DERS ADI

: MİMARİ TASARIM V

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4503 MİMARİ TASARIM V ZORUNLU 4 4 0 10

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin Amacı:
MİM 4503 Mimari Tasarım V Projesi öğrencilerinin,
* Mimari ölçekte bir tasarım problemini üst ölçekli kentsel ilişkiler ağı çerçevesinde kavrayarak tanımlamalarını ve ortaya koymalarını,
* Sürece disiplinler arası çalışmaları dâhil ederek kendi başlarına yönetebilmelerini,
* Tasarım problemine ve yere özgü verileri analiz ederek karma işlevli bir program geliştirebilmelerini, bu programı mekânsal ve biçimsel tasarımlara dönüştürebilmelerini hedeflemektedir.

Geliştirilmesi beklenen proje önerilerinin, dersin ele aldığı önemli kavramlardan biri olan kamusallık ı odağına alması, farklı kullanıcılar, karma işlevler ve üst ölçekli kentsel kararlar ve bunların mimari tasarıma yansıması gibi çoklu problemlerle başa çıkması beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım problemini arazi ve yakın çevresinden kentsel, bölgesel, küresel ölçeğe varacak şekilde karmaşık ilişkiler çerçevesinde kavrama, ortaya koyma ve analiz etme,
2   Sorgularını kente, çevreye, topluma karşı sorumluluk ve eleştirel duruş taşıyan bir bakış açısıyla tasarım fikrine dönüştürebilme,
3   Kamusal pratikleri kavrayan, büyük ölçekli ve karmaşık ilişkilere sahip bir program için, yenilikçi ve yaratıcı mimari çözümleri üretebilme,
4   Mimari çözüm önerilerini mekânsal, yapısal, teknik donanımlar açısından geliştirerek detaylandırabilme ve sunabilme,
5   Tasarım sürecine disiplinlerarası bilgileri entegre edebilme ve süreci özerk olarak yönetebilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MİM 3504 - MİMARİ TASARIM IV

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Kapsam, İçerik, Amaç ve Yöntemi Üzerine Genel Tanıtım; Konu ve Programa İlişkin Bilgilendirme / Kavram, Arazi, Programa Dair Ortak Tartışma Panel: "Kentsel Anomaliler: Mutasyon-Adaptasyon / İstisna-İmkân / Norm-Yeni Düzen / Büyüklük: Dev-Cüce / Anormal İyiler: Yokluk-Hayatta Kalma"
2 Konsept Jüri
3 Konsept Jüri
4 Konsept Jüri
5 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
6 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
7 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
8 Avan Proje (1/500) - Jüri Kritiği
9 Ara Jüri (1/500)
10 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
11 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
12 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
13 Detaylandırılmış Proje (1/200) - Jüri Kritiği
14 Çizim Haftası / Sunum Teknikleri
15 Final Jüri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

