DERS ADI

: Strateji İncelemeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 5008 Strateji İncelemeleri SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TÜRKMEN TÖRELİ

Dersi Alan Birimler

Tarih Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Strateji kavramını tanım ve kapsamı üzerinde durularak strateji, jeostrateji, Jeopolitik kavramları arasındaki fark ve benzerlikler tarihi süreçte değişim ve gelişmeleriyle analiz edilmesi dersin amacıdır. Politik strateji ise tarihi dinamikleri içinde değerlendirilerek modern savaşın kökenleri, topyekün savaş, Endüstri Devrimi'nden Birinci Dünya Savaşı'na kadar geçen dönemdeki savaşların özellikleri, Birinci ve İkinci Dünya Savaşları arasındaki dönemde stratejiye konusunda ortaya çıkan yenilikler, İkinci Dünya Savaşı sonrası nükleer ve klasik savaşın özellikleri üzerinde durulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Strateji, jeostrateji, jeopolitik ve politik strateji vb. kavramları öğrenebilmesi
2   Strateji araçlarını ve yöntemlerini kavrayabilmesi
3   Yakın dönem dünya konjonktüründeki strateji değişimini keşfedebilmesi
4   Soğuk Savaş sonrası uluslararası sistem içinde stratejik karar ve uygulamalrı kavrayabilmesi
5   Birinci ve İkinci Dünya Savaşları arasındaki dönemde strateji konusunda ortaya çıkan yenilikleri algılayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel kavramlar
2 Strateji Araçları
3 Strateji Yöntemleri
4 Soğuk Savaş dönemi
5 Barışçıl ve Çatışma stratejileri
6 Küreselleşme ve Türkiye
7 Arasınav
8 ABD, NATO ve Türkiye
9 Ortadoğu ve Türkiye
10 Kafkaslar, Orta Asya ve Türkiye
11 Balkanlar ve Türkiye
12 Avrupa Birliği ve Türkiye
13 Yakın dönemde dünya konjonktürü kimlik, güvenlik ve Türkiye nin politikaları
14 Yakın dönemde dünya konjonktürü değişim ve Türkiye nin politikaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kamuran Gürün, Türk-Sovyet İlişkileri (1920-1953), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1991.
Kemal Girgin, Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemleri Hariciye Tarihimiz, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1994.
M. Murat Hatipoğlu, Yakın Tarihte Türkiye ve Yunanistan 1923-1954, Siyasal Kitabevi, Haziran 1997.
Mehmet Gönlübol, Uluslar arası Politika (İlkeler, Kavramlar, Kurumlar), Ankara 1993.
Olaylarla Türk Dış Politikası (1919-1995), Siyasal Kitabevi, Ankara, 1996.
Oral Sander, Sayisi Tarih (1919-1994) Ankara 1994.
Oral Sander, Türkiye nin Dış Politikası, İmge, Ankara, 1998.
Ömer Kürkçüoğlu, Türk-İngiliz İlişkileri (1919-1926) A.Ü.S.B.F., Ankara 1978.
Şükrü Sina Gürel, Tarihsel Boyut İçinde Türk-Yunan İlişkileri (1821-1993), Ankara 1993.
Türk Dış Politikası, cilt 1, 1919-1980, (ed. Baskın Oran), İletişimyay., İstanbul, 2001.
Türk Dış Politikası, cilt 2, 1980-2001, (ed. Baskın Oran), İletişimyay., İstanbul, 2001.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Metin Okuma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ders kapsamında işlenen konular hakkında bilgi sahibi olup olmadığı, konular üzerinde değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri ara sınav ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir. Öğrencilerin yeni gelişmeleri izleyebilme ve yine değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri hazırladıkları ödev ile ölçülmektedir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Hazırlanan ödev/sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavı 1 20 20
Final Sınavı 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.1444
ÖK.2444
ÖK.3444
ÖK.4444
ÖK.5444