DERS ADI

: Rehberlik ve Özel Eğitim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İPF 4555 Rehberlik ve Özel Eğitim SEÇMELİ 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YUSUF CEYLAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, rehberlik hizmetinin önemini, kuramsal temellerini, kapsamını ve bunlar arasındaki ilişkileri kavramış, rehberlik hizmetlerindeki rollerini işlevsel olarak yerine getirecek bireyler yetiştirmektir. Ayrıca bu dersi tamamlayan öğrenciler, özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim alanına ilişkin temel bilgileri betimleyebileceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Rehberlik ve Özel eğitimle ilgili temel kavramları tanımlayabilme
2   Özel eğitim gerektiren engele neden olan etmenleri açıklayabilme
3   Rehberliğin dayandığı ilkeleri açıklayabilme
4   Farklı eğitim kademelerine uygun rehberlik etkinliklerini uygulayabilmeye istekli olma; farklı engel türlerine sahip bireyleri ve özelliklerini betimleyebilme
5   Bireyi tanıma tekniklerini, uygulamasını ve yorumlamasını kavrayabilme
6   Çağdaş eğitim sistemi içerisinde rehberlik hizmetlerinin önemini kavrayabilme
7   Özel eğitim gerektiren öğrencilerin eğitimi ve kaynaştırma uygulamalarını bilme ve uygulamaları kendi öğretme alanıyla bütünleştirebilme
8   Engelli çocukların ailelerinin yaşadıkları duyguları bilerek ailelere yönelik hizmetleri ve eğitsel rehberlik çalışmalarını uygulamaya istekli olma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Rehberlik ve Özel Eğitimde Temel Kavramlar ve İlkeler
2 Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Temel Kuramlar
3 Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmet Türleri ve İşlevleri
4 Eğitsel Rehberlik Çalışmalarının Kapsamı ve Öğretmenlerin Rolleri
5 Kişisel ve Sosyal Rehberlik Çalışmalarının Kapsamı ve Öğretmenlerin Rolleri
6 Mesleki Rehberlik Çalışmalarının Kapsamı ve Öğretmenlerin Rolleri
7 Aile-Okul İşbirliğinin Sağlanması ve Konsültasyon
8 Ara Sınav
9 Özel Eğitim Gerektiren Engele Neden Olan Etmenler, Özel Eğitimle İlgili Yasa ve Yönetmelikler
10 Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar ve Özellikleri
11 Zihin Yetersizliği Olan Çocuklar ve Özellikleri
12 Özel Eğitim Gerektiren Çocuklar İçin Eğitim Olanakları, Kaynaştırma Eğitimi, Eğitim Kurumları ve İşleyişi
13 Rehberlik ve Psikolojik Danışma Çalışmalarında Özel Eğitim ve Kaynaştırmanın Yeri
14 Rehberlik Modelleri ve Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aydın, B. (2010). Rehberlik. İkinci baskı, Ankara: Pegem Akademi.
2. Yeşilyaprak, B. (2008). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım
3. Karaca, R. ve İkiz, F. E. (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. İkinci Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım LTD. ŞTİ.
4. Diken, İ. H. (2010). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Yardımcı kaynaklar:
5. Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar Ve Özel Eğitime Giriş. Ankara: Gündüz
Eğitim ve Yayıncılık.
6. Cavkaytar, A. ve Diken, İ. H. (2005). Özel Eğitime Giriş. Ankara: Kök Yayıncılık.
7. Eripek. S. (2008). Özel Eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF Okulöncesi
Öğretmenliği Lisans Programı.
Diğer ders materyalleri: Akademik benlik kavramı ölçeği; Sosyometri testi; Başarısızlık nedenleri anketi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Bireyi tanıma tekniklerini uygulama ve sonuçlarını değerlendirme, Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı sınav, çoktan seçmeli sınav, soru- cevap, tartışma, bireyi tanıma tekniklerini uygulama ve yorumlama

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yusuf.ceylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7
ÖK.8