DERS ADI

: Ayakkabı ve Saraciye Ürün Tasarımı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAA 2321 Ayakkabı ve Saraciye Ürün Tasarımı I SEÇMELİ 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Aksesuar Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

CANAN ERDÖNMEZ

Dersi Alan Birimler

Aksesuar Tasarımı
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım

Dersin Amacı

Öğrencilere, Ayakkabı ve Saraciye Ürün grubunda tasarıma giriş bilgilerinin verilmesi; renk, doku ve formlar arası denge ile imaj paftası hazırlanmasına yönelik temel bilgilerinin aktarılması; ayakkabı tasarımda kullanılan temel ve yardımcı malzemeler (kalıp, taban, saya vb) ile temel çanta formlarının yinelenen uygulamalarla, üç boyutlu çizim becerisinin geliştirilmesi ve tüm bu bilgileri pekiştirmek, çeşitli yöntemlerle öğrencinin yaratıcılık tarafını geliştirmek amacıyla atölye çalışmalarıyla uygulamalar yaptırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yaratıcı ve özgün fikirlerini tasarımla ve üç boyutlu örnek formlarla ifade edebilmesi
2   Ayakkabı tasarımında temel malzemelerden olan ayakkabı kalıbı ve tabanını her açıdan üç boyutlu çizebilmesi
3   Temel çanta formalarını her açıdan üç boyutlu çizebilmesi
4   Ayakkabı ve saraciye ürün grubu tasarım süreci temel bilgilerinin öğrenebilmesi
5   Ayakkabı ve Saraciye Ürün Tasarım I dersi kapsamında yapılan değerlendirme jürisinde, hazırladığı tasarımları ve sunumları savunabilmesi fikirlerini görsel ve sözlü olarak akıcı ifade edebilme becerilerine sahip olabilmesi beklenmektedir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Güz dönemi program bilgilerinin aktarılması; Ayakkabı ve Saraciye Ürün grubu tasarlama sürecinde, tasarımına giriş bilgilerinin anlatılması, temel ilke ve kuralların verilmesi.
2 Ayakkabı ve Saraciye Ürün grubunda kullanılan temel malzemelerinin dokusal çeşitliliğinin irdelenmesi, Eskiz süreciyle etüt edilmesi,
3 Eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi,
4 Ayakkabı ve Saraciye Ürün grubu için tasarım süreci bilgilerinin aktarılması: İmaj Paftası hazırlanmasına yönelik bilgilerinin aktarılması. Seçilen bir tema doğrultusunda örnek İmaj paftanın hazırlatılması,
5 İmaj paftasının kullanım alıştırmalarının (renk, doku ve malzeme) yaptırılması;
6 Ayakkabı kalıbının tanıtılması; öğrencilere verilen kalıplarla üç boyutlu çizim alıştırmaları yaptırılması.
7 1. JÜRİ Ara değerlendirme
8 Ayakkabı tabanının tanıtılması; tabanda üç boyutlu çizim alıştırmaları yaptırılması; alıştırmalarının geliştirilmesi
9 Ayakkabı kalıbı ve taban bilgilerini pekiştirmek amacıyla Atölye çalışması yaptırılması. Hedef ürün: `el yapımı sandalet
10 El yapımı sandalet atölye çalışmasının sonlandırılması
11 Çanta tasarımı için temel bilgilerin aktarılması; Çantada üç boyutlu form alıştırmalarının yaptırılması, değerlendirilmesi.
12 Çanta da üç boyut ve denge bilgilerini pekiştirmek amacıyla Atölye çalışması yaptırılması. Hedef ürün: `el yapımı astarsız çanta
13 El yapımı astarsız çanta atölye çalışmasının sonlandırılması
14 2. Jüri değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- BEYAZIT Prof. Nigan, Endüstri Ürünlerinde ve Mimarlıkta Tasarlama Metodlarına Giriş, İstanbul 1994
- KÜÇÜKERMAN, Prof. Önder Endüstri Tasarımı- Endüstri İçin Ürün Tasarımında Adımlar, 1. Baskı, YEM Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), İstanbul, Aralık 1997
- KÜÇÜKERMAN, Prof. Önder Endüstri Tasarımı- Endüstri İçin Ürün Tasarımında Yaratıcılık, 1. Baskı, YEM Yayın (Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları), İstanbul, Ekim 1996
- VAN EEGHEN Hester , Bag and Shoe Design, BIS Publishers B.V., 2008
- PENDERGAST, Sara & Tom, Fashion, Costume and Culture, Volume 1- 5, The Gale Group, Amerika, 2004
- GERVAL Olivier,Fashion Accessories (Studies in Fashion), A & C Black Publishers Ltd, 2009
- SCHAFFER Jane , SAUNDERS Sue Fashion Design Course: Accessories, Barron's Educational Series, Mar 2012
- SCHAFFER Jane , SAUNDERS Sue Fashion Design Course: Accessories: Design Practice and Processes for Creating Hats, Bags, Shoes and More, Thames & Hudson, 2012

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersi veren eğitimci; Ayakkabı ve Saraciye Ürün grubu için tasarım süreci temel bilgilerinin aktarır. Kullanılan ana malzemelerinin form ve dokusal çeşitliliğini örnek görsel veya numunelerle anlatır, bu malzemeleri tasarımda ifade etme yöntemleri üzerine örnek çalışmalar yaptırır. İkinci adımda üç boyutlu çizim alıştırmaları, ardından verilen bir tema üzerinden eskiz çalışmaları yaptırılır. Eskizler üzerinden geliştirmeye yönelik yorumlar ile verilen teorik bilgilerin etüt edilir, tasarım öncesi aksesuarın işlevi, formu, kullanım alanı gibi detaylar ortak bir platformda tartışılır. Üçüncü ve son adımda; bilgileri pekiştirmek amacıyla `el yapımı sandalet ve el yapımı astarsız çanta uygulamaları yaptırılır

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 TUG TasarımUyg
2 APR AraşProSunumu
3 DKL DerseKatılım
4 BSN Başarı Notu TUG * 0.50 + APR * 0.40 + DKL * 0.10


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşaması;
1. Öğrencinin; eskiz ve uygulama süreçlerinde gösterdiği performanslar göz önüne alınarak,
2. Öğrencinin değerlendirme jürisinde gösterdiği performans (tasarımlarını, teknik ve sunum paftalarını, ürünlerini savunabilmesi) dikkate alınarak değerlendirme yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 80 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Verilen araştırmalar, istenilen eskiz- tasarım çalışmaları ve vb. duyurulan tarihte getirilmez ise değerlendirme o koşullara göre yapılır, ancak öğrenci istenilenleri getirmek ile yükümlüdür. Derse katılmamış olmak, ders te istenilen yükümlülükleri yerine getirmemekte mazeret olarak kabul edilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

canan.erdonmez@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

salı 13.00 -13.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Araştırma/ Proje Sunumu hazırlama 14 2 28
Tasarım- uygulama 14 3 42
Dönem Sonu Jüri Değerlendirmesi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 155

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5