DERS ADI

: Modern Türkiye'de Din ve Toplum

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 4164 Modern Türkiye'de Din ve Toplum SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET CEM ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere çağdaş Türkiye'de din ve toplum ilişkisine yönelik sosyolojik bir tasavvur kazandırmaktır. Bu ders, sosyolojik açıdan İslam'ın sosyal ve kültürel yapıya, insanların dünya görüşlerine ve günlük yaşamlarına olan etkilerini analiz eder.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye'de din ve sosyo-kültürel yapı arasındaki ilişkinin doğasını kavrar.
2   Sosyolojik bağlamda Türkiye'deki dini grupların yapı ve işlevlerini öğrenir.
3   Türkiye'de dini düşüncedeki değişimin nedenleri hakkında geniş bilgi sahibi olur.
4   Türkiye'de din ve siyaset ilişkisinin sosyolojik boyutunu açıklar.
5   Türkiye'deki gelenekçi ve gelenekçilik karşıtı hareketler tarafından geliştirilen İslam'ın sosyolojik yorumuna ilişkin fikirleri gözden geçirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Ders Hakkında Genel Bilgilendirme
2 Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Döneminde Din-Siyaset İlişkisinin Tarihsel Arka Planı
3 Osmanlı İmparatorluğu'ndan Cumhuriyet Dönemine Miras Gelen İkili Sosyal ve Siyasal Yapı
4 Türkiye'de Atatürk Döneminde Toplumsal Değişimin Temel Bileşenleri
5 Atatürk Devrimleri Açısından Modernizm ve Laiklik Dinamiklerinin Temelleri
6 Çok Partili Dönem Öncesi Türkiye'de Siyasi ve Toplumsal Hedefler
7 Ara Sınav
8 Sosyo-Politik ve Dini Değişim Açısından Demokrat Parti Dönemi
9 1960'lar Sonrası Din ve Kentleşme
10 1970'ler Sonrası Türkiye'de Siyasal İslam
11 Kamusal Alanda Dini Hareketler: 1990'lar
12 Din ve Sekülerleşme İkilemi: 2000'ler
13 Din ve Milliyetçilik: Güncel Durum
14 Türkiye'de Dinin Geleceği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Mardin, Ş. (2006). Religion, Society, and Modernity in Turkey. Syracuse University Press.
2. Kucukcan, T. (2003). State, Islam, and Religious Liberty in Modern Turkey: Reconfiguration of Religion in The Public Sphere. BYU L. Rev., 475.
3. Ahmad, F. (1991). Politics and Islam in Modern Turkey. Middle Eastern Studies, 27(1), 3-21.
4. Kirman, M. A. (2008). Religious Markets in Transition Process: The Case of Turkey. Journal of International Social Research, 1(5).
5. Göle, N. (1997). Secularism and Islamism in Turkey: The making of elites and counter-elites. The Middle East Journal, 46-58.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Etkileşimli ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler, ara sınav ve final sınavlarındaki başarıları ile dönem boyunca derslerdeki performanslarına göre değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin ilk haftasında öğrencilere anlatılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetcem.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 143

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1454
ÖK.2454
ÖK.3454
ÖK.4454
ÖK.5454