DERS ADI

: Helenistik ve Roma Uygarlığı II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 3042 Helenistik ve Roma Uygarlığı II ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ DERYA EROL

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji (İÖ)
Arkeoloji

Dersin Amacı

Öğrencilerin 3 yıl boyunca Yunan uygarlığının gelişimine ilişkin yoğun bir eğitim almalarına rağmen 4.sınıfta görülmeye başlanılan Roma Uygarlığı ile ilgili ilk kapsamlı bilgileri 4.sınıfta almaya başlamaktadırlar. Mitolojisini, dini ya da devlet teşkilatlanmasına ilişkin terminolojiyi bilmemelerine rağmen Roma heykelini, mimarisini, seramiğini, nümismatiği öğrenmeye başlamaktadır. Bu derslerin içeriklerinin zorunlu olarak çok dolu olması nedeni ile ayrıca yeni terminoloji kapsamlı bir şekilde işlenememektedir. Dolayısı ile 3 yılsonunda ilk defa gördükleri Roma Uygarlığının dini ve devlet yapısına ilişkin terminoloji hakkında çok şey öğrenme olasılığı bulamamaktadırlar. Bu bağlamda bu derste Roma Uygarlığının siyasi yapısına, dini yapısına ve devlet yapısına ilişkin terminolojinin anlatılabilmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda toplum yapısını kısacası tüm kültür tarihine ilişkin unsurların incelenerek anlatılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Küçük bir Latin boyunun büyük bir Roma İmparatorluğuna nasıl dönüştüğü ve geçirdiği evrelerin öğrenilmesi
2   Küçük bir Latin boyunun büyük bir Roma İmparatorluğuna nasıl dönüştüğü ve geçirdiği evrelerin öğrenilmesi
3   Roma Krallığının kuruluşu Etrüsklerle, Hellen kolonileri ile ilişkilerin tarihsel dizin içerisinde öğrenilmesinin sağlanması
4   Roma Krallık döneminde devlet teşkilatının, din ve devlet mekanizmalarının oluşmasında Hellen ve Etrüsk etkilerinin neden sonuç ilişkisi içerisinde analiz etmeleri sağlanarak konunun kavranması
5   Roma Cumhuriyeti nin kurulmasının sebeplerinin anlaşılmasını sağlamak.
6   Roma Cumhuriyet dönemindeki toplum yapısı ve sınıflarının özelliklerinin anlaşılması
7   Roma Cumhuriyet döneminde İtalya ve Akdeniz e hakim olma sürecinin Roma Uygarlığına ekonomik ve kültürel anlamda neler kattığının öğrenilmesinin sağlanması
8   Cumhuriyet dönemi devlet yapısına ilişkin terminolojinin öğrenilmesinin sağlanması
9   Cumhuriyet dönemi dini yapısına ilişkin terminolojinin öğrenilmesi
10   Cumhuriyet döneminin ekonomik ve sosyal yapısının anlaşılmasının sağlanması
11   Romalıların Anadolu daki varlıkları ve teşkilat yapılarının öğrenilmesi
12   Roma İmparatorluk dönemine geçişi sağlayan sebeplerin incelenerek öğrenilmesinin sağlanması
13   Roma İmparatorluk dönemi devlet yapısında Cumhuriyet dönemine göre değişen terminolojinin öğrenilmesi.
14   Roma İmparatorluk dönemindeki ekonomik ve sosyal yapıya ilişkin tüm unsurların anlaşılmasının sağlanması.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1-İtalya da Demir Çağındaki (İ.Ö.1200-800) Siyasi ve Coğrafi Yapı, Etrüskler
2 2-Roma Krallığı (İ.Ö.753-509): Etrüsk Kralları ile Ortak Yönetim, Siyasi Gelişmeler, Ekonomik ve Sosyal Yapı, İtalya daki Hellen Kolonileri
3 3-Roma Cumhuriyeti (İ.Ö.509-30) Siyasi Tarih: İtalya nın ele geçirilmesi, Patrici-Pleb mücadeleleri, Tüm Akdeniz in ele geçirilmesi
4 4-RomalılarınAnadolu ya Girişi ve Anadolu da Roma Teşkilatlanması
5 5-Roma Cumhuriyetinde Devlet Yapısı
6 6-Roma Cumhuriyetinde Ekonomik ve Sosyal Yapı
7 7-Ara sınav
8 8-Roma İmparatorluğu (İ.Ö.27-İ.S.476): Siyasi Yapı
9 9-Roma İmparatorluğunun Devlet Yapısı, Unvanlar ve görevler
10 10-Roma Dini: Mitoloji

