DERS ADI

: Eskiçağ'da Tarikatlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 2051 Eskiçağ'da Tarikatlar SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞEYHMUS RECAİ TEKOĞLU

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Eskiçağdan günümüze değin ortaya çıkan tarikatları doktrinlerine, ritüel, inanç ve dil anlayışlarına göre sınıflayarak tarikatların doğasını, üye ve katılımcılarının sadakat ve bağlılık anlayışlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Tarikat sözcüğü Arapça olmasına rağmen Arapça dışında kalan ve benzer bir özellik gösteren çeşitli cemiyet, dernek, kulüp ve benzeri yapılar da bu kapsama dahil edilmiştir. Özellikle Batı toplumsal gelişiminde bu türden yapıların üstlendiği rolun ayrı bir önemi vardır ve sıklıkla bunların kökeni eskiçağda aranmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarih ve sosyal tarih arasındaki ilişkiyi tanımlayabilir
2   Tarikat ve cemiyetler arasındaki ilişkiyi açıklayabilir
3   Tarikatların tarihsel gelişimini tartışabilir
4   Din ve cemiyet ilişkisini açıklayabilir
5   Cemiyetlerin siyasal ve sosyal tarihteki yerini tartışabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Cemiyet fikrini doğuşu, temel ilke ve yöntemleri okuma ve sunum
2 ilk tarihi cemiyetler okuma ve sunum
3 eski Mısır cemiyetleri okuma ve sunum
4 Mısır ve Öte ünya anlayışı okuma ve sunum
5 Ölüler Kitabı okuma ve sunum
6 Amduat okuma ve sunum
7 Kapılar, Sırlar ve Saatler Kitapları okuma ve sunum
8 ara sınav
9 Ön Asya İnanç sisteminin yapısı: Sümer ve Akad okuma ve sunum
10 Zerdüştlük ve Haldi İlahileri okuma ve sunum
11 Eski Yunan inanç sistemi okuma ve sunum
12 Eleusis Sırları okuma ve sunum
13 Orfeusçuluk, Persephone, Demeter, Dionysos okuma ve sunum
14 Roma İnanç sistemi okuma ve sunum
15 Pompei Sırlar Evi ve Mitras, Serapis, İsisçilik okuma ve sunum
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

N. Goodrich, The Western Esoteric Traditions, Oxford University Press, 2008

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Kaynak okuma
2) Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1) Arasınav notu % 40
2) Final notu % 60

Değerlendirme Kriteri

1) öç 1-3 arasınavda
2) öç 1-5 final sınavında değerlendirmeye alınacaktır

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin % 70ine katılım şartı aranmaktadır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

recai.tekoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 09-11; Perşembe 11-12

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 64

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1443432
ÖK.2333432
ÖK.334332
ÖK.434332
ÖK.5222234332