve algılanışı: Gerileme sendromu.
14 Klasik dönemden post klasik döneme Osmanlı siyasal sisteminde dönüşüm.
15 XVII. ve XVIII. yüzyıl kurumlarına genel bir bakış.
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

GÜLTEPE Necati, Mührün Gücü, Osmanlılarda Bürokrasi, Kapı Yayınları, İstanbul, 2019
HALAÇOĞLU Yusuf, Osmanlılarda Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı, TTK. Yayını, Ankara, 1995.
İNALCIK Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (Çev: Ruşen Sezer), YKY. Yayını, İstanbul, 2003.
İNALCIK Halil, Devlet-i Aliyye, c. I-II-III, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009, 2015.
MUMCU Ahmet, Divan-ı Hümayun, Birey ve Toplum Yayınları, İstanbul, 1986.
ORTAYLI İlber, Türkiye İdare Tarihine Giriş, Turhan Kitabevi, Ankara, 1996.
ORTAYLI İlber, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara, 2008.
PIERCE Leslie, Harem-i Hümayun, (Çev: Ayşe Berktay), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1998.
UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal, TTK. Yayınları, Ankara, 1984. (İlk Baskı 1941)
UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devleti Teşkilatından Kapıkulu Ocakları, c.I-II, TTK. Yayınları, Ankara, 1984. (İlk Baskı 1943-1944)
UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, TTK. Yayınları, Ankara, 1984. (İlk Baskı 1948)
UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devletinin Saray Teşkilâtı, TTK. Yayınları, Ankara, 1984. (İlk Baskı 1945)
UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, TTK. Yayınları, Ankara, 1984. (İlk Baskı 1965)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve okuma metinleri önerisi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar


Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-2: Ara sınav soruları ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2-Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3-Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Email: nuri.adiyeke@deu.edu.tr
Ofis telefon numarası: +90 232 301 87 50

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.00-14.40

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 18 18
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 113

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1333333333333
ÖK.2343343
ÖK.3343343
ÖK.4343343