DERS ADI

: Koruma Planlaması

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 5146 Koruma Planlaması SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin "koruma planlaması"nın temel kavram, aktör ve aşamalarını
tanıyıp, tarihsel çevreler için uygun planlama yöntem ve teknikleri geliştirmelerini ve
bu sürecin denetimi ve güncellenmesini gerçekleştirebilme yeteneğini kazanmalarını
sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Koruma planlamasını özelleşmiş ve disiplinler arası bir süreç olarak tanımlayabilecek, (bilgi)
2   Koruma planlamasının temel kavram, aşama ve aktörlerini, ayırt edebilecek, (kavrama)
3   Koruma planlaması sürecinin içerdiği yöntemleri uygulayabilecek, (uygulama)
4   Farklı özellikteki tarihsel kentlerde gerçekleştirilen koruma planlaması uygulamalarını tartışabilecek, (analiz)
5   Tarihsel alanlar için uygun yaklaşım, yöntem ve teknikleri önerebilecek, (değerlendirme)
6   Bir koruma planlaması sürecini kontrol edebilecek (değerlendirme)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel Çevre Kavramı ve Tarihsel Çevre Korumanının Tarihi
2 Özelleşmiş bir planlama yaklaşımı olarak "Koruma Planlaması"
3 Koruma Planlaması Yöntem ve Aşamaları; Tespit, Tescil, Gösterim ve Dil Oluşturma Süreci
4 Disiplinlerarası bir süreç olarak Kentsel Koruma Planlaması ve koruma planlaması sürecinin aktörleri ve Sosyal Boyutları
5 Koruma Planlaması Konusunda Uluslararası Yasal Çerçeve
6 Koruma Planlaması Ulusal Yasal Çerçeve I
7 Koruma Planlaması Ulusal Yasal Çerçeve II
8 Koruma Planlaması Yurtdışı Örneklerin Tartışılması I
9 Koruma Planlaması Yurtdışı Örneklerin Tartışılması II
10 Koruma Planlaması Türkiye Örneklerinin Tartışılması I
11 Kentsel Koruma Planlaması Türkiye Örneklerinin Tartışılması II
12 Ödev sunumları ve tartışma
13 Ödev sunumları ve tartışma
14 Ödev sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Textbooks:
Erder, C. (2007). Tarihi çevre bilinci. İstanbul: Yem Yayınevi.
Kuban, D. (2001). Türkiyede kentsel koruma, kent tarihleri ve koruma yöntemleri.
İstanbul:
Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Supplemantary Book:
Tekeli, İ. (2003). Modernite projesi içinde yapıların ve kentsel dokuların korunması
sorunsalı,. Her dem yeşil yapraklı bir ağaç, Cevat Erdere armağan içinde (71-81) (N. Ş.
Güçhan, Der.). Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
Ashworth, G.J. ve Tunbridge J.E. (1999). Old Cities, New Pasts: Heritage Planning in
Selected Cities of Central Europe, V:49 N:1 Geo Journal içinde (105-116)
Netherlands: Kluwer Academic Publisher.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders konferans sunumlar şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler konuları dersleri
dinleyerek, tartışmalara katılarak ve aynı zamanda kendilerine verilecek ödevleri
hazırlayarak ve sunarak öğreneceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama (Bilgi), Ayırt Etme (Kavrama),Uygulama (Uygulama), Tartışma (Analiz), Önerme ve Denetleme (Değerlendirme) Ödev/Sunum ve Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Ödev Hazırlama 1 60 60
Sunum Hazırlama 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 164

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.511
ÖK.6