DERS ADI

: Sözlükbilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2061 Sözlükbilim SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FUNDA UZDU YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrenciyi temel sözlükbilimsel kavram ve terimlerle tanıştırmanın yanı sıra, öğrencinin sözlüklerin niteliksel değerlendirmesini yapabilmesini ve yerinde kullanabilmesini sağlamakla beraber sözlükbilimi ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri aktarmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözlükbilimi ile ilgili kuramsal bilgileri sıralayıp, tanımlayabilmesi
2   Sözlüğü oluşturmak için gereken kaynakçayı derleyebilmesi
3   Grup çalışmalarıyla sözlük hazırlayabilmesi
4   Bir sözlüğün yapısını inceleyip, analiz edebilmesi
5   Bir sözlüğün niteliksel değerlendirmesini yapabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcükbilim nedir Araştırma Tasarımı ve Türleri, Biçimbilim ve sözcükbilim
2 Sözcükbilim ve sözcük anlambilimi Sözcük kavramı Sözlükçe
3 Sözvarlığı ve özellikleri
4 Sözlükbilim ve dilbilim
5 Sözlük, tanımı ve türleri
6 Sözlükbilimde bilgi edinme yolları
7 Sözlüklerde sözvarlığının seçimi ve düzenlenişi
8 Ara sınav
9 Sözlük maddesi ve maddenin öğeleri
10 Sözlük maddesi ve maddenin öğeleri-biçimbilimsel, sözdizimsel bilgiler
11 Sözlük maddesi ve maddenin öğeleri- köken ve bağlam bilgisi
12 Örnek Uygulamalar
13 Örnek Uygulamalar
14 Örnek Uygulamalar
15 Genel Tekrar
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 3. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
2. Fontenelle, Thierry (2008) Practical Lexicography: a Reader. Oxford: Oxford University Press.
3. Hartmann, Reinhard (2001) Teaching and Researching Lexicography (Applied Linguistics in Action). Pearson ESL.
4. Landau, Sidney (1989) Dictionaries: the Art and Craft of Lexicography. Cambridge: Cambridge University Press.
5. Svensén, Bo (2009) A Handbook of Lexicography: the Theory and Practice of Dictionary-Making. Cambridge: Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum tekniği, soru cevap, tartışma, grup çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1,2,3,4,5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Edebiyat Fakültesi B Blok B 413
funda.uzdu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 15:00-17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555555
ÖK.2555555555555
ÖK.3555555
ÖK.45555555555555
ÖK.55555555555