DERS ADI

: Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi ve Sosyolojik Yapısı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEH 6001 Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi ve Sosyolojik Yapısı SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Hemşirelik Esasları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. DİLEK ÖZDEN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik Esasları Doktora

Dersin Amacı

Bu derste öğrencinin meslek bilincinin geliştirilebilmesi için Dünya ve Türkiye deki hemşireliğin tarihsel gelişimini, bu gelişim içinde hemşireliğin sosyolojik yapısını kavraması ve profesyonel hemşirelik anlayışını kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Tarih boyunca yapılan sağlık bakım uygulamalarını kavrar
2   2. Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini kavrar
3   3. Tarih boyunca hemşireliğin sosyolojik yapısını kavrar
4   4. Hemşireliğin gelişimini etkileyen etmenleri analiz eder
5   5. Hemşireliğin profesyonelleşme sürecini yorumlar
6   6. Türkiye de hemşirelik eğitimi ve hemşireliğin gelişimini kavrar
7   7. Profesyonel hemşirelik anlayışını kazanır

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlkçağda Sağlık Bakım Uygulamaları
2 Ortaçağda Sağlık Bakım Uygulamaları
3 Yeniçağda Sağlık Bakım Uygulamaları
4 Yakınçağda Sağlık Bakım Uygulamaları
5 Dinlerin Hemşireliğe Etkileri
6 Endüstri Devriminin Hemşireliğe Etkileri
7 Savaşların (I. ve II. Dünya Savaşının ) Hemşireliğe Etkileri
8 Hemşirelikte Profesyonelleşme Süreci
9 Hemşireliğin Gelişimini Etkileyen Etmenler
10 Türkiye de Hemşireliğin Gelişimi
11 Hemşirelikte Güç ve Mesleki Örgütlenme
12 Hemşirelik İmajında Gelişme ve Değişme
13 Hemşireliğin sosyolojik yapısı
14 Hemşirelik ve cinsiyet
15 final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Arda B. Kahya E., Gül B.T. (2004) Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
2. http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr
3. http://www.hemsireforum.com/showthread.php p=271
4. Yürügen B.(2005); İ. Ü. Bakırköy Sağlık Yüksek Okulu, İstanbul,
5. Tepecik T. (2006),Yıldız Tenik Üniversitesi, Cumhuriyet Dönemi Türkiyesi nde Hemşirelik Teşkilatının Gelişimi, SBE Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi Bilim Dalında hazırlanan Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
6. http://www.saglık.gov.tr/istatistikler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum
Beyin fırtınası
Tartışma
Soru yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + DKL* 0.20 + FN*0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + DKL* 0.20 + BUT*0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem içi notunu bir ara sınav ve bir ödev oluşturur. Dönem içi notunu ara sınav ile ödev notunun ortalaması oluşturur.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Dilek Özden
e-mail: dozden2002@yahoo.com
tel: 0-232-412 47 78
Yard.Doç.Dr. Gülşah Gürol Arslan
e-mail: gulsah.arslan@deu.edu.tr
tel: 0-232-412 47 72

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 15 45
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 15 45
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 3 5 15
Sunum Hazırlama 3 3 9
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.555
ÖK.6555
ÖK.75