DERS ADI

: Klasik Dönemden Modern Döneme Osmanlı İmparatorluk Kurumları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6087 Klasik Dönemden Modern Döneme Osmanlı İmparatorluk Kurumları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ NURİ ADIYEKE

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Klasik dönem (1300-1600) Osmanlı devlet kurumlarının tanıtılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı kurumlarının menşeini öğrenebilmesi
2   Osmanlı siyasal sistemini detaylı olarak öğrenebilmesi
3   Klasik dönem Osmanlı idari kurumlarının işleyişini ve birbirleri ile olan ilişkilerini bilmesi
4   Klasik dönem Osmanlı devlet kurumlarının felsefesini analiz edebilmesi
5   Osmanlı idari kurumlarının dönüşümlerini öğrenebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konunun tanımlanması. Konunun sınırlandırılması. Dersin kaynakları. Konunun tanımlanması. Konunun sınırlandırılması. Dersin kaynakları
2 Osmanlı kurumlarının orijini/menşei tartışmaları İslam, Türk, Roma ve yerel gelenekler.
3 Saltanat kavramı Şekillenmesi, sultanın yetkileri, alametleri. Saltanat mantığındaki değişimler.
4 Saray organizasyonu Enderun. Birun ve Harem-i hümayun
5 Divan-ı hümayun Görevlileri, görevleri, çalışma biçim
6 Sadrazam, defterdar, nişancı, kadıaskerler Görev, yetki, ve çalışmaları
7 Vize sınavı Ölçme değerlendirme
8 Maliye teşkilatı. Teşkilat ve görevliler
9 Askeri teşkilat Teşkilat ve görevliler
10 Taşra örgütlenmesi Klasik dönem

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devleti Teşkilatına Medhal, TTK. Yayınları, Ankara,
1984.
2-5 UZUNÇARŞILI İsmail Hakkı, Osmanlı Devleti Teşkilatından Kapıkulu Ocakları, c.I-II,
/ Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı,/ Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye
Teşkilatı,/ Osmanlı Devletinin Saray Teşkilâtı, TTK. Yayınları, Ankara, 1984.
6-ORTAYLI İlber, Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, İstanbul, 2008.
7-İNALCIK Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (Çev: Ruşen Sezer), YKY:
Yayını İstanbul, 2003.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve okuma metinleri önerisi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

-Ara sınav soruları ile değerlendirilecektir.
-Finalde sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
-Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
-Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nuri.adiyeke@deu.edı.tr
0 232 301 87 50

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Radevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 157

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.154
ÖK.25
ÖK.353
ÖK.45
ÖK.54