DERS ADI

: SİBER KÜLTÜR VE GÖRSEL SANATLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 5068 SİBER KÜLTÜR VE GÖRSEL SANATLAR SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SAVAŞ ARSLAN

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

1990'lardan günümüze, dijital teknolojilerin güçlenmesi ve İnternet'in yaygınlaşması dolayısıyla, yalnızca gerçek dünyanın koşulları değil, sanal dünyanın olanakları da yaşamımızı küresel olarak belirler hale gelmiştir. İletişim, haberleşme, eğitim-öğrenim, araştırma, eğlence, sosyalleşme, ticaret, sanat gibi birçok faaliyet, İnternet üzerinden gerçekleşmektedir. Milyonlarca İnternet kullanıcısı, bu eylemleriyle siber kültürü tanımlar. Yanı sıra dijital donanım ve yazılımlar ile İnternet, araç ve ortam olarak zengin bir estetik potansiyele sahiptir. Dolayısıyla Yeni Medya günümüz sanatının en önemli kaynaklarından biridir ve Dijital Sanatın varlığı bunun göstergesidir. Dersin amacı, sözü edilen bu panoramayı, ilgili sanatçılar ve örnek çalışmaları üzerinden tartışmak ve öğrencilere bu bağlamda eleştirel bir bakış açısı kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler Siber Kültür ile ilgili temel terminoloji bilgisine sahip olacak,
2   Siber Kültürün tarihsel aşamalarını tanımlayabilecek,
3   Siber Kültür ile Yeni Medya arasındaki etkileşimi tartışabilecek,
4   Dijital Sanatı temsil eden sanatçıların yapıtlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilecek,
5   Sanat projeleri tasarlayabileceklerdir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Metodolojisi
2 Temel Terminoloji
3 Siber Kültürün Kısa Tarihçesi
4 Siber Kültürün Kısa Tarihçesi
5 Siber Kültürler ve Yeni Medya
6 Siber Kültürler ve Yeni Medya
7 Siber Kültürler ve Avangard Sanatın Güncel Önemi (Fütürizm, Konstrüktivizm, Bauhaus, Yeni Nesnellik)
8 Siber Kültür ve Klasik Kültür Diyalektiği
9 'Gilles Deleuze ve Felix Guattari'nin Rhizome Kuramı
10 Donna Haraway'in Siborg Manifestosu ve Siber Kültür; William Gibson ve Cyber Punk
11 Manuel Castells'in Gerçek Sanallık Kuramı
12 Walter Benjamin'in 'Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı' Başlıklı Çalışması ve Günümüzde Görsel Sanatların Durumu
13 Dijital Sanat
14 Andreas Gursky, Guillermo Gomez- Pena, Lev Manovich, Joan Foncuberta, Manfred Mohr, Wade Guyton, Olga Tobreluts, Richard Davies, Christopher Nolan, teamLab, Özcan Onur, NOMAD.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Aristoteles (1995).Retorik, (Çev. Doğan, M.H.), İstanbul: YKY
Aronowitz S. (Ed) Martinsons B.(Ed) Menser M.(Ed),(2014),Technoscience and Cyberculture, London: Routledge
Bard.A. &Söderqvist J. (2015) Netokratlar, (Çev.Yılmaz, G.E.), İzmir: Karakalem,
Bell, D. (2001). An Introduction to Cyberculture, London:Routledge
Benjamin, W. (2016), Pasajlar, (Çev.Cemal, A.), İstanbul:YKY
Castells , M. (2016), İletişim Gücü, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
Castells,M. (2008), Binyılın Sonu, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Topl. ve Kült.İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
Deleuze G., Guattari F.(1980) A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, Minneapolis: University of Minnesota Press
Eyman, D. (2015). Digital Rhetoric, Michigan, University of Michigan Press
Featherstone M., Burrows R. (Ed)(1995). Cyberspace/Cyberbodies, Cyberpunk, London, Routledge
Fukuyama, F. (1993). Tarihin Sonu ve Son İnsan, (Çev. Dicleli, Z), İstanbul: Gün
Gibson, W. (2016). Neuromancer, (Çev. Oğur, S.),İstanbul: Altıkırkbeş
Haraway, D. (2006). Siborg Manifestosu,(Çev.Ayaz, C.) İstanbul: Agora
Jencks, C.(1987). Post Modernism: The New Classicism in Art And Achitecture, London: Academy Edition
Jones S.(1996). Cybersociety: Computer Mediated Communication and Community, Chicago: University of Illinois
Lieser, W.(2003). Digital Art, London: h.f. Ullmann
Manovich, L. (2001). Software Takes Command, New York, Cambridge- London:MIT
Manovich, L. (2013).The Language of New Media, London: Bloomsbury Academic
Poggi, C.(2009). Inventing Futurism The art and Politics of Artificial Optimism, Princeton University Press
Ricardo F. (Ed) (2009). Cyberculture and New Media, New York: Rodoppi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

İnternet,veri tabanları ve gerçek kütüphane ortamında sistematik araştırma;
Beyin fırtınası;
Zihinsel ve kavramsal haritalandırma;
Proje tasarımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.10 + ODV * 0.30 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.10 +ODV * 0.30 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders başından sonuna bir süreç olarak işleneceğinden, derse devam özellikle önemlidir.
Ders kuramsal birikimin, retorik ve uygulama kapsamında değerlendirilmesini öngörmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

simber.atay@deu.edu.tr
0533 7246343

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 12:00-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 1 1 1
Tasarım Projesi 1 40 40
Sunum Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.154545545545
ÖK.24555354544
ÖK.3545454
ÖK.455435543
ÖK.5435345454