DERS ADI

: Göçmen Edebiyatı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 5016 Göçmen Edebiyatı SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. NİLSEN GÖKÇEN ULUK

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders; "erime potası"ndan "kaleydoskop"a dek birçok eğretilemeyle ifade edilen Amerikan tarihi ve toplumunu etnik bileşenlerden oluşan bir göçmen ülkesi olarak tanıtmayı amaç edinmektedir. Bu dersin sonunda öğrencilerin; ırk, sınıf ve cinsiyet arasındaki sıkı ve karmaşık ilişkileri anlamanın yanı sıra Amerikan kültürünün (değişken) çeper ve merkez ilişkilerini, etnik gruplarla ana akım kültür arasındaki ve etnik grupların kendi aralarındaki ilişkileri analiz edebilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Etnisite ve göç konusunda kaleme alınmış yazınsal, kültürel ve eleştirel metinleri tanımaları,
2   Göç olgusunun genelde insanlık tarihinin, özelde ise Amerikan tarihinin en temel unsurlarından biri olduğunu kavramaları,
3   Etnisite kuramlarının gelişimini ve uygulamasını öğrenmeleri,
4   ABD'ye göçün kültürel, ekonomik, yasal ve tarihsel geri planını anlamaları,
5   Göç, etnisite, kültürel/ırksal/cinsel azınlık, merkez-çeper ilişkisi konularında farkındalık geliştirmeleri,
6   Amerikan Edebiyatının belli başlı yapıtları yoluyla Amerikan kültürü ve tarihinin tek ve resmi anlatı ile değil, çoklu anlatılarla var olduğunu kavramaları,
7   Etnisite ve göç hakkında metinleri çözümleme yetisi kazanarak bunları özgün ve tutarlı argümanlarla sentezlemeyi başarmaları,
8   Kendi kültürlerinde farklılıklara ilişkin farkındalık ve duyarlılık geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 European Backgrounds: Oscar Handlin, The Uprooted, Peasant Origins, "The Crossing," "The Daily Bread." Thomas Sowell, Ethnic America, "Americans from Europe" Paula S. Rothenberg, Race,Class, and Gender in the United States Öğrenci Sunumu: Crevecoeur, "Letters from an American Farmer," ed. Hutner, Cahan, "The Imported Bridegroom." Sınıf Tartışması
2 Jacob Riis, How the Other Half Lives Öğrenci Sunumu: Rothenberg Bölüm I, II Sınıf Tartışması
3 Ronald Takaki, A Different Mirror, Bölüm I ve II. Sowell, "Americans from Asia" Öğrenci Sunumu: Rothenberg Part and III, IV Cahan, Yekl Sınıf Tartışması
4 Handlin, "New Worlds, New Visions," "Religion as a Way of Life," "The Ghettos," "In Fellow Feeling," "Democracy and Power." Sowell, "Americans from Latin America" Takaki, Part III Öğrenci Sunumu: Rothenberg Part V, VI Cahan, "A Sweatshop Romance." Sınıf Tartışması
5 Handlin, "Generations," "The Shock of Alienation," "Restriction," "Promises." Takaki, Bölüm IV. Öğrenci Sunumu: Rothenberg, Part VII, VIII Sınıf Tartışması
6 Richard H. Thompson, Theories of Ethnicity, "Introduction: Ethnicity and Human Nature," "In Genes We Trust," "Primordial Versus Civil Ties: The Dialectic between Ethnicity and the State." Werner Sollors, Beyond Ethnicity, "Beyond Ethnicity," "Melting Pots." Öğrenci Sunumu: Thompson, "Assimilation and Its Discontents: Race, Class and the New Ethnicity," Sınıf Tartışması
7 Sollors, "Romantic Love, Arranged Marriage, and Indian Melancholy," "Interlude: From Indian to Urban," "Some Tales of Consent and Descent." Thompson, "Epilogue: Theoretical Worldviews and Theoretical Choice." Öğrenci Sunumu: Roediger, Wages of Whiteness, Part I Erdrich, Love Medicine. Sınıf Tartışması
8 Sınıf Tartışması Sınıf Tartışması
9 Sollors, "The Ethics of Wholesome Provincialism," "First Generation, Second Generation, Third Generation . . .: The Cultural Construction of Descent." David Hollinger, PostethnicAmerica, "Introduction," "Haley's Choice and Ethno-racial Pentagon," From Species to Ethnos." Öğrenci Sunumu: Roediger, Wages of Whiteness, Part II Sınıf Tartışması
10 Sollors, "Ethnicity and Literary Form," "Conclusion." Hollinger, "Pluralism, Cosmopolitanism, and the Diversification of Diversity, "Towards a Postethnic Perspective." Öğrenci Sunumu: Roediger, Wages of Whiteness, Part III and IV. Sınıf Tartışması
11 Hollinger, "Epilogue." Jacobson, "Introduction," "The Political History of Whiteness, "History, Race and Perception." Öğrenci Sunumu:Erdrich, Love Medicine. Roediger, Working towards Whiteness, Bölüm I Sınıf Tartışması
12 Jacobson, "The Manufacture of Caucasians," "Epilogue." Öğrenci Sunumu: Roediger, Working towards Whiteness, Bölüm II Jen, "Who is Irish " Sınıf Tartışması
13 George Lipsitz, The Possessive Investment in Whiteness "Introduction," "The Possessive Investment in Whiteness," "Immigrant Labor and Identity Politics," "Whiteness and War." Öğrenci Sunumu: Roediger, Working towards Whiteness,Bölüm III- IV Jen, "Who is Irish " Sınıf Tartışması
14 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kuram ve Tarih:
Thomas Sowell, Ethnic America
Oscar Handlin, The Uprooted
Jacob Riis, How the Other Half Lives
Paula S. Rothenberg, Race,Class, and Genderin the United States
Ronald Takaki, A Different Mirror
Richard H. Thompson, Theories of Ethnicity
Werner Sollors, Beyond Ethnicity
David Hollinger, PostethnicAmerica
David R. Roediger, The Wages of Whiteness
---., Working towards Whiteness
George Lipsitz, The Possessive Investment in Whiteness
Matthew Frye Jacobson, Whiteness of a Different Color
Kurgu ve Biyografi:
Gordon Hutner, Immigrant Voices
Abraham Cahan, The Imported Bridegroom and Other Stories
Louise Erdrich, Love Medicine
Gish Jen, Who is Irish
Yardımcı kaynaklar:
David R. Roediger, Colored White: Transcending the Racial Past
Noel Ignatiev, How the Irish Became White
Theodore W. Allen, The Invention of the White Race

