DERS ADI

: Diyabet Bakımı ve Teknoloji

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İHH 5106 Diyabet Bakımı ve Teknoloji SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. DİLEK BÜYÜKKAYA BESEN

Dersi Alan Birimler

İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bilim ve teknolojideki ilerlemeler, kronik hastalıkların yönetimi ve kontrolünü kolaylaştırırken, bireylerin hastalık yönetiminde güçlenmesini de sağlamaktadır. Dünya nüfusunun %10'unu ilgilendiren, 2030 yılına kadar 600 milyondan fazla insanı etkileyeceği beklenen diyabet için de birçok protokol, eylem planı, kalkınma hedefleri ve stratejiler geliştirilmektedir. Bütün bu uygulamalarla birlikte istenilen düzeyde hedeflere ulaşılabilmek için teknoloji kullanılmaya başlanmıştır. Son yıllarda diyabet teknolojisi hızla gelişmiş ve yeni teknolojiler geliştirilmiştir. Bu geliştirilen teknolojiler, diyabetin yönetimine ve bireylerin yaşam kalitesinin artırılmasına katkı sağlamıştır. Diyabet yönetiminde kullanılan ve üzerinde çalışmaların devam ettiği bu teknolojik gelişmeler, bireyin hastalığı üzerindeki kontrolünü, yaşam kalitesini ve konforunu artırmayı hedeflemektedir. Diyabetli bireylerin özyönetimlerini artırmak ve güçlendirmek için teknoloji ile desteklenmeleri gerekmektedir. Dolayısıyla sağlık profesyonellerinin, teknolojik gelişmeler konusunda bilgi ve fikir sahibi olması, eğitim, danışmanlık rollerini yerine getirmesi için bu alanda bilgilerini arttırmaları önemlidir. Bu konudaki okumalar, çözümler için yeni fikirlere, kullanılan teknolojik ürünlerin özelliklerinin geliştirilmesine ya da farklı ürünlerin ortaya çıkarılmasına altyapı sağlayabilir.
Bu ders, diyabet ve diyabet bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili bakımın ve eğitimin en iyi nasıl destekleneceğini daha iyi anlamayı sağlayacak teorik bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır. Güncel literatür doğrultusunda bilgi edinilmesi, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerin bütünleştirilmesi ve diyabet bakımını ve teknolojisini geliştirecek eleştirel bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmektedir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Diyabet ve diyabet bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde derinleştirir
2   2. Diyabet ve diyabet bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili bilgileri diğer disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilir, bu bilgileri yazılı, sözlü paylaşabilir,
3   3. Diyabet ve diyabet bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili edindiği bilgileri davranışa dönüştürebilir,
4   4. Diyabet ve diyabet bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili edindiği bilgiler ile güvenli bir ortam ve kaliteli hasta bakımını oluşturabilir,
5   5. Diyabet ve diyabet bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili edindiği bilgileri kullanarak kaliteli bakımın sağlanmasında multidisipliner ekibe katkıda bulunabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Diyabet ve diyabet öz yönetimi ile ilgili güncel gelişmeler Diyabet ile ilgili teknoloji tabanlı hasta eğitimi ile güncel çalışma sonuçları
2 Diyabet ve diyabet bakımında kullanılan teknolojiler Diyabet ile ilgili izlem uygulamaları (aplikasyonlar)
3 Diyabetin öz-yönetiminde kullanılan (kendi-kendine izlem, fiziksel aktivite, eğitim, akut kompl..) teknolojiler Hipoglisemi yönetiminde kullanılan teknolojiler ile ilgili güncel çalışma sonuçları
4 Kan şekeri izlemi ile ilgili invaziv teknolojiler kullanımı, bakımı ve eğitimi (Sürekli glikoz izleme (CGM) sistemleri, hatırlatıcı sistemler) Diyabetik ayak bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili güncel çalışma sonuçları
