DERS ADI

: Helenistik Dönem Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 3044 Helenistik Dönem Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. FATİH HAKAN KAYA

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

MÖ. 330 yılında, Pers İmparatorluğu nun yıkılması sonrasında, Büyük İskender Asya kralı olarak anılmaya başlanmıştır. Büyük İskender in ölümünden sonra hâkim olduğu topraklarda birçok yeni krallık kurulmuştur. Bu dönem içerisinde bahsi geçen bu krallıklar kendi aralarında hakimiyet mücadelesine girmiştir. Yeni bir kuvvet olarak tarih sahnesine çıkan ve Akdeniz üzerinde hakimiyet kurmaya başlayan Roma Cumhuriyeti zamanla bir imparatorluğa dönüşüş ve bu dönemin de MÖ. 30 yılında sonunu getirmiştir. Bu ders kapsamında MÖ.330-30 yılları arasında yaşanan bu tarihsel sürecin anlatılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Bağımsız düşünebilme ve bunu gösterebilme.
2   2. Hellenistik Dönem Tarihine ilişkin literatürü ana hatlarıyla bilme.
3   3. Hellenistik kültürü etkileyen önemli tarihi olayları (savaşları ve antlaşmaları) bilebilme.
4   4. Hellenistik Dönem tarihindeki başlıca krallıklar ve bunlara bağlı önemli merkezleri öğrenebilme.
5   5. Hellenistik Dönem Tarihi boyunca görülen başlıca politik olayları ve oluşumları öğrenebilme.
6   6. Yaşanan siyasi ve sosyal gelişmeler karşısında sebep-sonuç ilişkilerini kurabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi Yunan tarihinin kaynakları nelerdir Başlıca antik çağ yazarları ve eserleri. Tanışma ve ders içeriğinin incelenmesi
2 Büyük İskender Dönemi Okuma (Droysen, Büyük İskender Tarihi)
3 Büyük İskender Sonrası Yaşanan olaylar Okuma (O. Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş).
4 Büyük İskender'in Ardılları (Diadokhoi) Arasındaki Mücadeleler Okuma (A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi -R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi)
5 Büyük İskender'in Ardılları (Diadokhoi) Arasındaki Mücadeleler Okuma (A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi- R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi).
6 Büyük İskender Sonrasında Kurulan Krallıklar Okuma (A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi).
7 Büyük İskender Sonrasında Kurulan Krallılar Okuma (A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi-R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi).
8 Ara sınav
9 Hellenistik Dönemde Anadolu Okuma (A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi; O. Tekin, Eski Yunan Tarihi).
10 Hellenistik Dönemde Anadolu Okuma (O. Tekin, Eski Anadolu ve Trakya: Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar).
11 Hellenistik Dönemde Anadolu Okuma (R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi - A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi.)
12 Hellenistik Dönemde Anadolu Okuma (R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi - A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi.)
13 Roma Hakimiyeti Okuma (R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi- A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi).
14 Roma Hakimiyeti Okuma (A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi -R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi)
15 Roma Hakimiyeti Okuma (A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi -R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi)
16 Final Sınavı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. A.M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi (1983).
2. J. Boardman, The Oxford History of the Classical World (1993).
3. O. Tekin, Eski Yunan Tarihi, İletişim Yayınları (1998)
4. J.K. Williams, The Empire of the Ancient Greece (2003).
5. P.J. Rhodes, A History of the Classical Greek Word (2006).
6. O. Tekin, Eski Anadolu ve Trakya: Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar (2007).
7. P. Green, Alexander The Great and the Hellenistic Age (2008)
8. L.G. Droysen, Büyük İskender Tarihi, (2007)
9. O Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş, (2008)
10. M.M. Austine, The Hellenistic World From Alexander to the Roman Conquest: A Selection of Ancient Sources In Translation, (1981)
11. A. Erskine, A Companion to the Hellenistic World, (2008)
12. R. M. Errington, Hellenistik Dünya Tarihi, (2017)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5-6: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Fatih Hakan Kaya
Dokuz Eylül Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi
Arkeoloji Bölümü
Tınaztepe Kampüsü - Buca İzmir
TR-35160 TÜRKİYE
Tel: +90.232.3017746
Faks: +90.232.4534188
E-posta: fatih.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Sunum Hazırlama 14 2 28
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555444555
ÖK.2555555555444555
ÖK.3555555555444555
ÖK.4555555555444555
ÖK.5555555555444555
ÖK.6555555555444555