DERS ADI

: Toplumsal Şiddet ve Müzakere

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İAÇ 5041 Toplumsal Şiddet ve Müzakere SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İngilizce Anlaşmazlık Çözümü Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ÖMÜR NECZAN ÖZMEN

Dersi Alan Birimler

İngilizce Anlaşmazlık Çözümü Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Toplumsal şiddet, diğer bireylere zarar verme amaçlı olarak uygulanan şiddet olayları şeklinde tanımlanabilir. Yaşanan toplumsal şiddet olaylarının sonucunda ölüm, yaralanma ya da psikolojik eziklik oluşabilir. Aslında toplumsal şiddet çok çeşitli şekillerde meydana gelebilir; ancak bu kurs kapsamında ele alınan toplumsal şiddet kavramı ile (1) toplumsal olaylarda, kanunsuz eylemlerde ve yasa dışı gösterilerde, (2) rehin alma olaylarında ve adam kaçırma eylemlerinde veya (3) intihar eylemlerinde gerçekleşebilen şiddet olayları kastedilmektedir. Yaşanan bu tür şiddet olaylarında genelde belirsizlik, istikrarsızlık ve karışıklık hakimdir. Kanunlar, bireylerin protestolarını demokratik ve anayasal haklarını kullandıkları etkinlik ve eylemlere müracaat ederek dile getirmelerini bekler. Fakat, bu her zaman böyle olmayabilir. Yani bireyler bir takım suç içerek kanunsuz ve yasa edışı yollara başvurabilir. Bu tür durumlarda devlet görevlileri ve ilgili organlar müzakere ya da fiziki müdahale gibi yöntem ve stratejilere başvurur. Müzakere genelde ilk seçenek olurken, fiziki müdahale son tercih olarak kullanılmaktadır. Müzakere seçeneğinin çatışma ortamlarında yaşanan suçları engelleme ve olayların büyümesini önleme açısından daha etkili ve başarılı bir yöntem olduğu bilinmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal şiddet ve anlaşmazlık durumlarına ait genel yaklaşımları kavrayacaktır.
2   (1) toplumsal olaylar, kanunsuz eylemler ve yasa dışı gösteriler, (2) rehin alma olayları ve adam kaçırma eylemleri ile (3) intihar eylemleri gibi toplumsal şiddetin sıklıkla yer alabileceği karışıklık durumlarının çerçevesini ve tipolojisini kavrayacaktır.
3   Araçsal-enstrümantal (instrumental) ya da duygusal (expressive) motifli olan şiddet içerikli eylemlerin neler olduğunu kavrayacaktır. (Not: enstrümantal olayları, plan yapan, ideolojik ya da suç geçmişi bulunan örgütlü suç grupları gerçekleştirirken; duygusal (expressive) olaylarıplan yapmayan, anlık gelişen olaylar karşısında bireysel hareket eden ya da sorunlu kişiler gerçekleştirmektedir).
4   Araçsal-enstrümantal (instrumental) ya da duygusal (expressive) motifli olan şiddet içerikli eylemlerde yer alan bireylerin, paydaşların ve önemli aktörlerin kim olduklarını ve motivasyonlarının ne olduğunu kavrayacaktır.
5   İstikrarsızlık, belirsizlik ve karışıklığın hakim olduğu araçsal-enstrümantal (instrumental) ya da duygusal (expressive) motifli toplumsal şiddet olaylarında iletişim mekanizmalarını, karar verme süreçlerini, müzakere yöntem ve stratejilerini ve müzakere için gerekli olan taktik ve stratejileri nasıl yöneteceğini kavrayacaktır.
6   Enstrümental ve duygusal anlaşmazlık durumlarında profeyoneller tarafından müzakere stratejisi ve tatiklerinin nasıl uygulandığını kavrayacaktır.
7   Enstrümental ve duygusal anlaşmazlık durumlarındaki müzakereleri oluşturan ve bunlara etki eden faktörleri inceleyecektir.
8   Profesyonellerin Dervin ve Shannon Weaver ın teorilerine olan inançlarına göre enstrümental ve duygusal anlaşmazlık durumlarını ele alma biçimlerinin farklılaşıp farklılaşmadığını kavrayacaktır.
