DERS ADI

: AR-GE Birimlerinde Örgütsel Yapı ve Tasarım

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BİL 7003 AR-GE Birimlerinde Örgütsel Yapı ve Tasarım ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

AR-GE ve İnovasyon Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ÖMÜR NECZAN ÖZMEN

Dersi Alan Birimler

AR-GE ve İnovasyon Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Ar-Ge birimlerinin ve örgütlerinin başarısında ve rekabet üstünlüğü sağlamasında önemli yeri olan faaliyetlerinin ve işleyişlerinin örgütlenme şekilllerinin incelenmesidir. Bu ders öğrencilerin örgütsel yapı ve tasarım alanındaki çağdaş ve klasik görüş ve teorileri bütünleştirme imkânı sunacaktır. Klasik örgütsel yapılara örnek olarak işlevsel, ürün veya bölge temeline dayalı bölümlendirme, matriks yapılar sunulurken, daha modern ve yenilikçi örgütlenme modelleri olarak süreç, döngüsel, şebeke, müşteri merkezli yapılar dahil edilecektir. Derste, bu yapıları dinamik çevrelerde başarı ile uygulayabilen işletmelere de odaklanılacaktır. Öğrenciler ayrıca mevcut örgütsel durumları kullanarak gerçek hayatta var olan örgütsel problemleri çözecek inceleyecek, analiz edecek ve çözecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   AR&GE birimlerinin rekabetçi stratejilerini desteklemede örgütsel yapı ve tasarım yaklaşım ve modellerinin önemini anlayabilmesi,
2   Önemli tasarım boyutlarının genel prensiplerini belirleyebilmesi
3   Örgütün ihtiyaç duyduğu tasarımı örgütsel tasarım ilkeleri ve genel örgüt ilkelerini koruyarak nasıl kullanacağını anlayabilmesi
4   Her bir önemli tasarım boyutuna uygun içsel ve dışsal çevreleri analiz edebilmesi
5   AR&GE Birimlerinin yapılarının tasarımlanmasında en geçerli ve yenilikçi fikirleri ve öıgütsel yapı prensiplerini uygulayabilmesi
6   Stratejik bir ekip üyesi olarak küresel bağlamda bireylerin ve takımların liderlik becerisini gösterebilmesi
7   AR & GE birimlerinin örgüt yapısı ve tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve iletilebilmesi
8   İşletme çevresinde farklı yollarla etkin bir şekilde iletişime geçebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Örgütlere ve örgüt teorisine giriş
2 Örgütleri tasarımlama. Örgütsel etkililik ve örgütsel performansın nasıl ölçüldüğüne ilişkin çerçeve, çeşitli yapısal ve bağlamsal boyutlar
3 Temel örgütsel yapılar, çevresel belirsizliğin ve karmaşıklığın derecesine dayalı uygunluğuna göre güçlü ve zayıf yanları, organik-mekanik yapı boyutu, örgütsel yapı ile dış çevre çakışması
4 Dış çevre, örgütsel ekosistem teorileri, populasyon ekoloji ve kaynak bağımlılığı modeli, örgütlerarası ilişkiler modeli
5 Ulusal ve Uluslar arası AR&GE örgüt ve departmanlarının tasarımı
6 İmalat, hizmet ve Bilgi teknolojisi, AR&GE birimlerinde koordinasyon ve kontrol
7 AR&GE birimlerinde personel yapısı, temel pozisyonlar, örgütlerin uzmanlık alanlarına göre görev ve sorumluluklar
8 Örgüt iriliği ve yaşam eğrisi, karar verme süreci
9 Yönetsel roller, örgütsel tasarım prosedüründe takımlar
10 Yenilik ve değişim, örgütsel dönüşüm
11 Yapısal değişim ve yönetimde kriz ve başa çıkma
12 Yapı ve tasarımla ilişkili kültür ve etik davranış
13 Sunum
14 Sunum ve Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Daft, R.L., Murphy, J., Willmott, H., 2010 Organizational Rheory and Desin. South-Wesrern/Cengage Learning
Veinberg, G.M.,2001. An Introduction to General System Thinking. Newyork: Dorset House

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders çok çeşitli öğrenme ve öğretme yöntemi kullanılır.
1. Aktif öğrenme
a. Örgütsel yapı ve tasarımla ilişkili makale ve örnek olay sunumları
b. Münazara, rol oynama, oyunlar, gibi sınıfta tartışılan materyallerin öğrenilmesinde öğrenme aktivitelerinin organizasyonu
2. Öğrenici takımlarının örnek olay analizleri
a. Örgütsel yapıya ilişkin klasik örnek olaylar
b. Yenilikçi örgütsel yapılar kullanan şirket analizleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav sınıfta tartışılan materyallerin anlaşılması, sentezi ve değerlendirilmesine dayalı olacaktır.
2. Dönem projesi yeni bir AR&GE biriminin örgüt yapısının tasarımını içerecektir. Bu projede;
- Öğreniciler örgütsel yapının genel prensiplerini uygulayacak, en yenilikçi örgüt türlerinin öğelerini kullanacak, kendi tasarımlarını iyi tasarım ilkeleri ile test edeceklerdir.
3. Sunumlar hazırlık, anlama, bilgi, yapılandırma kapasitesi, sözlü iletişim becerisi, sorulara yanıt verme ve tartışmaları yönetme yeteneğine dayalı olarak değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslere en az %70 devam zorunludur.
2. Her çeşit kopya disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Öğrenicilerin aktif olarak sınıf tartışmalarına katılımı beklenir. Öğrenicilerin sınıfa zamanında gelmeleri beklenir.
4. Öğrenicilerin mobil telefonlarla ilişkili olarak uygun iş davranışı izlemeleri beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omur.ozmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başlangıcında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 2 16
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 3 8 24
Ödev Hazırlama 6 8 48
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.12111
ÖK.234
ÖK.322
ÖK.45
ÖK.531
ÖK.6312
ÖK.73521
ÖK.82