DERS ADI

: Dil Tipolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5056 Dil Tipolojisi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dilleri farklı biçimde sınıflandırmayı öğrenerek, dil ailesi ve dil sınıflaması konusunda geliştirilen kuramları tanımak. Bu yolla dilleri sınıflandırmada sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve edimbilimsel bağlamdaki tipolojik sınıflandırma konusunda bilgiler kazanmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil sınıflandırma biçimlerini tanıma
2   Dilleri ailelerine göre sınıflandırma
3   Dilleri dilsel özelliklere göre sınıflandırama
4   Dilleri tipolojik sınıflandırma göz önünde bulundurulan sesbilimsel, sözdizimsel, edimbilimsel vb. türü özelliklere göre yapılan sınıflandırmaları bilme
5   Kazanılan bilgiler ışığında tanınmayan bir dilin tipolojik özelliklerini çıkarabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve dil evrensellikleri
2 Dünya dil aileleri
3 Dünya dil aileleri üzerindeki tartışmaların değerlendirilmesi
4 Dil tipolojisi nedir, nasıl yapılmalıdır
5 Dil tipolojisinde sesbilimsel ölçüt
6 Dil tipolojisinde biçimbilimsel ve sözcükbilimsel ölçütler
7 Dil tipolojisinde sözdizimsel ölçüt
8 Arasınav
9 Dil tipolojisinde anlambilimsel ve edimbilimsel ölçütler
10 Bilinmeyen bir dilin tipolojik özelliklerini ortaya koyma
11 Türkçe ile bir başka dilllerin tipolojik özelliğini karşılaştırma
12 Türkçe ile bir başka dilllerin tipolojik özelliğini karşılaştırma
13 Türkçe ile bir başka dilllerin tipolojik özelliğini karşılaştırma
14 Altay dil ailesi içindeki dilleri tipolojik açıdan inceleme
15 Genel tekrar
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

BENVENISTE, Emile (1966) Problèmes de Linguistique Générale. Paris: Gallimard.
BOYER, Henri; CARDY, Hélène (Novembre 2011) Localiser, identifier, valoriser Mots. Les langages du politique, sayı: 97, [5-13].
CALVET, Louis-Jean (1999) Pour une Écologie des Langues du Monde, Paris: Plon.
COMRIE, Bernard (2005) Dil Evrensellikleri ve Dilbilim Tipolojisi, Çeviren:İsmail Ulutaş, Ankara: Hece Yayınları.
CRYSTAL, David (2010) Cambridge Dil Ansiklopedisi, 2. Baskı, Çevirenler: Kurul, Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları
CRYSTAL, David (2007) Dillerin Katli, Çeviren: Gökhan Cansız, İstanbul: Profil Yayıncılık.
ELOY, Jean-Michel (2010) "Sur quelques discours évaluatifs institutionnels français en politique linguistique , Télescope, vol. 16, n° 3, [175-184].
EXTRA, Guus; YAĞMUR, Kutlay (2013) Dil Zengini Avrupa. Avrupa da Çokdillili Politika ve Uygulama Eğilimleri, İngiliz Kültür Derneği adına Cambridge Üniversitesi Yayınevi, Rotolito Lombarda SpA, (URL: www.language-rich.eu)
FEUILLET, Jacques (2005) Introduction à la Typologie Linguistique, Paris : Honoré Champion.
FLORICIC, Franck (2010) Essais de Linguistique Générale et de Typologie, Paris : ENS Editions, Centre de Publication linguistique.
HAGEGE, Claude (1987) L'Homme de Parole, Paris : Gallimard.
HAGÈGE, Claude (2000) Halte à la Mort des Langues, Paris: Éditions Odile Jacob.
HAGEGE, Claude (2006) La Structure des Langues. Paris : PUF. Que sais-je .
HAMEL, Rainer Enrique (2010) « L aménagement linguistique et la globalisation des langues du monde », Télescope, vol. 16, n° 3, [1-21].
HÉNAULT- SAKHNO, Christine; Serguei SAKHNO (2001) Typologie des langues et sémantique diachronique: le problème des universaux , Linx, No: 45, [25-35].
LECLERC, Jacques (2014) L'Aménagement Linguistique Dans le Monde, URL: http://www.axl.cefan.ulaval.ca
RAMAT, Paolo (1985) La Typologie Linguistique, Paris : PUF.
SÖRÉS, Anna (2008) Typologie et Linguistique Contrastive. Théories et Applications dans la Comparaison des Langues, Bern / Berlin / Bruxelles / Frankfurt am Main / New York / Oxford / WienPeter Langue Yayınları
HÉNAULT- SAKHNO, Christine; Serguei SAKHNO (2001) Typologie des langues et sémantique diachronique: le problème des universaux , Linx, No: 45, [25-35].
LECLERC, Jacques (2014) L'Aménagement Linguistique Dans le Monde, URL: http://www.axl.cefan.ulaval.ca
RAMAT, Paolo (1985) La Typologie Linguistique, Paris : PUF.
SÖRÉS, Anna (2008) Typologie et Linguistique Contrastive. Théories et Applications dans la Comparaison des Langues, Bern / Berlin / Bruxelles / Frankfurt am Main / New York / Oxford / WienPeter Langue Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri '0' (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Proje Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555