DERS ADI

: Yabancı Dil Olarak Türkçe

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4061 Yabancı Dil Olarak Türkçe SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FUNDA UZDU YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Türkçenin anadili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesinin farklarını belirginleştirme. Türkçenin özellikle yabancı dil olarak öğretilmesinin kültür boyutuyla ilişkilendirilmesi. Diğer dünya dillerinin yabancı dil olarak öğretilmesi sırasındaki kuramsal tartışmalar ve bu alandaki yöntemsel yaklaşım biçimleri. Yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve. Avrupa Dil Dosyasının tanıtımı. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin Türkiye'nin tanıtımına katkısı. Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının tanıtımı ve eleştirisi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yabancı dil olarak Türkçe ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2   Ana dili ile yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi arasındaki farkları kavrar.
3   Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi programları, içerikleri ve sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
4   Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarının içeriklerini bilir.
5   Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin nasıl uygulanacağını bilir.
6   Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılabilecek materyaller geliştirir.
7   Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme tekniklerinin nasıl uygulanacağını kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine genel bir bakış ve tarihi
2 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel kavramlar (ana dili, ikinci dil, yabancı dil vd.) ve ilkeler
3 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Avrupa Ortak Başvuru Metninin rolü ve değerlendirilmesi
4 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar
5 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler
6 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan kaynaklar -
7 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı
8 ARA SINAV
9 Yabancı dil olarak Türkçede Dilbilgisi Öğretimi
10 Yabancı dil olarak Türkçe Sözcük öğretimi ve örnek uygulamalar
11 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Metin Kullanımı
12 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil becerileri ve örnek uygulamalar
13 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme
14 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Açık, F. (2008). Türkiye'de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Şubat 21, 2011 tarihinde http://turkoloji.cu.edu.tr/ adresinden alınmıştır.
2. Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim.(4. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
3. Ayaz, H. ve Akaya, A. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bazı düşünceler. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildirileri (s. 214-218). Ankara: Ankara Üniversitesi TÖMER.
4. Aydın, Ö. (1999). İkinci dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçe dilbilgisi betimlemelerinin
Görünümü. Çağdaş Türk Dili, 137-138, 33-41.
5. Çetin B.,Uzdu Yıldız F. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Alanında Öğretmen Eğitimi için Temel Bilgiler ve Uygulama Örnekleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
6. Demircan, Ö. (2002). Yabancı dil öğretim yöntemleri. İstanbul: Der Yayınevi.
7. Demirel, Ö. (2007). Yabancı dil öğretimi (3. basım). Ankara: Pegema Yayıncılık.
8. Doğan, A. (1989). Yabancıların Türkçeyi öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları bazı hatalar. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(1-2), 259-261.
9. Durmuş, M. ve Okur, A. (Eds.). (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı (2. bs.). Ankara: Grafiker Yayınları.
10. Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
11. Larsen-Freeman, D., & Anderson, M. (2013). Techniques and principles in language teaching (3 rd ed.) - Oxford handbooks for language teachers. Oxford: Oxford University Press.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum tekniği, soru cevap, tartışma, grup çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-7 Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

funda.uzdu.@deu.edu.tr
Edebiyat Fakültesi B Blok 413

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 15:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.4
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75