KAYNAKÇA

TEMEL OKUMALAR
* Rem Koolhaas; Bruce Mau, S, M, L, XL: Small, Medium, Large, Extra Large, The Monacelli Press, 1995.
* Rem Koolhaas, Francine Fort, Stefano Boeri, Sanford Kwinter, Daniela Fabricius, Nadia Tazi, Hans Ulrich Obrist, Mutations, ACTAR, 2000.
* Rem Koolhaas, Öğrencilerle Söyleşiler: Rem Koolhaas, Çev.: Nazım Dikbaş, YEM Yayın, 2014.
* Rem Koolhaas, Conversations with Students (Architecture at Rice), Princeton Architectural Press, 1996.
* Bernard Chang, Jeffrey Inaba, Rem Koolhaas, Sze Tsung Leong, Great Leap Forward / Harvard Design School Project on the City, Taschen, 2002.
* Rem Koolhaas; Hal Foster, Junkspace with Running Room, New York Review of Books, 2016.
* Kenneth Frampton, Megaform as Urban Landscape; Raoul Wallenberg Lecture, The University of Michigan, 1999.
* Junzo Kuroda, Momoyo Kaijima, Made in Tokyo: Guide Book, Kajima Institute Publishing Co., 2001.
* Robert Venturi, Steven Izenour, Denise Scott Brown, Learning from Las Vegas: The Forgotten Symbolism of Architectural Form [Revised Edition], The MIT Press, 1977.
* Robert Venturi, Las Vegas'ın Öğrettikleri: Mimari Biçimin Unutulan Simgeselliği, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1993.
* Robert Venturi, Complexity and Contradiction in Architecture [2nd ed.], Harry N. Abrams, 2002.
* Robert Venturi, Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki, Çev.: Serpil Merzi, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 2005.
* David B. Brownlee, David G. Delong, Kathryn B. Hiesinger (Eds), Out of the Ordinary: Robert Venturi, Denise Scott Brown and Associates Architecture, Urbanism, Design, Philadelphia Museum of Art, 2001.
* Patrick Leslie West & Cher Coad (2020). ''The CCTV Headquarters' Horizontal Skyscraper or Vertical Courtyard' Anomalies of Beijing Architecture, Urbanism, and Globalisation''. M/C Journal, 23(5). https://doi.org/10.5204/mcj.1680
* Media Culture M/C Journal Vol. 23 No. 5 (2020): ''anomaly'' Özel Sayısı, https://journal.media-culture.org.au/index.php/mcjournal/issue/view/anomaly


INTERNET
* Güray Oskay, ''Anomali Önleyici Olarak Mimarlık'' 26 Tem 2017, Unlimited, https://www.unlimitedrag.com/post/anomali-onleyici-olarak-mimarlik
* Saul Kim, ''Architecture Anomaly'' https://www.saulkim.com/architecture-anomaly https://designwanted.com/architecture-anomaly-futuristic-ways-of-inhabiting/
* Build Blog, ''5 Anomalies of Architecture'' https://blog.buildllc.com/2010/10/5-anomalies-of-architecture/
* Kelly Ting, ''Of Other Spaces: The Undocumented Anomalies of Hashima'' https://www.soaparchive.ac.nz/2023/09/05/of-other-spaces-the-undocumented-anomalies-of-hashima/

FILM
* Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, ''Manufactured Landscapes'', Belgesel, Kanada, 2006, 90dk.
* Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky, Nicholas de Pencier ''Anthropocene: The Human Epoch'', Belgesel, Kanada, 2018, 87dk.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Öğrenim süreci proje/problem tabanlı öğrenme üzerinden gelişir.
2. Öğrenciler, kendilerine yönlendirilen mekânsal problemlere/sorulara yanıtlar geliştirir ve kritikler jüri yöntemiyle ilerler.
3. Ders sürecinde yapılan çalışmalar, verilen kritikler, konsept jüri, ara jüri ve final jüri ile öğrencinin öğrenim süreci gözlemlenir ve kayıtlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 OD Ödev+Arajüri
2 PRO YYsonuProje
3 BNS Başarı Notu OD * 0.25 + PRO * 0.75


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Arajür: %25 (ÖK1, ÖK2, ÖK3)
Final jüri: % 75 (ÖK1, ÖK2, ÖK3, ÖK4)
Değerlendirme tüm süreç boyunca izlenen gelişim süreci anlama, kavrama,yorumlama ve ifade, becerilerini kapsamaktadır.


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Proje gelişim süreci ve kritikler Jüri sisteminde gerçekleştirilir. Her öğrenci en az 3 defa jüri kritiğine çıkmak zorundadır. Ara jüri bu sayının dışındadır.Fikir, 1/500 ve 1/200 aşamalarının her birinden en az 1 defa jüri kritiği alınması ve ara jüriye katılmış olmak şarttır. Resmi olarak duyurulan dönem föyünde ayrıntılandırılan politika ve kurallara uyum dersin geçilmesi için esastır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 4 44
Uygulama 11 4 44
Tasarım Projesi 3 12 36
Proje Hazırlama 3 12 36
Sunum Hazırlama 3 12 36
Alan/saha çalışması 2 10 20
Proje Final Sunumu 2 10 20
Proje Ödevi 2 6 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 248

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13534
ÖK.2545
ÖK.354
ÖK.4553
ÖK.55