DERS ADI

: Afet Yönetimi ve Terörist Saldırılar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AFY 5032 Afet Yönetimi ve Terörist Saldırılar SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Afet Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Afet Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı Afetlerin yarattığı farklı tepkilerden doğan kaotik ortamın yerleşim güvenliğini tehditin yönünü, risk ve kriz analizleri yardımıyla çözümleyebilme ve mukavemet edebilme becerisini kazandırmaktır. Günümüzde terörist saldırılar, önemli kriz nedenlerindendir. Terörist saldırılar her seviyede, kent-bölge ve ülke güvenliğini tehdit etmektedir. Terörist saldırılarına bağlı kriz yönetimi(risk dahil) kolluk güçleri yanında terör risklerinin değerlendirilmesi, saldırılar sonrası müdahale operasyonlarının planlanması, toplumda oluşabilecek kaygı, korku ve paniğin yönetilmesi gibi konular disiplerarası yaklaşımlar gerektirmektedir. Temel bir ders olarak değerlendirilebilecek Afet Yönetimi ve Terörist Saldırılar dersi, terör olaylarının sıkça yaşandığı dünya ve ülkemizde kamu yöneticisine, terör risklerinin değerlendirilmesi, afet planlarında terörizm ile ilgili kriz durumlarının analizi ve yönetilmesine yönelik bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Terörizm nedir, tiplerini, özelliklerini ve kaynağını öğrenme, risk ile kriz durumlarını değerlendirebilme,
2   Bölgesel ve küresel terör örgütleri hakkında bilgi sahibi olma,
3   Terör gruplarının saldırı yönünü tahminleme ve stratejilerini bilme,
4   İdarenin kusurlarından doğan tehditleri görme ve giderme,
5   Terörizm ekonomik ve sosyal etkilerini bilme
6   Terörizmin siyasi nedenleri ve sonuçlarını bilme, etki ağlarını görme, engelleyici somut öneriler geliştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Toplum Güvenliği ve genel olarak tehditler tasnifi, Derse ilişkin temel terminolojinin tanımlanması(risk, güvenlik, tehdit, etik, kolluk, terör, organizasyon)
2 Devlet, Hukuk Devleti ve Demokrasinin Unsurları ,
3 İnsan Hakları ve Uluslararası Hukukta güvenlik kavramı
4 Kent Güvenliği ve Yerleşim Güvenliği unsurları , Yaşam Kalitesi Göstergeleri
5 Tarihte terörizm ve 21. yy da değişen terörizm tanımı, geleneksel silahlarla yapılan terörizm ve günümüzdeki karma yapılar
6 Terörizm riskinin ulusal ve uluslaşan boyutlarda tanısı değerlendirilmesi, Para-biyoiktidar saldırıları
7 Kimyasal, Biyolojik, radyoaktif ve nükleer tehditler yoluyla gerçekleştirilen terörist saldırılar ve örnek olaylar
8 Ara Sınav
9 Kimyasal, Biyolojik, radyoaktif ve nükleer tehditler yoluyla gerçekleştirilen terörist saldırılar ve güncel olaylar
10 Terörizmin insan kaynakları sosyo-ekonomik, kültürel altyapı ilişkileri
11 Kamu yönetiminde güvenlik alarmı, kriz ve risk yönetiminde toplumsal paylaşım
12 Terör-devlet-toplum dinamiklerine ilişkin geliştirilen örgütsel yapılar ve örgüt analizleri
13 Terör-devlet-toplum dinamiklerine ilişkin geliştirilen örgütsel yapılar ve örgüt analizleri
14 İdarenin hatalarından (yoksulluk, göçler, yoksunluk vb.) doğan terörist saldırılar ve ülke örnekleri ve yönetsel değerlendirmeler
15 Doğal afetler ve terör saldırıları senaryoları, olası idari hatalar ve yönetsel değerlendirmeler
16 Fİnal

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Bütünleşik Afet Yönetimi, (Edt. Zerrin Toprak Karaman/Asuman Altay), İzmir 2016,
Zerrin Toprak, Karaman, Afet Yönetimine Giriş ve Türkiye de Örgütlenme,s.1-35
Zerrin Toprak , Karaman, Afet Tiplerinde Erken Uyarı ve Afet Tipleri, 221 247
Zerrin Toprak, Karaman, Afetlerde Hızlı ÇED ve Alan Yönetiminde Kritik Sorgulamalar s.327-344
Zerrin Toprak(2016), Kent Yönetimi ve Politikası, Özel Bölüm, Kent Güvenliği , Siyasal Kitapevi, Ankara.
Uluslar arası Güvenlik ve Terörizm Dergisi Çeşitli Sayıları
İnsani Güvenlik ve Terörizm ile Mücadele çeşitli yazılar internetten erişilebilir
Ulusal ve Uluslar arası Mevzuat , Avrupa Konseyi Anlaşmaları ve Sözleşmeleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bir önceki derste işlenen konulara ilişkin 15 dak. lık hatırlatmalar.
Haftalık dersin konusu hakkında genel bir çerçeve çizmek
Dersin temel kitabı tarafından verilen materyaller ve diğer kaynaklardan yararlanılarak oluşturan bir sunum eşliğinde ders anlatımı
Bazı haftalarda kontrol odaklı beyin fırtınası uygulamaları
Ders konularının örnek olay incelemeleri ile desteklenmesi
Verilen durum-çalışmalarının analizi
Ödev uygulamaları ile öğrencilerin bilgilerinin içselleştirilmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İlan Edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

İlan dilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1545445
ÖK.2455554
ÖK.3554455
ÖK.4455555
ÖK.5554545
ÖK.6544455