DERS ADI

: Nüfus ve Göç Sosyolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOC 6078 Nüfus ve Göç Sosyolojisi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sosyoloji Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. YILDIZ AKPOLAT

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji Doktora

Dersin Amacı

Göçler, tarih boyunca olduğu gibi modern dönemde de toplumsal dönüşümü sağlayan en önemli faktörlerden biridir. Bu derste Türkiye de iç göç , uluslararası göç ve bunlarla ilgili çalışmaların incelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal bir gerçeklik olarak göç ve sonuçlarını analiz edebilecek ve konuya sosyoloji perspektifi ile bakabilecektir
2   İncelenen sosyologlar ve kuramları çerçevesinde göçün toplumsal hayattaki yansımalarına dair toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi kazanacak, eleştirel bir boyutta bakabilecektir
3   Göç sonucunda ortaya çıkan sorunların aydınlanması konusunda bilimsel yeterlilik kazanacaktır.
4   Toplumsal hayat içinde, nüfus ve göç konusunda disiplinler arası düşünecek ve sosyolojik açıdan kendisinden istifade edilebilecek donanıma sahip olacaktır.
5   Göçün nasıl oluştuğunu anlayacak, açıklayacak ve bilimsel bakış açısıyla temellendirecek araştırma projeleri, perspektifler, kavramlar geliştirecek ve bilimsel yeterlilik kazanacaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Göç Sosyolojisi; Amaç, Kapsam, Sorunlar
2 Göç ve Göçmen tanımı, kavramlar
3 Göç tipleri, göçün yapısı
4 Göç sebepleri
5 Göçün arka plandaki belirleyicileri
6 İç Göç Kuramları
7 Dış Göç Kuramları
8 Göç ve Yoksulluk
9 Küreselleşme ve Göç
10 Beyin Göçü
11 Göç ve Kadın Göçü
12 Diyaspora ve Göç
13 Göç ve Dayanışma Ağları
14 Göç, bütünleşme ve asimilasyon
15 Ulus ötesi göç. Sığınmacı/mülteci

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Abadan-Unat, N. (2002). Bitmeyen göç: Konuk işçilikten ulus-ötesi yurttaşlığa, İstanbul: Bilgi Üniversitesi yayınları

Yardımcı kaynaklar:
Anthias, F. Gabriella, L. (2000 ). Gender and migration in southern Europe: women on the move. New York: Berg.
Forbes Martin, S. (2004). Women and migration. http://www.un.org/womenwatch/daw/meetings/consult/CM-Dec03-WP1.pdf.
Kofman, E. (2000). Gender and international migration in Europe: employment, welfare, and politics. London and New York: Routledge

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, öğrencinin konuyu araştırması, özel bir araştırma ödevi hazırlaması ve aktif katılımlı, tartışmalı bir sunum olarak sunması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Anlatım
Ödev ve sunum.
Öğrencinin konu ile ilgili iki araştırma yapması
Bu araştırmaları bir ödeve dönüştürmesi
Sunum ve tartışmalı bir katılım yapılması

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nilufer.ozcandemir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13.00-13.45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 8 112
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 15 15
Kitap Okuma 5 5 25
Proje Ödevi 1 1 1
Proje Final Sunumu 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15454
ÖK.24455
ÖK.34444
ÖK.4545
ÖK.5455