DERS ADI

: MANGA:KARŞI KÜLTÜR VE KÜLTÜREL DİRENİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 6045 MANGA:KARŞI KÜLTÜR VE KÜLTÜREL DİRENİŞ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. MEHMET KORKUT ÖZTEKİN

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Kültürler üç ana sütun üzerinde yükselirler. Bu sütunların isimleri sırasıyla; Değerler; Bu değerleri koruyan ve kolayan kurallar; Değerleri ve normları öğreten, inceleyen ve üreten kurumlar; Bütün bu değerler, normlar ve kurumlar aracılığıyla, yaşama pratiklerinin oraya koyduğu ihtiyaçlar çerçevesinde yaratılan nesneler, yani Artifacts dir. Latince sanat (Ars) ve hakikat (facere) anlamına gelen iki kelimenin birleşimi ile yaratılan Artifact terimi , onu yaratan kültür gurubunun yaşam pratikleri, inançları ve düşün dünyası hakkında eşsiz ip uçları sunar. Kültürler bu sütunları birbirlerine ve en büyük düşmanları olan tabiata ragmen hayatta kalmak için geliştirirler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarımda sanatsal üretim ve deneysellik duyarlılığın uzmanlık seviyesine erişmesi
2   Dünya kültürlerinin tasarım ve illüstrasyon duyarlılıklarını kavrama ve tekniklerini uygulama ve harmanlama yöntemleri üzerine edinilen seviyenin uzmanlık düzeyine erişmesi
3   Özgün fikir üretimi, hayal gücü geliştirme çalışmalarında uzmanlaşılması
4   Kendi gündemini ve ürününü uzmanlık düzeyinde yaratan sanatçı-tasarımcı ve girişimci olması
5   Pek çok üretim tekniğinde uzmanlık seviyesinde bilgi sahibi olması
6   Grafik öyküleme tekniklerini uygulama konusunda uzmanlaşması
7   Belli bir illüstrasyon tekniğinin uygulamasında uzmanlaşması
8   İllüstratörün kendi uzmanlık alanını konusunda yardım alması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kültürel Direniş Ve Manga
2 Manganın Kısa Tarihi
3 Kukla ve Efendisi; Savaş Pilotları, Savaşçı Robotları ve Siborglar
4 Kukla ve Efendisi; Savaş Pilotları, Savaşçı Robotları ve Siborglar 2. bölüm
5 Robotech; Dönüşen Bedenler
6 Nausicaa ve Rüzgarlı Vadi; Mahşer Sonrası Bir Toplum Tasviri ve Geleceğe Öğütler
7 Miyazaki nin Eserlerinde Doğaya ve Teknolojiye Yaklaşım
8 Evangelion; Zırhlı Bedende Hapsolmuş Çocuk
9 Makinadaki Hayalet; İnsanın Teknolojiyle Kutsal Birleşmesi
10 Kentten Köye Dönüş; Ruh Kaçışı ve Komşum Totoro da Modern Masallarla Geleneğe Dönüş
11 Samuraylar ve Düellolar; Ölümsüzün Kılıcı, Kılıç ve Kahramanlık Öyküleriyle Geçmişi Hatırlamak
12 Çocukların Gözüyle Mahşer Günü; Isao Takahata nın Ateş Böceklerinin Mezarı Ve Keiji Nakazava nın Yalınayak Gen inde İkinci Dünya Savaşı Ve Çocuk
13 Yarının İnsanı; Çizgi roman, Manga ve Değişen İletişim Üzerine Düşünceler
14 Serbest seminer günü

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Patten, Fred. Watching Anime, Reading Manga: 25 Years of Essays and Reviews . Berkeley, CA: Stone Bridge Press. 2004, ISBN 978-1880656921.
NAPIER, Suzan, Anime; Akira'dan Howl'un Hareketli Şatosuna , İngilizce aslından Türkçe'ye çeviri; Murat Başekim, Es Yayınları, Kadıköy, İstanbul, 2008,
MURAKAMI, Takashi(editör), Little Boy The Arts of Japans Exploding Subculture , Japan Society, Yale University Press, New York A.B.D., s.70
SCHODT, Frederik L., Dreamland Japan: Writings on Modern Manga . Berkeley, Calif.: Stone Bridge Press, 2002., s.34
SCHODT, Frederik L. Manga! Manga!: The World of Japanese Comics. New York: Kodansha International, 1983.
ÖZTEKİN, Mehmet Korkut, Bir Kültürel Direniş Aracı Olarak Japon Çizgi Romanı Manga
Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınları / ISNB no: 978-9944-172-33-2

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

grafik öykülemede kültürel yaklaşımların, seçilen temaların ve başat örneklerin ışığında gelişen bölgesel ve küresel endüstrilerin analiz edebilecek yetkinliği erişmek adına temel oluşturma niteliğindeki çok yönlü proje uygulamaları ve teorik seminerler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum/Rapor
2 FN Final
3 BNS Başarı Notu ODV * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

çok yönlü illüstrasyon projeleri uygulamaları ve teorik seminerler.

Değerlendirme Kriteri

Tek dönemlik olan derste öğrencilerden aşamalı olarak birkaç araştırma raporu ve seminer hazırlanması beklenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, evrensel akademik etik çerçevesinde saygılı ve adaletli biçimde işlenir. Orijinallik ve eksiksiz katılım ödüllendirilir. Kopya çekmek ve intihal ise en ağır biçimde cezalandırılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 60 1 60
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 15 1 15
Ödev hazırlama 4 20 80
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 155

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555555555
ÖK.2555555555
ÖK.35555555
ÖK.455555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555
ÖK.7555555
ÖK.85555555