9   Anlaşmazlık çözümü alanındaki iki teorinin etkililik derecesini değerlendirecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Toplumsal şiddet
2 Araçsal-enstrümantal (instrumental) ve duygusal (expressive) motifli şiddet içerikli eylemlerde yer alan bireylerin, paydaşların ve önemli aktörler kimler olduğu ve motivasyonları (1)
3 Araçsal-enstrümantal (instrumental) ve duygusal (expressive) motifli şiddet içerikli eylemlerde yer alan bireylerin, paydaşların ve önemli aktörler kimler olduğu ve motivasyonları (2)
4 Anlaşmazlık, uyuşmazlık, kritik ve kaos durumları: Toplumsal olaylar, kanunsuz eylemler ve yasa dışı gösteriler Örnek olaylar
5 Anlaşmazlık, uyuşmazlık, kritik ve kaos durumları: Örgütlü suç gruplarının ya da adi suçluların gerçekleştirdiği rehin alma veya adam kaçırma eylemleri, Örnek olaylar
6 Anlaşmazlık, uyuşmazlık, kritik ve kaos durumları: İntihar eylemleri ya da kendini hapsetme, kendine zarar verme olayları Örnek olaylar
7 Anlaşmazlık çözüm stratejileri: Etkili iletişim/müzakere ve fiziki müdahale yaklaşımları (1)
8 Ara Dönem Sınavı
9 Anlaşmazlık çözüm stratejileri: Etkili iletişim/müzakere ve fiziki müdahale yaklaşımları (2)
10 Müzakeredeki karar verme süreçleri, gerekli yöntem ve stratejiler
11 Brenda Dervin (Sense Making) Modeli Shannon-Weaver s (Communication) Teorisi
12 Anlaşmazlık çözümü ve müzakere yöntem ve stratejileri için doğru ve yanlış uygulamalara örnekler (çıkarılan dersler) Örnek olaylar
13 Müzakere yapmanın zor olduğu diğer durumlar: Anlaşmazlık, uyuşmazlık, kritik ve kaos durumlarında uygulanan diğer yaklaşımlar
14 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Lewicki, R., J., Saunders, D., M., Minton, J., W., & Barry., B., (2003). Negotiation. NY: McGraw-Hill.
2. Öğrencilere önceden dağıtılacak bazı kısa yazılar, raporlar, makaleler ve kitap bölümleri de olabilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatım,
Tartışma,
Sunum hazırlama,
Rol yaparak,
Vaka çalışmaları üzerinden,
Problem çözme,
Liderlik yaparak.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Başarılı bir öğrenci bu ders kapsamında aşağıdaki teknik, taktik ve stratejik becerileri ve donanımları kavrayabilecek ve karşılaştırma yapabilecektir:
1. Şiddet olaylarını,
2. Araçsal-enstrümantal (instrumental) ya da duygusal (expressive) motifli şiddet içerikli eylemleri,
3. Anlaşmazlık çözümlerini,
4. Şiddet içerikli toplumsal olaylar, kanunsuz eylemler ve yasa dışı gösterileri,
5. Örgütlü suç gruplarının ya da adi suçluların gerçekleştirdiği rehin alma veya adam kaçırma gibi eylemleri,
6. İntihar eylemlerini ya da kendini hapsetme, kendine zarar verme olaylarını,
7. Şiddet olaylarındaki karar verme süreçlerini,
8. Şiddet olaylarındaki iletişim, müzakere yöntem ve stratejilerini,
9. Şiddet olaylarındaki müzakere süreçlerindeki yasal etik, bilgi/istihbarat paylaşımı, problem çözme yaklaşımı, kritik durumları değerlendirme yapmayı ve sonuca ulaşabilmeyi.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Kaynakça gösterilmeksizin alıntı ve intihal disiplin konusu olarak kabul edilecektir.
2. Derslere %70 katılım zorunludur.
3. Tüm ödevler zamandında teslim edilmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Cell: 0.505.3523100
E-Mail: hancerli@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 12 3 36
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.153543555
ÖK.251553555
ÖK.351553553
ÖK.451553543
ÖK.551553545
ÖK.655555555
ÖK.755555555
ÖK.855555555
ÖK.955555555