DERS ADI

: Gençlik Sosyolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3296 Gençlik Sosyolojisi SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET CEM ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu derste, sanayi toplumundan postmodern toplum veya tüketim toplumu olarak da nitelenen sanayi sonrası topluma doğru seyreden sosyal süreçte, dünyada ve Türkiye de gençliğin yaşadığı sosyolojik deneyimler ve bu deneyimlere etki eden toplumsal eylemler ve aktörler ele alınmaktadır. Bu bağlamda derste, son yıllarda bir yandan gençlik döneminin gelişim krizleri ve kimlik oluşumuna eşlik eden bir dizi psiko-sosyal sorunla öte yandan, küresel kapitalist kültür endüstrilerinin her türlü etkiye açık bu genç kitleyi hedef alan ticari sömürüsünün yarattığı anomi ve yabancılaşma sorunsalları ile baş etmeye çalışan gençliğin sosyolojik durumu analiz edilmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gençlik kavramının tarihsel süreçte geçirdiği dönüşümlerin sosyolojik ve antropolojik açıdan hangi anlamları içerdiğini öğrenir.
2   Gençlik kültürü üzerine kaleme alınmış sosyoloji literatürü hakkında detaylı bilgi sahibi olur.
3   Dünya da ve Türkiye de gençliğin yaşadığı psiko-sosyal problemler ve çözüm önerileri hakkında sosyolojik çıkarımlarda bulunur.
4   Toplumsal değişme sürecinde ortaya çıkan farklı gençlik alt kültürlerinin içinde bulundukları durumu, psiko-sosyal, pedogojik, kültürel, politik ve ekonomik açılardan kavrar.
5   Kuşak kavramı üzerine geliştirilmiş sosyolojik teorileri açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gençlik Kavramı ve Gençliğin Ortaya Çıkışı: Tarihsel Arkaplan
2 Gençlik Alt Kültürleri
3 Batı da Gençliğin Toplumsal Kimliği
4 Türkiye de Gençliğin Toplumsal Kimliği
5 Gençlik Sosyolojisi Teorileri
6 Kuşak Teorileri
7 Vize
8 Gençlik ve Eğitim
9 Gençlik ve İşsizlik
10 Politik Sosyalizasyon ve Gençlik
11 Gençlik ve Tüketim
12 Gençlik ve Medya
13 Genç Suçluluğu, Sapma ve Bağımlılık
14 Türkiye de Gençlik Araştırmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

BAYHAN, Vehbi. (2002). Genç Kimliği. Üniversite Gençliğinin Sosyolojik Profili.
İnönü Üniversitesi Uygulaması. İnönü Üniversitesi Yayınları. Malatya
ÇELEBİ, Nilgün. (1985). Genç, Sosyalleşme ve Kültürel Yapı. I. Milli Gençlik Kongresi. Konya. S.Ü. Yay. s. 103-107.
HEBDİGE, Dick. (1979). Subculture: The Meaning of Style. Methuen. London.
KENTEL, Ferhat. (2005). Türkiye de Genç Olmak: Konformizm Ya Da Siyasetin
Yeniden İnşası. Birikim. Sayı:196. s. 11-18.
LÜKÜSLÜ, Demet, G. (2005). Farklı Kitaplardan Farklı Açılardan Gençlik
Analizleri. Birikim. Sayı:196. s. 69-73.
LÜKÜSLÜ, Demet, G. (2005). 1960 lardan 2000 lere Gençlik Tipleri: Maddeci,
Başarıcı, Manager Tipten Yuppie ve Tiki ye. Birikim. Sayı:196. s. 30-37.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru- cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersler yüzyüze ve öğrenci katılımı ile gerçekleştirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetcem.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:00 14:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1115
ÖK.22245
ÖK.32141
ÖK.4313
ÖK.512