DERS ADI

: Sanat ve Toplumsal Cinsiyetin Üretimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5029 Sanat ve Toplumsal Cinsiyetin Üretimi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ÖZLEM BELKIS

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencinin toplumsal cinsiyet eşitsizliğine ilişkin kalıpları sanatın üretim süreçleri ve yapıtlarda tanıyabilmesi için gerekli bilgiyi kazanmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu ders sonunda öğrenciler,
2   1. Sanata ilişkin temel kavramları öğrenecek,
3   2. Sanat ve toplumsal cinsiyet ilişkisine ilişkin temel tartışma ve çözümleme bağlamlarını kavrayacak,
4   3. Feminist eleştirinin sanata getirdiği bakış açısı ve dönüşümleri öğrenecek,
5   4. Toplumsal cinsiyet ve feminizmin temel tartışma konularını (annelik, babalık, toplumsal roller, kadın mücadelesi, bakış, dil, iş yaşamı, kamusal alan, beden, vb.) sanat yapıtları aracılığıyla tartışmaya açabilecek,
6   5. Sanat yapıtlarını feminist metodoloji perspektifinden okuma ve tartışmaya açma becerisi kazanacaklardır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1 Açılış: dersin genel çerçevesi, dersin konu ve kapsamı, kuralları hakkında bilgilendirme.
2 2 Aynı gramerle konuşmak için toplumsal cinsiyet, feminizm ve sanat çerçevesinde temel kavram ve tanımlar.
3 3 Sanat ve toplumsal cinsiyet ilişkisi hangi bağlamlarda incelenir Sanatı üreten özneler Sanata konu olan nesneler Sanatı tüketen özneler
4 4 'Ben, kendim mi bakıyorum' Bakış, görme biçimleri.
5 5 Yaşam gerçeğinden beyaz perdeye, kadın mücadelesini konu alan yapıtlar.
6 6 Feminizmin önünde yem: annelik. (We Need To Talk About Kevin)
7 7 Bedeni konuşabilmek: Eve Ensler.
8 8 Kadın oyuncu olmak. Stage Beauty, Shakespeare In Love
9 9 Meryem den Femme Fatale e, Romeo ve Juliette, Macbeth, Onikinci Gece
10 10 Meryem den femme fatal e, operada tutkulu aşkın izindeki kadınlar.
11 11 Feminist Tiyatro, Zeynep Kaçar (Kabuk, Dış Ses, Medine, Yalnız)
12 12 Dil, cinsiyet ilişkisi; dişil yazın. Cixcous dan Irıgaray a, Sevim Burak örneğinde.
13 13 Performans sanatı, feminist performanslar, queer sahne. Marina Abramovich, Danish Girl, Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi.
14 14 Kapanış: ders kapsamında yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi, ders üzerine genel değerlendirme.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

(1998). 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler, Tarih Vakfı - Türkiye İş Bankası, İstanbul: İMKB
AKSOY, N. (2009). Kurgulanmış Benlikler (Otobiyografi, Kadın, Cumhuriyet), İletişim, İstanbul.
ANTMEN, A. (ed., 2008). Sanat ve Cinsiyet Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri, İletişim Yay. İstanbul.
BADINTER, E. (2011). Kadınlık mı Annelik mi (çev. A. Ekmekçi), İletişim Yay. İstanbul.
BEAUVOIR, S. D. (1991), , İkinci Cins 3 cilt (çev. B. Onaran), İstanbul, Payel Yayınları.
BELKIS, Ö ve KANKAYTSIN, D. (2018, der.). Sanatın Gölgedeki Kadınları, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
BELKIS, Ö. (2007). Romandan Operaya Prevosttan Pucciniye Manon Lescaut, Devlet Opera ve Balesi Manon Lescaut Oyun Dergisi, İzmir, 12/2007, ss. 30 40.
BELKIS, Ö. (2010). Kadının Ölmesi Gerekir, Yedi (Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi), sayı. 4, 7 / 2010, ss. 55 62.
BELKIS, Ö. (2010). Sevim Burakın Oyun Metinlerinde Kadınlar, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sayı 14, 9 / 2010, ss. 27 44.
BELKIS, Ö. (2015). Feminist Tiyatro. İstanbul: Mitos Boyut Yay.
BERKTAY, F. (2003). Tarihin Cinsiyeti, İstanbul: Metis yay.
BORA, A. ,A. Günal (der.2009), 90 larda Türkiye de Feminizm, İstanbul: İletişim Yay.
ÇAKIR, S. (2014). Erkek Kulübünde Siyaset Kadın Parlamenterlerle Sözlü Tarih, İstanbul: Versus Yay.
ÇAKMAK, B. (2013). Batı da Çağdaş Feminist Tiyatronun Gelişimi , YEDİ, Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, DEU GSF Yay., İzmir, Yaz 2013, sayı 10, ss. 1 14.
CASE, S. E. (2015). Feminizm ve Tiyatro, BÜY: İstanbul.
DURAKBAŞA, A. (2009). Halide Edip Türk Modernleşmesi ve Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
HARMANCI, M. (2016). Bastırılanın Geri Dönüşü, İstanbul: Habitus Yay.
KURNAZ, Ş (2008). Osmanlı Kadın Hareketinde Bir Öncü, Emine Semiye - hayatı, eserleri, fikirleri, İstanbul : Timaş Yayınları.
ÖZBAY, A F .(2009). Evlerde El Kızları: Cariyeler, Evlatlıklar, Gelinler , Feminist Tarihyazımında Sınıf ve Cinsiyet (ed. L. Davidoff), İstanbul : İletişim Yay.
ÖZSOYSAL, F. (2008). Oyunlarda Kadınlar, İstanbul : E Yayınları.
ÖZSOYSAL, F. (2014). Ataerkil Söylemlerin Maskesini Düşüren Feminist Oyunlarımız ve İstanbul da Feminist Tiyatrolar , Maske Kitabı, ed. K.Karaboğa, O. Arıcı, İstanbul : Habitus Yay.
WANDOR, M. (2005). Carry on, Unterstadies. London and New York: Routledge § Kegan Paul.
YAMANER, G. 20 Yüzyıl Tiyatrosunda Kadın Bakış Asının Yansımaları, Kültür Bakanlığı Sanat ve Tiyatro Yayınları, Ankara, 2001


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1- Anlatım,
2- Tartışma
3- Araştırma,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + YYC * 0.25 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + YYC* 0.25 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

To be announced.

Değerlendirme Kriteri

To be announced.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrencilerin dersten önce ilgili materyali okuması ve sınıf içi tartışmalara katılması beklenmektedir.
4. Öğrenciler öğretim üyesince dağıtılan konularda sunumlar yapacaklardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozlem.belkis@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenciler her zaman mail yoluyla ulaşabilirler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 161

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.1333
ÖK.24253
ÖK.3545544
ÖK.45454554
ÖK.54554555
ÖK.655555555