DERS ADI

: Diyabet Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İHH 5104 Diyabet Hemşireliği SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. DİLEK BÜYÜKKAYA BESEN

Dersi Alan Birimler

İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Diyabet hemşireliği alanı ile ilgili güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde derinleştirir, 2.
2   2. Diyabet hemşireliği alanı ile ilgili bilgileri diğer disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilir, bu bilgileri yazılı, sözlü paylaşabilir,
3   3. Diyabet bakımında kanıta dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri davranışa dönüştürebilir,
4   4. Diyabet ile ilgili riskleri değerlendirebilir ve güvenli bir ortam ve kaliteli hasta bakımını oluşturabilir.
5   5. Diyabet hemşireliği alanındaki bilgileri ile kaliteli bakımın sağlanmasında multidisipliner ekibe katkıda bulunabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Diyabetin küresel epidemiyolojisi ve yükü Dilek Büyükkaya Besen
2 Diyabet tanısı ve sınıflandırılması Dilek Büyükkaya Besen
3 Diyabet taramaları, diyabet ve prediyabetin önlenmesi Dilek Büyükkaya Besen
4 Diyabet tedavileri ve hemşirelik bakımı Özlem Küçükgüçlü
5 Diyabet tedavileri ve hemşirelik bakımı Dilek Büyükkaya Besen
6 Diyabetin öz-yönetimi (kendi-kendine izlem, fiziksel aktivite, eğitim, akut kompl..) ve hemşirelik girişimleri Dilek Büyükkaya Besen
7 Mikrovasküler komplikasyonlar ve önlenmesi (diyabetik retinopati, diyabetik nefropati, diyabetik nöropati, diyabetik ayak) Dilek Büyükkaya Besen
8 Mikrovasküler komplikasyonlar ve önlenmesi (diyabetik retinopati, diyabetik nefropati, diyabetik nöropati, diyabetik ayak-devam) Dilek Büyükkaya Besen
9 Ara sınav Özlem Küçükgüçlü
10 Makrovasküler komplikasyonlar ve önlenmesi (KAH, SVO, PAD, HT) Dilek Büyükkaya Besen
11 Makrovasküler komplikasyonlar ve önlenmesi (KAH, SVO, PAD, HT-devam) Dilek Büyükkaya Besen
12 Özel durumlarda diyabet (spor, seyahat, ramazan, hac vb.) Dilek Büyükkaya Besen
13 Diyabet ile ilgili dernekler, kuruluşlar Dilek Büyükkaya Besen
14 Kanıta dayalı diyabet uygulamaları Dilek Büyükkaya Besen

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
1. ADA. American Diabetes Association Standards of Medical Care in Diabetes-2018. Section 6. Glycemic Targets. Diabetes Care, 2018;41:55 6
2. Adolfsson ET, Smide B, Gregeby E, Fernström L ve ark. Implementing empowerment group education in diabetes. Patient Educ Couns, 2004;53(3):319-24. doi: 10.1016/j.
3. American Diabetes Association. 2. Classification and diagnosis of diabetes: standards of medical care in diabetes 2019. Diabetes care 42.Supplement 1. 2019; 13-28.
5. Olgun N, Aslan Eti F, Coşansu, Çelik S. Diabetes mellitus. In:Karadakovan A, Aslan Eti F, editör. Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. 4. baskı. 2. cilt. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2017;767-804.
6. TEMD. Diabetes mellitus ve komplikasyonlarının tanı tedavi ve izlem kılavuzu. 2020. Türk Endokrinoloji Metabolizma Derneği.
7. Nazir SUR, Hassali MA, Saleem F, Haque N. Medication management program: adherence, disease-related knowledge, health-related quality of life, and glycemic control for type 2 diabetes mellitus. Altern Ther Health Med, 2020;26(S2):4-10.
8. Lansang MC, Modic MB, Sauvey R, Lock P, Ross D, Combs P, et al. Approach to the adult hospitalized patient on an insulin pump. J Hosp Med. 2013;8(12):721-7
9.Ajjan RA. How can we realize the clinical benefits of continuous glucose monitoring Diabetes Technol Ther. 2017;19(S2):27-36
10. Christiansen MP, Klaff LJ, Brazg R, Chang AR, Levy CJ, Lam D, et al. A prospective multicenter evaluation of the accuracy of a novel ımplanted continuous glucose sensor: PRECISE II. Diabetes Technol Ther. 2018;20(3): 197-206
11. Aleppo G, Webb KM. Integrated insulin pump and continuous glucose monitoring technology in diabetes care today: a perspective of real-life experience with the MINIMED 670g hybrid closed-loop system. Endocr Pract. 2018;24(7):684-92.
12. Garg SK, Weinzimer SA, Tamborlane WV, Buckingham BA, Bode BW, Bailey TS, et al. Glucose outcomes with the in-home use of a hybrid closed-loop ınsulin delivery system in adolescents and adults with Type 1 diabetes. Diabetes Technol Ther. 2017;19(3):155-63.
13. Bus, S. A., Lavery, L. A., Monteiro Soares, M., Rasmussen, A., Raspovic, A., Sacco, I. C., ... & International Working Group on the Diabetic Foot. (2020). Guidelines on the prevention of foot ulcers in persons with diabetes (IWGDF 2019 update). Diabetes/metabolism research and reviews, 36, e3269.
14. Reusch, J. E., & Manson, J. E. (2017). Management of Type 2 Diabetes in 2017: Getting to Goal. JAMA, 317(10), 1015 1016. https://doi.org/10.1001/jama.2017.0241
15. Hirsch IB, Molitch ME. Clinical decisions. Glycemic management in a patient with type 2 diabetes. N Engl J Med. 2013 Oct 3;369(14):1370-2. doi: 10.1056/NEJMclde1311497. PMID: 24088099.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, derse katılım, tartışma, beyin fırtınası

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 FN Final
3 BNS Başarı ODV * 0.50+ FN* 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.50+ BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri:
Öğrencinin sunum becerisi, konuya hazırlığı ve tartışmalara katılımı ara sınav olarak değerlendirilecektir.
Final sınavında yorumlama, karar verme, açıklama ve bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse İlişkin Politika ve Kurallar: Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ders Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri:
Prof. Dr. Özlem Küçükgüçlü, Tel: 0232 412 69 66, e-posta: ozlem.kguclu @deu.edu.tr
Doç. Dr. Dilek Büyükkaya Besen, Tel: 0232 412 69 63, e-posta: dilek.buyukkaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her hafta Salı ve Çarşamba günleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 3 14 42
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.355555555
ÖK.45555555
ÖK.555555555555