DERS ADI

: ERGONOMİK DEĞERLENDİRME VE İŞ GÜVENLİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IND 4920 ERGONOMİK DEĞERLENDİRME VE İŞ GÜVENLİĞİ SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Endüstri Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞEBNEM DEMİRKOL AKYOL

Dersi Alan Birimler

Endüstri Mühendisliği

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin çeşitli ergonomik değerlendirme tekniklerini öğrenmelerini ve bu değerlendirmelerin nasıl kaza, yaralanma ve hastalık olasılığını düşürerek iş güvenliği sağlamada ve performans ve üretkenliği iyileştirmede kullanılabileceğini anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşin ve iş ortamının insana uyumlu olmasını sağlayabilme
2   Bir işi yaparken işçiden beklenenlerin ergonomi perspektifinden nasıl değerlendirilebileceğini tanımlayabilme
3   Statik ve dinamik işlerde sürekli performans sınırı belirleyebilme
4   Kalp atış frekansı ile sürekli performans sınırı arasındaki ilişkiyi kurabilme
5   İş ortamının ergonomik risk faktörlerini hesaplayabilme
6   Takım çalışması ile ergonomik analizler yapabilme ve raporlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Tanıtımı, İşbilim ve Ergonominin tarihçesine giriş
2 Ergonomi açısından iş kriterleri
3 İnsan ve performans ilişkisi
4 Çalışan insanın enerji gereksiniminin değerlendirilmesi
5 Yorulma ve mola
6 İş ortamında bedenin konumu
7 Kullanılan araç gereçlerin değerlendirilmesi
8 Sağlığa uygun yük kaldırma ve taşıma
9 Ergonomik risk değerlendirme teknikleri-1
10 Ergonomik risk değerlendirme teknikleri-2
11 Ergonomik risk değerlendirme teknikleri-3
12 Proje sunumları
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* Babalık, Fatih C. (2016) Mühendisler İçin Ergonomi İşbilim, 6. Baskı, Dora Yayınları.
* Lehto, Mark R. and Landry, Steven J. (2012) Introduction to Human Factors and Ergonomics for Engineers, 2nd Edition, CRC Press, Taylor & Francis Group.
* Marras, William S. And Karwowski, Waldemar (2006) Fundamentals and Assessment Tools for Occupational Ergonomics (The Occupational Ergonomics Handbook), 2nd Ed. CRC Press, Taylor & Francis Group.
* Wickens, Christopher D., Lee, John D., Liu, Yili and Gordon-Becker, Sallie (2003) An Introduction to Human Factors Engineering. 2dn Ed. Pearson.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders notları ders sunumu ve görsel sunum kullanılarak verilecektir. Gerçek hayattan örnekler tartışılacaktır. Bireysel ve takım çalışması uygulamaları gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 PR Proje
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + PR * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + PR * 0.20 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav (%30) + Proje (%20) + Final Sınavı(%50)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Öğr. Üyesi Şebnem Demirkol Akyol
Email: sebnem.demirkol@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 7631

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 3 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.145
ÖK.2445
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.55
ÖK.6