DERS ADI

: Edisyon ve Redaksiyon

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4076 Edisyon ve Redaksiyon SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZGE CAN ERDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Öğrencilerin tüm lisans öğrenimi süresince edindiği hem küçük ölçekli hem büyük ölçekli alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini yazılı bir metin üzerinde işletebilmeleri ana amacı çerçevesinde; bir metnin/yazının/ kitabın/dosyanın (öykü, roman, makale, gazete köşe yazısı, mevzuat ve yönetmelikler vb.) konu, içerik ve tür açısından niteliğini hedef kitleye ve alana uygunluğuna göre düzenleyerek başta dilsel olmak üzere, tüm ilgili yönlerden (yazar biçemini koruma, birden fazla yazar olduğunu biçem ortaklaştırma, düşünsel ve zamandizinsel bağdaşıklığı sağlama vb. ) yapılandırması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Edisyon ve redaktörlükle ilgili temel kavramları tanımlayabilmesi
2   2. Edisyon ve kitap/dosya içeriği, niteliği vb. arasındaki ilişkiyi özellikleriyle açıklayabilmesi
3   3. Redaksiyon farklılıklarını tanıyabilmesi
4   4. Yayım politikalarını dil yönünden hazırlayabilmesi
5   5. Uzmanlık alanına/alanlarına göre kitap/dosyaları yayımlanma amaçları, dilsel özellikleri, biçem ve anlatım yeterlilikleri vb. konularında karşılaştırabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edisyon ve Editörlük Ne Demektir Alanyazındaki tanım ve uygulamaların tanıtılması ve tartışılması
2 Edisyon İşlemleri Nelerdir I Düşünsel, fikirsel, zamandizinsel vb. düzenleme : sözcük seçimleri, anlamsal bileşen değerlendirmeleri
3 Edisyon İşlemleri Nelerdir II Dilsel düzenleme ve yapılandırma: Tema-rema ilişkileri, odaklama öncelikleri vb.
4 Edisyon Türleri I Dergi Editörlüğü, Kitap Editörlüğü +örnek metinler ve değerlendirme
5 Edisyon Türleri II Gazete Editörlüğü ve Diğer Basılı Medya Editörlüğü +örnek metinler ve değerlendirme
6 Editörün Temel Görevleri Nelerdir I Metnin/yazının/kitabın/ dosyanın konu, içerik ve tür açısından niteliği, yayım amacına ve kitlesine uygunluğu nasıl belirlenir vb.
7 Editörün Temel Görevleri Nelerdir II Metin/yazı/kitap/dosya, biçemsel ve dilsel anlatım yönünden nasıl düzenlenir, düzenleme önerisinde bulunulur ve nasıl yapılandırılır vb.
8 Ara Sınav
9 Redaksiyon nedir
10 Neden yayın evleri farklı politikalar güder
11 Redaktörün Temel Görevleri Nelerdir
12 Örnek Uygulamalar I
13 Örnek Uygulamalar II
14 Örnek Uygulamalar III
15 Seçme Metin Redaktasyonu
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Carduner, J. (2007). Teaching proofreading skills as a means of reducing composition errors. Language Learning Journal, 35(2), 283-295.
Coquelin, V. (1997). Digital redaction (Doctoral dissertation, Texas A&M University).
Goldwyn, R. M. (2010). On being an editor. Plastic and reconstructive surgery, 126(2), 702-703.
Harris, J. (1987). Proofreading: A reading/writing skill. College Composition and Communication, 38(4), 464-466.
Hass, T. A. (2014). Changing Metatexts and Changing Poetic Ideals. In Transformations of the Classics via Early Modern Commentaries (pp. 47-59). Brill.
Prinsloo, P. (2013). Becoming and being editor. Progressio, 35(1), 1-7.
Roth, W. M. (2006). On editing and being an editor. Cultural Studies of Science Education, 1(2), 209-217.
Ventura, S. (2019). Digital Editing and Linguistic Analysis. Textual Cultures, 12(2), 33-56.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1,2,3,4,6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5 : Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

PROF.DR.ÖZGE CAN ERDOĞAN
EDEBİYAT FAKÜLTESİ
DİLBİLİM BÖLÜMÜ
C BLOK-154
02323018633
ozge.can@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba: 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Bireysel Ödev Hazırlama (CBİKO Yetenek Kapısı) 1 16 16
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.5