DERS ADI

: Dil Bilimine Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2065 Dil Bilimine Giriş SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Rus Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ TAMİLLA ALİYEVA

Dersi Alan Birimler

Rus Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Dilbilim alanına giriş yaparak Dilbilimin diğer disiplinlerle ilişkisine dikkat çekmek, dilin işlevlerine ve Dilbilimin altalanlarına ilişkin bilgi sunmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dili ve Dilbilimi tanımlayabilmesi
2   Dilbilimin diğer disiplinlerle olan ilişkisini anlatabilmesi, bu ilişkiler arasında karşılaştırma yapabilmesi
3   Dilin temel düzeylerinden Sesbilgisi ve Sesbilimi ve bunların inceleme alanlarını karşılaştırarak açıklayabilmesi
4   Dilin temel düzeylerinden Biçimbilimi ve inceleme alanlarını açıklayabilmesi
5   Dilin temel düzeylerinden Sözdizimi ve inceleme alanlarını açıklayabilmesi
6   Dilin temel düzeylerinden Anlambilim ile Edimbilimi ve bunların inceleme alanlarını açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilim nedir Dilbilim in Tanımı ve Yöntemsel İlkeleri, Dilbilim in Kuruluşu ve Gelişimi, Saussure Sonrası Dilbilim
2 Eşsüremli (Betimleyici) ve Artsüremli (Tarihsel) Dilbilim Genel ve Özel Dilbilim, Kuramsal ve Uygulamalı Dilbilim
3 Dilbilim in diğer bilim dalları ile ilişkisi: Edebiyat, Psikoloji, Mantık, Felsefe, Antropoloji, Coğrafya
4 Dilbilim in diğer bilim dalları ile ilişkisi: Fizyoloji, Nöroloji, Biyofizik, Biliş, Yapay Zeka, Bilişsel Psikoloji, Zihinsel İşlemleme Kavramları
5 Dilbilim in diğer bilim dalları ile ilişkisi: Matematik, İstatistik, Bilgisayar Bilimleri, Fizik, Sibernetik, Teknoloji
6 Dil ve Düşünce, Dil ve Zihin Dilin Semiyotik İçeriği
7 Dil ve Toplum, Dilsel Topluluklar
8 Dilsel değişkeler
9 Dilbilim in Dalları: Sesbilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları Sesbilgisi: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları
10 Sözdizim: Tanımı, Sözdizim de yaklaşımlar ve kuramlar
11 Biçimbilim: Tanımı, Biçimbilim de temel kavramlar
12 Anlambilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları
13 Edimbilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları
14 Ödev Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Fromkin, V., Rodman, R. & Hyams, N. (2007). An Introduction to Language. 8th Edition. United Kingdom: Thomson & Wadsworth.
2. Aksan, D. (1979). Her Yönüyle Dil-Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK Yay.
3. Kıran, Z. (2002). Dilbilime Giriş. 4. Baskı. Ankara: Seçkin Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

İLAN EDİLECEKTİR


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem Başında Öğrencilere Duyurulacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-2: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3-6: Ödev ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2.Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri


Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 6,5 7
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.55
ÖK.65