DERS ADI

: Türk Amerikan İlişkileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 2020 Türk Amerikan İlişkileri SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FÜSUN ÇOBAN DÖŞKAYA

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk-Amerikan ilişkilerinin Osmanlı İmparatorluğu döneminden günümüze nasıl geliştiği incelemektir. Osmanlı İmparatorluğu döneminde inşa edilen ikili ilişkilerin Türkiye Cumhuriyet'i tarihine nasıl yansıdığı, ve müttefiklik/kriz dönemlerinde Türk-Amerikan ilişkilerinin parametreleri tarihsel boyut içinde analiz edilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı döneminde ABD ile ilk temaslar ve ilişkilerin gelişmesi öğrenebilme.
2   Türkiye Cumhuriyeti döneminde, Türk Amerikan ilişkilerinin gelişmesi ve izlediği yol kavrayabilme.
3   Bu iki devlet arasındaki ilişkilerin yeşerdiği uluslararası ortamın kavrayabilme
4   Bu iki devlet arasında ilişkilerin hangi sorunlar ile yoğrulduğunu öğrenebilme,
5   Bu iki devletin ilişkisinde tarafların birbirine karşı izlediği politikaların temellerini öğrenebilme
6   Uluslararası sistem içinde her iki devletin yerini görmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı ile Amerikalıların tanışması
2 Amerikalıların Ticari Faaliyetleri
3 Levant Bölgesinde Amerikalılar
4 Amerikan Misyonerleri
5 Diplomatik İlişkilerin Tesisi
6 Ermeni Sorunu ve I. Dünya Savaşı
7 I. Dünya Savaşından Truman Doktrinine
8 Ara Sınav
9 Türkiye'nin NATO'ya Girişi NATO Stratejisinde Türkiye'nin Yeri
10 İkili Anlaşmalar ve İlk Anlaşmazlıklar Eisenhower Doktrini ve Irak, Lübnan Sorunları
11 1960 Darbesi, Kıbrıs ve Johnson Mektubu
12 Krizler Dönemi: Kıbrıs Harekâtı ve Ambargo
13 Soğuk Savaş Sonrasında Türk-Amerikan İlişkileri
14 Donald Trump ve Joe Biden Dönemleri: Türk-Amerikan İlişkilerine Etkisi
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Erhan, Çağrı. Türk Amerikan İlişkilerinin Tarihsel Kökenleri, İstanbul, İmge Yayınları, 2001.
Sander, Oral. Türk-Amerikan İlişkileri:1947-1964, Ankara Sevinç Matbası, 1979.
Larrabee, Stephan. Troubled Partnership, Santa Monica, RAND, 2010.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilere interaktif sunumlarla konuyu açıklamak ve görsel materyallerle desteklemek, ardından öğrenci tartışmalarıyla konuyu derinlemesine analiz etmek.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Ödev
Derse katılım
Final

Değerlendirme Kriteri

1. Temel kavramları doğru bir şekilde anlayabilme ve tanımlayabilme
2. İlgili kavramları birbiriyle ilişkilendirme ve bağlamında kullanabilme.
3. Verilen bir metni ya da söylemi analiz etme ve ders içeriğinde geçen terminolojiyi etkin bir şekilde kullanma.
4. Dilin doğru ve etkili bir şekilde kullanılması.
5. Öğrenilen bilgileri gerçek dünya örnekleriyle ilişkilendirme ve uygulama.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %70 dir.
Öğrencilerin derse gelmeden önce haftalık metni tartışmaya katılmaları için okumaları gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fusun.doskaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 08:30-09:30
Salı 08.30-09:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1532
ÖK.2532
ÖK.3532
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6