DERS ADI

: Sesbilim İncelemeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2059 Sesbilim İncelemeleri SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZGÜN KOŞANER

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacıgünümüz sesbilim kuramlarına ilişkin giriş niteliğinde bilgi vermek ve öğrencilerin sesbilimsel çözümleme yazılımlarını temel düzeyde kullanabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sesletim organlarını tanıması
2   seslerin ayırıcı özelliklerini bilmesi
3   Diller-arası veri kullanarak sesbilimsel örüntüleri saptayabilmesi
4   Sesbilimsel çözümleme yazılımlarını kullanabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Giriş 2. İzleğin tanıtılması ve tartışılması 3. Sesletim Organları
2 1. Ünlülerin ayırıcı özellikleri ve çevriyazımı 2. Ünsüzlerin ayırıcı özellikleri ve çevriyazımı
3 1. Sesbilgisel ve Sesbilimsel (Geniş ve Dar) çevriyazım 2. Sesbilimsel kural yazımı 3. Sesbilimsel değişimler
4 1. Sesbilimsel değişimler ve türemeler 2. Kısıtlamalar
5 1. Praat programının kullanımı 2. Ünlülerin akustik özellikleri (Praat'la inceleme)
6 1. Ünsüzlerin akustik Özellikleri
7 1. Parçalarüstü sesbirimler
8 Arasınav
9 1. Ayırıcı özellik geometrisi
10 1. Seslem Yapısı
11 1. Seslem Özellikleri
12 2. Sesbilim Kuramları: Üretici Sesbilim, En Uygunluk Kuramı
13 Laboratuvar Uygulaması
14 Laboratuvar uygulaması
15 Laboratuvar uygulaması
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Ladefoged, Peter. (2005). A Course in Phonetics. 5th ed. Thomson.

Yardımcı kaynaklar:
Kenstowicz, Michael. (1994). Phonology in Generative Grammar. Blackwell.
Demircan, Ömer. (1996) Türkçenin Sesdizimi. İstanbul: Der Yayınları.
Ergenç, İclal. (2002) Konuşma Dili ve Türkçenin Söyleyiş Sözlüğü. İstanbul: Multilingual.
Özsoy, Sumru. (2004) Türkçenin Yapısı I: Sesbilim. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
Gussenhoven, Carlos, and Haike Jacobs. (1998). Understanding Phonology. Hodder Arnold.
Hayes, Bruce. (2008). Introductory Phonology. Blackwell.
Goldsmith, John (1995). Handbook of Phonological Theory. Blackwell.
Ladefoged, Peter, and Ian Maddieson. (1996). Sounds of the World's Languages. Blackwell.
Stevens, Kenneth. (1998). Acoustic Phonetics. MIT Press.

Diğer ders materyalleri:
PRAAT sesbilimsel çözümleme yazılımı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Laboratuvar uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1, 2 ve 3 nolu öğrenme çıktıları ara sınav ve final sınavında sorulan kuramsal ve uygulamalı sorularla değerlendirilecektir.
4 nolu öğrenme laboratuvar uygulamalarıyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
Derse katılmamış olmak ödevlerin geç teslim edilmesi ve sunumların yapılmaması için
geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özgün KOŞANER
Edebiyat Fakültesi
Dilbilim Bölümü
Oda Numarası: C157
Telefon: 0232 301 86 29
ozgun.kosaner@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

wednesday: 12:00-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Laboratuvar 6 3 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 17 17
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 153

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555