DERS ADI

: Türk İnanç Sisteminde Kadının Konumu ve Rolü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5034 Türk İnanç Sisteminde Kadının Konumu ve Rolü SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. HAKKI ŞAH YASDIMAN

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kişisel inanç ve eğilimler bir yana, din toplumsal açıdan önemli bir olgudur. Bu dersin amacı sadece İslamiyette değil tarihten günümüze Türk inanç sisteminde kadının ne şekilde algılandığını; kutsal metinler, gelenek ve hukuki normlar açısından cinsiyet farklılığına bakış açılarını incelemek; bir takım ayrımların inancın özünden mi yoksa gelenekten ve kültürden mi kaynaklandığını ortaya koymak ve değerlendirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1 İslam da ve Türk inanç sisteminde cinsiyetin nasıl anlaşıldığını öğrenir.
2   2 İslam ve Türk inanç sistemi arasında cinsiyet konusundaki benzerlik ve farklılıkları kavrar.
3   3 Cinsiyet ayrımcılığı ve kadın karşıtı söylemin dayandırıldığı inanç temelleri görür.
4   4 Ayrımcılık konusunda dinden gelen ile kültürden gelen arasındaki farkı kavrar.
5   5 Cinsiyet ayrımcılığına karşı dini geleneklerin ve inançların ne şekilde bir katkı sunabileceği üzerine fikir sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1 Giriş: Dersin Önemi, Amacı, Konusu, Kaynakları
2 2 Tarihte Türk inanç sistemi I
3 3 Tarihte Türk inanç sistemi II
4 4 Eski Türklerde kadın anlayışı
5 5 Türk inanç sisteminde aile yapısı
6 6 Türk inanç sisteminde kadın I
7 7 ARA SINAV
8 8 Türk inanç sisteminde kadın II
9 9 Türk halk inançlarında kadın
10 10 İslam da kadın
11 11 Türk kültürü ve İslam dininde kadın
12 12 Dünya Dinlerinde Kadın
13 13 Günümüz Türk Dünyasında kadın ve konumu
14 14 Genel değerlendirme
15 15 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ACAR, Hasan, Türk Kültür ve Devlet Geleneğinde Kadın, İnsan&İnsan, Bursa, 2019
BAYAT, Fuzuli, Türk Kültüründe Kadın Şaman, Ötüken neşriyat, İstanbul, 2010
Çolak, F . (2016). TÜRKLERDE LİDER KADIN TİPOLOJİSİ VE GÜLNAR HATUN EFSANESİ . Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi , 1 (1) , 58-69
GÖKALP, Ziya, "Türk devletinin tekâmülü 12: Hakanlık Teşkilatı",Küçük Mecmua -II-
GÖKALP, Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul, 1974
GÖKALP, Ziya, Türk Töresi, Ötüken neşriyat, İstanbul
GÜLTEPE, Necati, Türk Kadın Tarihine Giriş, Ötüken neşriyat, İstanbul, 2008
Koçak, A , Çolak, S . (2018). VAROLUŞ, MÜCADELE, SON EKSENLERİNDE ÜÇ KADIN KAHRAMAN: AK ÇİBEK ARIĞ, ALTIN ARIĞ, AY HUUCIN . Motif Akademi Halkbilimi Dergisi , 11 (22) , 1-12 . DOI: 10.12981/motif.455
ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1971, Cilt-1
YASDIMAN, HAKKI ŞAH. Kadının İslâm Geleneğindeki Yeri ve Konumuna Yahudi-Hıristiyan Kültürün Etkilerinden Bazı Örnekler. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, I, no. 14 (2005): 59 94.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Sunum Hazırlama 2 6 12
Vize Sınavına Hazırlık 2 6 12
Final Sınavına Hazırlık 2 6 12
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.112312355
ÖK.231153542
ÖK.323355342
ÖK.424312242
ÖK.555113451