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akalın, Kürşat Haldun, Roma İmparatorluğu nda Doğu Dinleri Ve Astroloji, Adana, 2009
Atlan, Sabahat, Roma Tarihi nin Ana Hatları, İstanbul, 1970.
Baıley, Cyril, The Religion Of Ancient Rome, London, 1921.
Dürüşken, Çiğdem, Roma nın Gizem Dinleri,2011, İstanbul
Ergin, Gürkan, Anadolu da Roma Hâkimiyeti Direniş Ve Düzen, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2013.
Estin, Colette - Helene Laporte; Yunan Ve Roma Mitolojisi, (Çev. Musa Eran)
Gibbon, Edward, ( Çev: Asım Baltacıgil), Roma İmparatorluğu nun Gerileyiş Ve Çöküş Tarihi, C.I
Gilman, David, Urban And Rural Planing İn Roman Corinth Romano, Usa, 2005.
Glover, T.R., The Conflict Of Religions İn The Early Roman Empire, London, 1909.
Gradel, Ittai, Emperor Worship And Roman Religion, Oxford, 2002.
İplikçioğlu, Bülent, Hellen Ve Roma Tarihinin Ana Hatları, İstanbul, 2007.
İznik, Erkan, Doğu Batı Romalılar I, Pagan Bir İmparatorluğun Hristiyan İmparatorluğa Dönüşümü , S.49., Yıl:11, Ankara, 2009.
Lipka, Micheal, Roman Gods, Boston, 2009.
Livius, Titus, ( Çev: Sabahat Şenbark), Roma Tarihi, İstanbul, 1992.
Taşdöner, Kevser, Anadolu da Roma Eyaletleri Augustus Dönemi, İstanbul, 2017.
Tekin, Oğuz, Eski Yunan Tarihi, İstanbul. 2006.
Tekin, Oğuz, Eski Yunan Ve Roma Tarihine Giriş, İstanbul 2008. Temel Britannica C.14.S.260
Tolstoy, Lev Nikolayev, ( Çev: Murat Çiftkaya), Din Nedir , İstanbul, 2000.
Tulunay, Elif Tül, Etrüsk Sanatı, İstanbuş, 1992, S. 13. Elif Tül Tulunay, Etrüsk Sanatı, İstanbuş, 1992

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destek sağlanmış sunularla dersler işlenmektedir.
Müzeler, Antik kentlere yapılan gezilerle edinilen bilgiler desteklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ö.Ç.1,2 ve 4: Ara sınavlarda sorulacak sorular ile
Ö.Ç.3 ve 5: Final sınavında sorulacak sorular ile.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-Derslere %70 katılım
2-Ara ve final sınav faaliyetlerine katılma
3-Diğer çalışmalara katılımları ve becerileri

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Derya EROL
derya.erol@deu.edu.tr
02323018728

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 0 0 0
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 7 2 14
Final Sınavına Hazırlık 7 2 14
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555444555
ÖK.2555555555444555
ÖK.3555555555444555
ÖK.4555555555444555
ÖK.5555555555444555
ÖK.6555555555444555
ÖK.7555555555444555
ÖK.8555555555444555
ÖK.9555555555444555
ÖK.10555555555444555
ÖK.11555555555444555
ÖK.12555555555444555
ÖK.13555555555444555
ÖK.14555555555444555