DERS ADI

: Klinik Görüşme ve Değerlendirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KPS 5051 Klinik Görüşme ve Değerlendirme SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜLAY DİRİK

Dersi Alan Birimler

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bireysel düzeyde psikolojik değerlendirme odaklı olan bu ders, psikoterapötik müdahale
öncesinde gerekli olan genel ve duruma özgü vaka formülasyonu ile ilgili bilgi ve
becerilerin edinilmesini hedeflemektedir. Bu amaç doğrultusunda psikolojik
değerlendirme ve görüşme süreciyle ilgili temel bilgi ve beceriler, ilk ve sonraki
değerlendirme görüşmelerinin formatı ve çeşitli psikopatolojilere özgü değerlendirme
süreçleri ele alınacak, değerlendirmede yaygın biçimde kullanılan bir dizi psikolojik
ölçüm aracını uygulama ve raporlama becerileri kazandırılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Psikolojik değerlendirme uygulamalarına yönelik ilkeleri açıklayabilme
2   Psikolojik değerlendirmede genel görüşme formatı, içeriği ve gereklerini uygulayabilme
3   Psikopatolojiye özgü psikolojik değerlendirmede etkili olan kavramları
4   Kişiye özel vaka formülasyonu hazırlayabilme
5   Değerlendirmede kullanılan çeşitli psikolojik testleri uygulayabilme
6   Uyguladığı psikolojik testleri yorumlayabilme
7   Gözlem, görüşme ve testlerden elde edilen sonuçları bütünleştirebilme ve raporlayabilme
8   Değerlendirmeye yönelik güncel literatür bulgularını özet halinde sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin işlenişinin, klinik görüşme ve değerlendirme prensiplerinin tanımı
2 İlk ve sonraki değerlendirme seanslarının formatı, genel değerlendirme ilkeleri
3 Psikolojik değerlendirmede etik ilke ve uygulamalar
4 Duygudurum ve kaygı bozukluklarına yönelik klinik değerlendirme
5 Somatoform bozukluklar, yeme bozuklukları ve cinsel işlev bozukluklarına yönelik klinik değerlendirme
6 Kişilik bozuklukları, şizofreni ve diğer psikotik bozukluklara yönelik klinik değerlendirme
7 Klinik değerlendirmede rapor yazımı
8 Klinik değerlendirmede sıklıkla kullanılan ölçüm araçları (Mini Mental Test, Bender-Gestalt Test, MMPI vb)
9 Mini Mental Test, Bender-Gestalt Test, MMPI tanıtımı ve uygulaması
10 TAT, Adam Çizme Testi/MEDTS tanıtımı
11 Öğrencilerin örnek uygulamalarının incelenmesi
12 Öğrencilerin örnek uygulamalarının incelenmesi
13 Öğrencilerin örnek uygulamalarının incelenmesi
14 Öğrencilerin örnek uygulamalarının incelenmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Balon, R & Sevgraves, R. T. (2009). Clinical Manual of Sexual Disorders. Washington:
American Psychiatric Publishing.
Beck, J. (2005). Cognitive Therapy for Challenging Problems. New York: The Guilford
Press.
Beck, A., Freeman, A., Davis, D. D. (2004). Cognitive Therapy of Personality Disorders.
New York: The Guilford Press.
Berman, P. S., & Shopland, S. (2005). Interviewing and Diagnostic Exercises for
Clinical and Counseling Skills Building. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
Fairburn, C. (2008). Cognitive Behavior Therapy and Eating Disorders. New York: The
Guilford Press.
Gilson, M., Freeman, A., Yates, M. J., Freeman, S. M. (2009). Overcoming Depression: A
Cognitive Therapy Approach. New York: Oxford University Press.
Hersen, M. (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice. East Sussex: Taylor &
Francis Books Inc.
Savaşır, I., Soygüt, G., & Barışkın, E. (2009). Bilişsel-Davranışçı Terapiler. Ankara:
Türk Psikologlar Derneği Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Soru-yanıt
3. Tartışma
4. Gözlem ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1, 2, 3, 8: Ara sınav ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 2, 5: Öğrenci tarafından yapılan uygulama ve hazırlanacak klinik değerlendirme
raporu ile değerlendirilecektir.
3. ÖÇ 4, 5, 6, 7: Öğrenci tarafından hazırlanacak klinik değerlendirme raporu ile
değerlendirilecektir.
4. ÖÇ 3, 8: Öğrenci tarafından yapılacak sunum ve sunum raporu ile
değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Drç Esin Yılmaz Samancı
e-posta: esin.yilmaz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı, 14.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 1 26 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 10 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Final Sınavı 1 3 3
Diğer Kısa Sınav 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 203

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555555
ÖK.254555
ÖK.3544455
ÖK.454445
ÖK.5554445
ÖK.645445
ÖK.745445
ÖK.84