DERS ADI

: Türk Dil Bilgisi 2

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRK 1006 Türk Dil Bilgisi 2 ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Amacı

Kök; ek; eklerin adlandırılması, yazımı, türleri, kullanım özellikleri, dildeki işlevleri; Türkçenin yapım ve çekim eklerinin hangileri olduğu hakkında bilgi vermek; öğrencilerin, bu bilgilerin Türkçe anlatımda uygulanışını metinler üzerinde gösterebilmelerini uygulamalı olarak sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kök ve ekleri, bunların türlerini, eklerin yazım ve adlandırma biçimlerini kavrayıp uygulayabilme
2   Türkçenin yapım eklerini ve bunların işlevlerini örneklerle tanıma
3   Türkçe metinler üzerinde yapım eklerini gösterebilme, köklerden ve birbirinden ayırabilme
4   Çekim, ad çekimi, fiil çekimi kavramlarını bu kavramların anlam boyutlarını öğrenme
5   Türkçedeki ad çekim ek ve biçimlerini, fiil çekim ek ve biçimlerini öğrenip bunları metinler üzerinde gösterebilme; Türkçe metinleri bu açılardan inceleyip açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kökler, ekler, eklerin adlandırılması ve yazımı
2 Yapım ekleri: Addan ad yapan ekler
3 Addan fiil yapan ekler, fiilden ad yapan ekler
4 Fiilden fiil yapan ekler, ulaç ekleri
5 Yapım eklerini metinlerde gösterme uygulaması
6 Çekim, ad çekimi, ad çekim ekleri
7 İyelik ekleri
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirme, Ara Sınav
9 Ad durumları: Yalın, nesne, yönelme, bulunma, çıkma durumları
10 Belirten, araç birliktelik, görelik karşılaştırma durumları, soru ve çoğul ekleri
11 Ad çekimlerinin metinlerde gösterme uygulaması
12 Fiil çekimleri: Fiillerde kişi kavramı ve kişi ekleri
13 Fiillerde zaman, kip kavramları, kip türleri, bildirme kipleri
14 Dilek kipleri, ekfiil çekimi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, İzmir 2009; Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesindeki Ad Çekim Ekleri ve Bunların İşlevleri, İzmir 2007
Yardımcı kaynaklar: Banguoğlu Tahsin, Türkçenin Grameri, İstanbul 1974; Ergin Muharrem, Türk Dil Bilgisi İst. 1972; Gencan T. Nejat, Dilbilgisi, Ankara 1979; Gülsevin Gürer Selma, Türkçede Yapım Ekleri ve Kullanılışları, Malatya 1993; Korkmaz Zeynep, Türkçede Eklerin Kullanılış Şekilleri ve Ek Kalıplaşması Olayları, Ankara 1994

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, soru-yanıt, metin inceleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 79

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13455434555333
ÖK.23455434555333
ÖK.33455434555333
ÖK.43455434555333
ÖK.53455434555333