DERS ADI

: İkinci Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Fikirler, Oluşumlar ve Tartışmalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 5075 İkinci Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Fikirler, Oluşumlar ve Tartışmalar SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. BAHAR ARSLAN

Dersi Alan Birimler

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Cumhuriyetin fikri laboratuvarı olarak bilinen Meşrutiyet birikiminin tarihsel süreklilik içinde Cumhuriyete olan yansımalarını, etkilerini bilimsel bakış açısıyla ortaya koymaktır. Tarih lisansüstü öğrencisinin tarihsel olay ve olguları radikal bir kopuş ekseninde değil, süreklilik içinde değişme faktörleri üzerinden görmesine olanak sağlamaktır. Yakın tarihin olay ve olgularını bir bütünsellik içinde kavranılmasına yardımcı olmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihsel süreklilik konusunda metodolojik bilgiye sahip olmak
2   Yakın tarihi analiz ederken radikal kopuş ve kırılma noktaları eksenlerinin hangi saiklerden kaynaklandığını keşfetmek
3   Meşrutiyet ten Cumhuriyet e Türkiye nin düşünsel birikimiyle ilgili bilgi sahibi olmak
4   Yakın tarihin spekülatif tarih okumalarının ayırdına varmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Meşrutiyet döneminin sosyo-ekonomik analizi Kooperatifleşme, devlet, vatan, millet kavramlarının hakim Türk devlet geleneği içinde Meşrutiyet ten Cumhuriyete tecessüsü
2 Genç Osmanlılar: kuruluş ve amaçlar Hakim Türk Devlet establismentinin tarihsel referansları ve Cumhuriyetçilik tartışmaları
3 1876 Kanun-ı Esasi birikimi ve modern Türkiye de anayasacılık tartışmaları Kongreler, müdafaa-yı hukuk cemiyetleri ve cumhuriyete gidiş
4 II. Abdülhamid in otokrat yönetimi ve siyasal muhalefet Değerlendirme
5 İttihat ve Terakki: Kuruluş, etkileşim ve gelişme
6 Sürgündeki Jön Türk muhalefetinin fikirsel gelişimi: Osmanlıcık, İslamcılık, Batıcılık ve Türkçülük
7 Uluslararası Konjonktür ve düşünsel etkileşimler: Narodnizm, Köycülük, Solidarizm- Dayanışmacılık, Pozitivizm, Sosyalizm, Korporatizm ve Halkçılık (1)
8 Ara Sınav
9 Uluslararası Konjonktür ve düşünsel etkileşimler: Narodnizm, Köycülük, Solidarizm- Dayanışmacılık, Pozitivizm, Sosyalizm, Korporatizm ve Halkçılık (2)
10 Milli İktisat ve Milli Burjuvazinin Doğuşu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akşin, Sina. İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele, Cilt:II, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara, 1998.
Akşin, Sina. Jön Türkler ve İttihat Terakki, İmge Yayınları, 3. baskı, İstanbul, 2001.
Arendt, Hannah. Devrim Üzerine, Çev. Onur Eylül Kara, İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.
II. Meşrutiyet in İlk Yılı, 23 Temmuz 1908-23 Temmuz 1909, (Yay. Haz. Mete Tunçay, YKY, İstanbul, 2008.
Cem, İsmail. Türkiye de Geri Kalmışlığın Tarihi, 12 Baskı, Cem Yayınları, İstanbul, 1995.
Dündar, Fuat. Modern Türkiye nin Şifresi, İttihat ve Terakki nin Etnisite Mühendisliği (1913-1918), 3. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
Feroz Ahmad, İttihatçılıktan Kemalizme, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2009.
Ramsaur, Ernest, E. Jön Türkler/1908 İhtilali nin Doğuşu, Çev. Muhsin Özgünal Mengüşoğlu, Pınar Yayınları, İstanbul, 2004.
Georgeon, François. Türk Milliyetçiliğinin Kökenleri, Yusuf Akçura 1876-1935, Çev. Alev Er, 4. Baskı, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2005.
Gökalp, Ziya. Makaleler 1, Yay. Haz. Şevket Beysanoğlu, Kültür Bakanlığı Yayınları Ankara, 1976.
Gökalp, Ziya. Makaleler 4, Yay. Haz. Ferit Ragıp Tuncer, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1977.
Gökalp, Ziya. Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak, Bordo Siyah Yayınları, İstanbul, 2000.
Gökalp, Ziya. Türkçülüğün Esasları, İnkılap Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2004.
Gökay, Bülent. Bolşevizm ile Emperyalizm Arasında Türkiye, Çev. Sermet Yalçın, Agora Kitaplığı Yayınları, İstanbul, 2006.
Güneş, İhsan., Meşrutiyet ten Cumhuriyet e Türkiye de Hükümetler Programları ve Meclisteki Yankıları (1908-1923), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2012.
Güven, Dilek, Cumhuriyet Dönemi Azınlık Politikaları ve Stratejileri Bağlamında 6-7 Eylül Olayları, 6. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2014.
Hanioğlu, M. Şükrü. Bir Siyasal Örgüt Olarak İttihat ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük(1889-1902), Cilt:1, İletişim Yayınları, İstanbul, 1986.
Hocaoğlu, Baran. II. Meşrutiyet te İktidar-Muhalefet İlişkileri (1908-1913), Kitap Yayınevi Yayınları, İstanbul, 2010.
İslamoğlu, Abdullah. II. Meşrutiyet Döneminde Siyasal Muhalefet 1908-1913, Gökkubbe Yayınları, İstanbul, 2004.
İlhan Tekeli, Selim İlkin, Sunuş , Cumhuriyet in Harcı/Köktenci Modernitenin Doğuşu, Cilt:1-3, 3. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2010.
Lewis, Bernard. Modern Türkiye nin Doğuşu, TTK Yayınları, Ankara, 2000.
Mardin, Şerif. Bediüzzaman Saidi Nursi Olayı, Modern Türkiye de Din ve Toplumsal Değişim, İletişim Yayınları, İstanbul, 1992.
Mardin, Şerif. Türkiye de İktisadi Düşüncenin Gelişmesi (1838-1918) , Siyasi ve Sosyal Bilimler Makaleler 2, Der. Mümtaz er Türköne ve Tuncay Önder, 3. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 1992, ss. 51-117.
Mardin, Şerif. Jön Türklerin Siyasi Fikirleri (1895-1908), 12. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2005.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1) Ders anlatımı
2) Ödev
3) Seminer

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 SUN SUNUM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + SUN * 0.30 + YSS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + SUN * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1) ÖÇ 1-3 ara sınavda
2) ÖÇ 4 bireysel ödevlerle
3) ÖÇ 1-6 final sınavında değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Bahararslan1923@gmail.com
Tel: 3017907

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 7 7
Sunum Hazırlama 1 28 28
Ödev Hazırlama 1 28 28
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.135
ÖK.24
ÖK.33
ÖK.42