DERS ADI

: YAZMA ESER ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 6163 YAZMA ESER ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

Yazma esere ilişkin fiziksel çözümleme ve araştırma teknikleri ile ilgili bilgi verilerek yurtiçi ve yurtdışında yer alan yazma eser kütüphaneleri araştırmak, Kütüphanelerde yer alan yazma eser programlarının tespiti, konularına göre yazma eserleri tespit etmek, katalog ve koleksiyon bilgisine sahip olmaktadır. Ayrıca elde edilen bilgilerle arşiv oluşturmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yazma eserlerin dönem özelliklerine ilişkin tarihsel bilgiye sahip olması
2   Yurt içi ve yurtdışı kütüphanelerinde yer alan yazma eserlerin kataloglarına ve koleksiyonlarını bilmek.
3   Yurt içi ve yurt dışında yer alan yazma eser kütüphaneleri hakkında bilgi sahibi olması, kütüphanelerin digital ortamlarının ve programlarının tespit edilmesi.
4   Tespit edilen yazma eser kütüphane programlarının geliştirilmesi ve yeni projeler sunulması
5   Elde edilen bilgilerin bilimsel ve sanatsal ortamda sunabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin içeriği, kaynakçası ve programı hakkında genel bilgi
2 Yazma eser tanımı
3 Yazma eser tanımına devam
4 İslam coğrafyasında ilk yazma eser örnekleriı
5 İslam coğrafyasında ilk yazma eser örneklerinin fiziksel özellikleri
6 İslam coğrafyasında ilk yazma eser örneklerinin fiziksel özellikleri ve konuları
7 İslam coğrafyasında ilk yazma eser örneklerinin fiziksel özellikleri ve konuları (Arasınav)
8 Yurt içinde ve yurt dışında yer alan yazma eser kütüphanelerinde yer alan yazma eserlerden örnek sunumlar.
9 Yurt içinde ve yurt dışında yer alan yazma eser kütüphanelerinde yer alan yazma eserlerden örnek sunumlar.
10 Öğrenci sunumu(Çeşitli müze ve Kolleksiyonlarda yer alan yazma örnekleri)
11 Öğrenci sunumu(Çeşitli müze ve Kolleksiyonlarda yer alan yazma örnekleri)
12 Ödev Teslimi
13 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ASLANAPA Oktay,(1982), Osmanlı Devri Cild Sanatı. Türkiyemiz, Sayı 38, S.
ARITAN Ahmet Saim,(2006), Kitap Sanatlarımızın Değerlendirilmesi Bağlamında Türk Cilt Sanatının Geleceği Uluslar Arası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu, Bildiriler Cilt1S.21-31
BİROL İnci A, Derman Çiçek(1991)Türk Tezyinatı Sanatlarında Motifler İstanbul: Koş matbaacılık
CUNBUR, Müjgan,(1968)Kanuni Devrinde Kitap Sanatı, Kütüphaneleri ve SüleymaniyeKütüphanesi, Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, Cilt 17.S.3
ÇIĞ, Kemal (1971). Türk Kitap Kapları.(Baskıyok) İstanbul: Doğan Kardeş matbaacılık
DUNCAN Haldane.(1983).Islamıc Bookbindings in The Victoria and Albert Museum,(1.Baskı) London:The World of İslam Festival Trust.
ÖZCAN, Yılmaz(1990)Türk Kitap Sanatında Şemse Motifi.(Baskı sayısı yok) Ankara:Mas matbaacılık
MESERA, Gülbün (1998)Türk Sanatında İnce Kağıt Oymacılığı.(2.Baskı) Ankara: Minpa Basımevi
KARAGÖZ, Sadık: (1974) Manisa İli Kütüphaneleri(1.Baskı). Ankara: Ayyıldız Matbaası.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konuyla ilgili ana kaynaklarla ilgili bilgi verildikten sonra öğrenci çeşitli kütüphane ve müzelerde yer alan farklı dönemlere ait yazma eser örneklerini tespit edecektir. Öğrencinin araştırma yöntemlerine hakim olabilmesi ve edindiği bilgileri yorumlayıp karşılaştırabilmesi amacıyla bir derste bir sunum yapması istenecektir. Ödev olarak tespit ettiği ciltlerden yararlanarak özgün bir cilt tasarımının eskiz kağıt üzerinde çizimi gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.60 + FN * 0.25
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.15 + ODV * 0.60 + BUT * 0.25


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin çeşitli müze ve kütüphanelerde tespit ettiği yazma eser örneklerin kataloglanması ve koleksiyonlar hakkında bilgi edinmesi dersin değerlendirilmesinde birinci dereceden önemli olacaktır .

Değerlendirme Kriteri

Arasınav, final, sunum ve ödev teslimi oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır. Derse katılım %80 oranında zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır. Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasanat dalı
e mail : gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Ödev Hazırlama 2 8 16
Vize Sınavı 1 6 6
Final Sınavı 1 6 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.14555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.455
ÖK.5555