DERS ADI

: MEKAN VE TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 1112 MEKAN VE TASARIM ZORUNLU 4 8 0 14

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HAYAT ZENGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin Temel Tasarım dersinden edindikleri bilgi ve becerileri, form, strüktür, mekân ve giderek kentsel mekân konuları ile bütünleştirerek, farklı ölçeklerde tasarımlar geliştirebilmelerini amaçlamakta, mekânsal okuma, yorumlama, bellek haritası oluşturma konuları çerçevesinde algının öneminin vurgulanmasını hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, teknik çizim bilgi ve becerilerini tasarımlarında tekrarlayabilecek,
2   Form, strüktür, mekân konularını tanımlayabilecek,
3   Soyut ve somut düşünme yeteneğini örnekleyebilecek,
4   Yapılı çevreyi analiz edebilecek,
5   İki ve üç boyutlu algılama yeteneğini kullanarak mekansal tasarımlarında alternatif çözümler önerebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

PLN 1111 - TEMEL TASARIM

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta: Proje 1 (Araştırma): Konunun verilmesi, öğrenci gruplarının oluşturulması, kampüs tasarımları ve olası kampüs temaları üzerine literatür araştırmaları, grup sunumlarının hazırlanması
2 2. Hafta: Proje 1 Değerlendirmesi: Tasarım ve tema araştırmaları kapsamındaki öğrenci gruplarının sunumları. Proje 2 (Analiz): Konunun verilmesi, imge analizi ve kentsel okuma konu anlatımı
3 3. Hafta: Proje 2 için alan çalışması, analizlerin ve sentezin hazırlanması
4 4. Hafta: Proje 2 Değerlendirmesi: Analiz ve sentez çalışmalarının kapsamındaki öğrenci gruplarının sunumları. Konu anlatımı (ölçü-ölçek-oran-orantı, fonksiyon şeması)
5 5. Hafta: Proje 3: Yerleşim planı kritiklerine başlanması. Konu anlatımı (form ve mekân)
6 6. Hafta: Proje 3: Yerleşim planı kritikleri, Açık alan tasarımları için eskiz çalışmaları. Konu anlatımı (tek ve çift kaçışlı perspektif)
7 7. Hafta: Proje 3: Yerleşim planı ve açık alan tasarımları için kritikler
8 8. Hafta: Proje 3: Yerleşim planı ve açık alan tasarımları için kritikler
9 9. Hafta: Proje 3: Yerleşim planı ve açık alan tasarımları için kritikler hazırlanan çalışmaların değerlendirilmesi.
10 10. Hafta: Proje 3: Yerleşim planı ve açık alan tasarımları için kritikler
11 11. Hafta: Proje 3 Değerlendirmesi: Yerleşim planı ve açık alan tasarımları. Proje 4 (Tasarım) tanıtımı. Konu anlatımı (ergonomi ve strüktür)
12 12. Hafta: Proje 4 (Tasarım): Bireysel kritikler
13 13. Hafta: Proje 4 (Tasarım): Bireysel kritikler
14 14. Hafta: Proje 4 (Tasarım): Bireysel kritikler
15 15. Hafta: Final Jüri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Ching, D.K.F. (1979), Architecture: Form, Space and Order, Van Nostrand Reinhold, New York
Lynch, K. (1960), Image of the City, Publication of the Joint Center for Urban Studies, USA
Yardımcı kaynaklar:
Banerjee, T. ve Southworth, M. (edt.) (1996), City Sense and City Design Writings and Projects of Kevin Lynch, MIT Press, USA
Ünverdi, Z.H., Çubukçu, E., Dalgakıran A., (2008) Temel tasarım stüdyosu 2008, Yirmibirinci Yüzyıldan İzler, Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Yayınları, MİMFK-YK- 02-2008, İzmir
Referanslar:
Marcus, C.C. ve Francis, C. (edt.) (1998), People Places: Design Guidelines for Urban Open Spaces, John Wiley & Sons Inc., Canada
Diğer ders materyalleri: Ders ile ilgili diğer okumalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

PLN 1112 Mekan ve Tasarım dersinin yürütülmesinde uygulanacak yöntemler aşağıdaki gibidir:
* Ders programı klasik öğrenme metotları ile dijital olanakları harmanlayan bir içeriğe sahiptir.
* Dersin yürütülme biçimi ve ders programı dersin 4 saat kuramsal ve 8 saat uygulamalı olan içeriği dikkate alınarak hazırlanmıştır.
* Ders, ders programında belirtilen gün ve saatlerde yüz yüze olarak yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRJ Proje
2 BNS Başarı Notu PRJ*1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders yıl içi notu ile değerlendirilir, final sınavı yapılmaz. Dönem içerisinde verilen paket projelerin değerlendirme kriterleri öğrencilere proje tanıtımları sırasında (haftalık programa göre) aktarılacaktır.
Dönem içinde yapılacak jüriler ile final jürideki çalışmaların bir kısmının çalışma grupları tarafından bir kısmının ise bireysel olarak hazırlanması beklenecektir.
Final proje değerlendirmesinde öğrencinin final teslimini verilen gün ve saat aralığında yapması ve jüride projesini sunması zorunludur. Jüride projesini sunmayan öğrenci, projesini teslim etmiş olsa da değerlendirmeye alınmayacaktır. Final proje notunun belirlenmesinde grup çalışması ve bireysel çalışmalar farklı oranlarda ağırlıklandırılarak her öğrenci için final proje notu belirlenecektir.

Değerlendirme Kriteri

Tekrarlama, tanımlama, örnekleme ara değerlendirmeler ile ölçülmektedir. Tekrarlama, tanımlama, örnekleme, analiz etme ve alternatif çözüm önerileri final jüri ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders teorik çerçeveye ilişkin konferans sunumlar, uygulamalar ve alt projeler biçiminde sürdürülecektir.
* Ders tek şube halinde yapılacaktır. Konu anlatımları ve tartışma dersleri tüm sınıfın katılımı ile yürütülecektir. Ancak zaman yönetimi ve öğrencilerin takibi açısından, proje kritiklerinde öğrenciler alt gruplara bölünerek takipleri yapılacaktır. Öğrencilerin tüm yürütücü hocalarla temasını sağlamak üzere, söz konusu gruplar sürekli bir rotasyona tabi tutulacaktır.
* Ders kapsamında kurgulanan projeler hem grup çalışmalarını hem de bireysel performansları içerecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hayat.zengin@deu.edu.tr, gozde.eksioglu@deu.edu.tr, ilgi.kaya@deu.edu.tr, erdal.diktas@deu.edu.tr; mercan.efe@deu.edu.tr; gulsah.kacmazakkurt@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 1-2

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 6 4 24
Uygulama 15 8 120
Final Jüriye Hazırlık 1 40 40
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Uygulama Hazırlık 2 16 32
Sunum Hazırlama 3 12 36
Ödev Hazırlama 10 4 40
Final Jüri 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 340

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51