DERS ADI

: Metafiziğin İmkanları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FEL 7066 Metafiziğin İmkanları SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Felsefe Tezsiz YL (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. METİN BAL

Dersi Alan Birimler

Felsefe Tezsiz YL (İ.Ö)

Dersin Amacı

Metafiziği oluşturan deneyim , varlık-hiçlik , zorunluluk-olasılık , sonlu-sonsuz , özne-nesne , ruh-madde , tikel-tümel , özgürlük , dolayım-dolayımsızlık , sezgi vb. kavramlarla ilgili problemlerin büyük düşünürlerin temel yapıtlarında nasıl ortaya konulmuş oldukları ve idealizm ve materyalizm gibi metafizik öğretileri birbirinden ayıran özellikler tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İlk felsefe nin ortaya nasıl çıktığı ve felsefenin nasıl sistematik bir inceleme konusu haline geldiğini öğrenecektir.
2   Felsefi akımların hangi kavramlar temelinde birbirlerinden ayrıldıklarını bilir ve başkalarına aktarır.
3   Varlık-oluş, hiçlik, yaratım, özne-nesne, özgürlük-zorunluluk vb. konulardaki tartışmaların dünya görüşü farklılıklarını nasıl ortaya koyduklarını bilir ve tartışır.
4   Metafizik disiplinini oluşturan felsefenin süregiden problemlerini kavrar.
5   Bir olgu ve deneyimin gerçekliğini farklı bakış açılarıyla tartışır ve düşünce adına yeni bulgulara ulaşır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metafiziğin kökeni
2 İdealist ve Materyalist felsefe, varlık ve oluş problemi
3 Düşünme ve yöntemi sorusu
4 Hiçlik kavramı ve Augustinus
5 Descartes in rasyonalizmi, özne ve nesne kavramları
6 Empirisizm, Locke ve Hume
7 Spinoza, Leibniz ve Bilinç
8 Vize Sınavı
9 Kant ve bir bilim olarak metafizik
10 Hegel ve deneyim kavramı
11 Marx, diyalektik ve tarihsel Materyalizm
12 Nietzsche ve duyuüstü dünyanın yıkımı
13 Husserl ve saf psikoloji
14 Heidegger ve varlığın anlamı sorusu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aristotle (2002) Metaphysics, tr. by Joe Sachs, Santa Fe, New Mexico: Green Lion Press.
Aristoteles (1996), Kategoriler, çev. Saffet Babür, Ankara: İmge Kitabevi.
Metinlerle Ortaçağda Felsefe, derleyenler ve çevirmenler: Betül Çotuksöken & Saffet Babür, 1993, İstanbul: Kabancı Yayınevi.
Copleston, Frederick ( 1998) Felsefe Tarihi, Cilt I, Yunan ve Roman Felsefesi , Bölüm 1 b, Platon. Çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi.
Copleston, Frederick (2011) A History of Philosophy, Vol. 2, Medieval Philosophy, London: Continuum International Publishing Group.
Deleuze, Gilles (1988) Spinoza: Practical Philosophy, translation and preface by Robert Hurley, City Lights Books, San Francisco.
Descartes, René (1998) Anlığın Yönetimi İçin Kurallar & İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi.
Feuerbach, Ludwig (2012) Klasik, İbrani ve Hıristiyan Antikçağ Kaynaklarına Göre Tanrıların Doğuşu, çev. Oğuz Özügül, İstanbul: Say.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Etkinlikler ayrıntılı olarak Değerleme Yöntemleri ve İşyükü Hesaplaması bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin yaptığı sunumda ve ara sınavında ÖÇ 1-3 değerlendirilecektir.
Öğrencinin hazırladığı ödevde, vize ve final sınavında ÖÇ 4-5 değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Sunumların önceden belirlenen tarihte yapılması, ödevlerin önceden belirlenen tarihlerde teslim edilmesi zorunludur.
2. Derslere %70 katılım gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Metin Bal
0232 301 94 11
metin.bal@deu.edu.tr
http://www.metinbal.net

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 6 3 18
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1545
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.454
ÖK.5455