DERS ADI

: Seçmeli III (Mistik Gelenekler ve Sufizm)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İDA 3007 Seçmeli III (Mistik Gelenekler ve Sufizm) SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HİMMET KONUR

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dinin derûnî ve ahlâkî boyutuyla ilgili bir ilim olarak tasavvuf hakkında bilgi sahibi olmak. Tasavvufun Kur'an ve sünnetteki dayanaklarını bilmek. Mistik gelenekler hakkında bilgi sahibi olmak ve İslam'ın mistik boyutuyla mukayese yapabilmek. Tasavvufun kurumsallaşmasını ve kurumlarını öğrenmek. Tasavvufun bilgi, varlık ve insana bakışını kavramak. İnsanın iç dünyasını ve bu dünya ile ilgili dini kavramları tanımak. İnsanın manevî ve ahlakî bakımdan nasıl geliştirilebileceğini öğrenmek. Dinin şekilden ibaret olmadığını anlayarak sosyal hayatta farklı duygu, düşünce ve inançlara saygılı bir bakış açısına sahip olmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasavvufun İslâm'daki yerini ve Kur'an ve sünnetteki yerini kavrar. Belli başlı tasavvuf tanımlarını öğrenir. Tasavvufun diğer mistik cereyanlarla benzerlik ve farklılıklarını bilir.
2   Tasavvufun diğer İslâm ilimleriyle ilişkisini ve kendine mahsus özelliklerini kavrar.
3   Tasavvufun insanın iç dünyasıyla ilişkisini kavrar ve bununla alakalı tasavvufî kavramları bilir.
4   Diğer mistik geleneklerle ilişki kurar.
5   Tasavvufî düşüncenin kurumsallaşmasını açıklar. Belli başlı tasavvuf kurumlarını ve özelliklerini tanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mistik Gelenekler ve Sufizme Genel Giriş
2 Tasavvuf Tanımları
3 Tasavvufun Menşei, Diğer Dinlerde Mistisizm, Tas-Mistisizm İlişkisi
4 İslâm Düşüncesinde Tasavvuf
5 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri (Zühd-Tasavvuf-Tarîkat)
6 Belli Başlı Tarîkatlar
7 Anadolu Tasavvuf Geleneği, Osmanlı Sultanları ve Tasavvuf
8 Ara Sınav
9 Tasavvuf Terimleri ve Usul-i Aşere
10 Tasavvufun Tesir Halkası ve İslamlaşma Faaliyetleri
11 Tasavvufî terbiye ve Nefsin mertebeleri
12 Ahlak Nazariyeleri ve Tasavvufî Ahlak, İbadetlere Deruni Yaklaşımlar
13 İbnü'l-Arabî-Vahdet-i Vücûd, İmam Rabbani-Vahdet-i Şühûd
14 Tasavvufun Bazı Meseleleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Hasan Kâmil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarîkatlar, Ensar Neşriyat, İstanbul 2007.
2- Ebu'l-Alâ Afîfî, Tasavvuf, İslâm'da Manevî Hayat, çev. Ekrem Demirli-Abdullah Kartal, İz Yay., İstanbul 1999.
3- Mehmet Demirci, Sorularla Tasavvuf ve Tarîkatler, Damla Yay., İstanbul 2004.
4- Yaşar Nuri Öztürk, Tasavvufun Ruhu Ve Tarikatlar, Yeni Boyut Yay., İstanbul 1999.
5- Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergâh Yay., İstanbul 1999.
6- Mustafa Kara, Din, Hayat ve Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler, Dergâh Yay., İstanbul 1990.
7- Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yay., İstanbul 2001.
8- M. Necmettin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Rağbet Yay., İstanbul 2005.
9- Hülya Küçük, Anahatlarıyla Tasavvuf Tarihine Giriş, Ensar Neşriyat, İstanbul 2011.
10- Hamdi Tekeli, Tasavvuf Kültürüne Giriş, Uludağ Yay., Bursa 2011.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Soru cevap, Analiz-sentez, ders anlatımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

himmet .konur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 82

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.144
ÖK.244
ÖK.344
ÖK.444
ÖK.544