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı
Tartışma
Metin çözümlemesi
Öğrenci Sunumları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.50 + YYS* 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + BUT* 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavından birisi araştırma ödevi olarak yapılacaktır. Burada yapılan araştırmanın niteliği, güncelliği ve ana düşünceye entegrasyonu, tartışmanın anlamlılığı, tutarlılığı, düşünce gelişimindeki akıcılık ve dilin doğru ve deyimsel kullanılmasındaki başarı gibi ölçütler göz önüne alınacaktır. Araştırma ödevi MLA formatının en son kurallarına uygun olarak hazırlanacaktır. Kaynakça en az on adet ikincil kaynak içermelidir. Cliffsnotes, Sparksnotes gibi yardımcı kitaplar Kaynakça olarak kabul edilmeyecektir.
Sınıf içinde yapılan sınavda açık uçlu sorular sorulduysa soruyla kurulan mantıksal bağlantı, açımlamadaki ve düşünce geliştirmedeki tutarlılık ve dilin doğruluğu ve akıcılığı aranan temel ölçütlerdir.
Sunumlarda; konuya hâkimiyet, anlatımdaki açıklık ve netlik, düşüncelerin organizasyonu, zamanlama ve sorulara verilen yanıtların bilgi birikimine işaret etmesi ve mantık çerçevesinde ifadesi aranan temel değerlendirme ölçütleridir.
Sınıf içi tartışmaları anlamak ve izleyebilmek için her haftaya ait okuma ödevlerin kesinlikle yapılması gerekmektedir. Bu yüzden her öğrencinin okuma metinlerini entelektüel bir düzeyde tartışmaya hazır olması gerekmektedir. Aynı zamanda, daha önce tartışılan konularla mevcut konu arasında bağlantılar kurarak temeldeki tema ve sorunlar üzerine daha geniş bir bakış geliştirmesi beklenmektedir.
Kısa sınavlarda sorular öğrencinin o günkü derse hazırlığını çlçmek üzere hazırlanmıştır, bu nedenle yoruma değil doğrudan konu hakkında bilgiye dayalı yanıtlar beklenecektir.
Her tür sınavda kişisel yorumlar gerçeklerle ve bilgiyle desteklenmek zorundadır.
Derse katılımdan alınacak puan sınıf içi tartışmalarına yapılan entelektüel katkı düzeyiyle orantılı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Araştırma ödevlerinde intihal girişiminde bulunan öğrenciler dersten başarısız sayılacaktır. Bu tür bir eylemin cezası programla ilişik kesmeyle sonuçlandırılabileceğinden bu konuda azami dikkat gerekmektedir.
Derse %70 oranında katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres: Edebiyat Fakültesi Binası Ofis A 220
Telefon: (232) 301 86 78
E-posta: gokcenils@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 9 9
Final Sınavına Hazırlık 1 9 9
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 3 3 9
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 3 1 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 185

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1555555
ÖK.2555555555
ÖK.3555555555555
ÖK.455555
ÖK.5555555555
ÖK.655555555555
ÖK.755555555555
ÖK.85555