5 Kan şekeri izlemi ile ilgili non-invaziv teknolojiler kullanımı, bakımı ve eğitimi (ter, tükürük, deri, retina, yama)
6 Kan şekeri izlemi ile ilgili teknolojiler ile ilgili güncel çalışma sonuçları
7 İnsülin uygulama araçları ile ilgili teknolojiler, kullanımı, bakımı ve eğitimi (akıllı kalemler, akıllı insülinler, insülin portu vb.)
8 İnsülin uygulama araçları ile ilgili teknolojiler, kullanımı, bakımı ve eğitimi (Sürekli deri altı insülin infüzyonu (CSII veya insülin pompası)
9 İnsülin teknolojileri ile ilgili güncel çalışma sonuçları
10 Diyabet ile ilgili teknoloji tabanlı hasta eğitimi platformları
11 Diyabet ile ilgili teknoloji tabanlı hasta eğitimi ile güncel çalışma sonuçları
12 Diyabet ile ilgili izlem uygulamaları (aplikasyonlar)
13 Hipoglisemi yönetiminde kullanılan teknolojiler ile ilgili güncel çalışma sonuçları
14 Diyabetik ayak bakımında kullanılan teknolojiler ile ilgili güncel çalışma sonuçları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Lansang MC, Modic MB, Sauvey R, Lock P, Ross D, Combs P, et al. Approach to the adult hospitalized patient on an insulin pump. J Hosp Med. 2013;8(12):721-7
2. Heinemann L, Fleming GA, Petrie JR, Holl RW, Bergenstal RM, Peters AL. Insulin pump risks and benefits: a clinical appraisal of pump safety standards, adverse event reporting, and research needs: a joint statement of the European Association for the Study of Diabetes and the American Diabetes Association Diabetes Technology Working Group. Diabetes Care. 2015;38(4):716-22
3. Christiansen MP, Klaff LJ, Bailey TS, Brazg R, Carlson G, Tweden KS. A prospective multicenter evaluation of the accuracy and safety of an implanted continuous glucose sensor: The PRECISION study. Diabetes Technology & Therapeutics. 2019;21(5):231-7.
4. Forlenza GP, Buckingham B, Maahs DM. Progress in diabetes technology: developments in insulin pumps, continuous glucose monitors, and progress towards the artificial pancreas. J Pediatr. 2016;169:13-20.
5. Christiansen MP, Klaff LJ, Brazg R, Chang AR, Levy CJ, Lam D, et al. A prospective multicenter evaluation of the accuracy of a novel ımplanted continuous glucose sensor: PRECISE II. Diabetes Technol Ther. 2018;20(3): 197-206.
6. Ajjan RA. How can we realize the clinical benefits of continuous glucose monitoring Diabetes Technol Ther. 2017;19(S2):27-36.
7. Klonoff DC, Ahn D, Drincic A. Continuous glucose monitoring: A review of the technology and clinical use. Diabetes Res Clin Pract. 2017;133:178-92
8. Vashist SK. Continuous glucose monitoring systems: a review. Diagnostics (Basel). 2013; 3(4):385-412.
9. Polonsky WH, Hessler D. What are the quality of life-related benefits and losses associated with real-time continuous glucose monitoring A survey of current users. Diabetes Technol Ther. 2013;15(4):295-301.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, derse katılım, ödev hazırlama, yazılı sınav

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 FN Final
3 BNS Başarı ODV * 0.50+ FN* 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.50+ BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin sunum becerisi, konuya hazırlığı ve tartışmalara katılımı ara sınav olarak değerlendirilecektir.
Final sınavında yorumlama, karar verme, açıklama ve bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Özlem Küçükgüçlü, Tel: 0232 412 69 66, e-posta: ozlem.kguclu @deu.edu.tr
Doç. Dr. Dilek Büyükkaya Besen, Tel: 0232 412 69 63, e-posta: dilek.buyukkaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 3 14 42
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.35555555
ÖK.4555555
ÖK.555555555555